Do našej redakcie sa nám na test dostalo ďalšie zaujímavé auto. Keď sa povie Mini, každý automobilový fanúšik vie, čo si má predstaviť. Plno očakávaní prechádzalo aj tomuto testu a verte či nie, Mini nesklamalo. Poďme si rozmeniť všetky naše dojmy na drobné.
Síce je sezóna kabrioletov už dávno asi pasé, no nájde sa pár odvážlivcov, čo sa neboja pustiť trochu viac vzduchu do kabíny svojho auta. My sme našťastie ešte mali tú česť testovať Mini Cabrio ešte počas letných dní. A aj preto nič nebránilo tomu, aby sme si vychtnávali krásne počasie bez strechy nad hlavou. Benefity Mini Cabrio však určite nekončia iba pri sťahovacej streche. Toto auto má oveľa vyššie ambície.
Dvojliter a radosť z jazdy
Výhodou stiahnutej strechy bude okrem spomínaného pocitu aj zvukový vnem. Konkrétne oturbený dvojliter od BMW pod kapotou Mini má skutočne príjemný zvuk. Pre ľudí, čo si radi vychutnávajú zvuk pri jazde je to veľmi príjemné spestrenie. Inak svojim dizajnom Mini jednoznačne neuhlo. A dá sa povedať, že je to dobre. Mini je proste Mini a to sa počíta. Oblé tvary, okruhlé svetlá a detaily v interéri výrazne podtrhujú imidž tohto vozidla. Je to také moderné retro a to je dnes vcelku silné eso v rukáve.
Na prvý pohľad je jasné, že to je taká malá motokára. Schválne, pozrite sa, kde sú umiestnené kolesá v rámci karosérie. Dá sa tvrdiť, že auto začína predným a končí zadným kolesom. Nasávanie na kapote, LED predné svetlomtey, doplnky ladené do čiernej farby a vzadu imižové svetlá v tvare vlajky Veľkej Británie. A presne o tomto je Mini. O odkazoch. O histórii ale aj budúcnosti a to všetko prenesené do súčasnosti. Vzadu dvojitá koncovka výfuku a náznak difúzora spôsobia, že každý sa za vami v meste otočí. O to v podstate aj ide, pretože Mini je auto do mesta. A teraz mnohí z vás nebudú súhlasiť s predošlým tvrdením. A ja budem zasa súhlasiť s vami. Mini je auto na okresky, na diaľnice, proste všade. Síce má tvrdší podvozok, ale to všetko mu odpustíte.
Interiér s pripomienkami
Je pravdou, že Mini prešlo istú cestu a tak modernizácia za sebou zanechala isté stopy. To, čo sa javilo ako plus v exteriéri, môže negovať zopár mínusov v interiéri. Minimálne lepšie vypracovanie by si zaslúžil prístrojový štít. Netvrdím, že je zlý, no zaslúžil by si lepšie spracovanie. Veľa lesklých plôch znamená veľa vašich odtlačkov a to je tiež menšie minus. Aj keď klavírny lak vnímam ako subjektívne minus.
Interiér je ladený do čierno bielej kombinácie a sedačky v bielej koži sú veľmi pohodlné. Posed za volantom je hodný zážitkov, ktoré vás v Mini čakajú. Sedadlá sú veľmi komfortné a nesklamú vás ani pri dlhších tripoch. Zadné sedadlá by som úprimne ani nerátal za plnohodnotné sedenie. Multifunkčný volant má tiež viacero lesklých plôch a ich odozva je nie vždy ideálna. Odkladacie miesta sú, povedzme, skromné. No ide o malé autíčko kde sa na toto nehrá.
Čo sa skrýva pod kapotou
Aktuálny trend malých áut nepraje motorom s väčším objemom. Väčšina dokonca stráca štvorvalce na úkor trojvalcov. No toto sa v našom prípade nestalo. Mini dostalo pod kapotu 2-liter so štrymi valcami a s vcelku dobrým výkonom. Papierovo to vyzerá nasledovne. Výkon motora je 131 kW (178 koní) a krútiaci moment 280 Nm. Tento krútiaci moment môžete čakať od 1350 po 4200 otáčok za minútu. Presne označenie motora je 2.0 TwinPower Turbo a jeho maximálny výkon je pri 5000 – 5500 otáčkach za minútu.
Pružnosť tohto motora je veľmi dobrá. Ide dobre už od nízkých otáčok a vystrelí vpred prakticky okamžite. Vo vyšších otáčkach motor trochu stráca dych ale to mu nemôžeme mať za zlé. Tento balíček zábavy za volantom dopĺňa 7-stupňová automatická dvojspojková prevodovka. Treba uznať že spoločne s motorom im to ladí perfektne. A ak vás zaujíma zrýchlenie, tabuľkové hodnoty 0-100 kilometrov za hodinu ukazujú časový údaj 6,9 sekundy. Maximálna rýchlosť tohto vozdila končí na hodnote 230 kilometrov za hodinu.
Na akékoľvek cesty
Ak by ste podozrievali za skvelé jazdné vlastnosti váhu, tak vás možno sklamem. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1,4 tony, čo nie je zasa tak málo. Auto sa však aj napriek tomu chová na ceste suverénne a jazda s ním je radosť. Či už budete brázdiť okresky alebo si len budete užívať príjemnú jazdu so stiahnutou strechou, Mini je skvelý parťák. Od výfuku dostanete príjemnú symfóniu zvuku, ktorá vás nebude nijako rušiť ani pri pokojnej jazde. Nečakajte plamene ani strieľanie, ale príjemný zvuk, ktorý poteší.
Okrem príjemných zvukov a vnemov však je treba vnímať aj dáta. Hlavne tie o spotrebe, keďže dokážu toho dosť napovedať. Mestská spotreba v Mini bola príjemným prekvapením. Namerali sme tam priemernú spotrebu 6,2 litra. Okresky boli ešte lepšie a tam spotreba atakovala 5,5 litra. Na diaľnici sme sa dostali na hodnotu 6,4 litra pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Celkový priemer na našom testovacom okruhu zahŕňajúci aj okresky aj diaľnicu a mesto skončil so spotrebou 6 litrov.
Podvozok vás podrží
Ako som spomínal na začiatku, je to ako motokára na steroidoch. Minimálne tak pôsobí. Podvozok je nastavený tak, aby vám priniesol pocit hravosti a zábavy. Pri jazde zistíte, že toto auto sa nebojí vás počúvať a ide presne tam, kam chcete vy. Pokiaľ auto vezmete na limit, tak vás na to upozornia hneď pneumatiky. Pískanie vám nedá a radšej trochu zvoľníte. Ak vaša guráž bude siahať ešte ďalej, môžete čeliť nedotáčavosti. Ale to bude záležať aj od povrchu, na ktorom sa budete nachádzať.
Na nami testovanom vozidle sme mali obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1 Assymetric 3. Tie sú rozhodne skvelou variantou a podržia vás v zákrutách. Treba pripomenúť, že sa stále bavíme o Mini Cooper S, nie o vrcholnej rade John Cooper Works. Pokiaľ nebudete vyslovene hľadať limity a snažiť sa ich zbytočne prekračovať, budete určite spokojní. Tlmiče a pružiny dostali tvrdšie naladenie, no na to sme si pri Mini už zvykli. Mini dokázalo nájsť balans pri pohodlí z jazdy a zážitku. Nestalo sa nám, že by sme počas testu aj po dlhšej jazde pociťovali diskomfort.
Zhrňme si to…
Mini je pre mňa voľbou srdca. Asi málokto by si toto auto kupoval z racionálnych dôvodov. Tým nemám v úmysle haniť Mini, práve naopak. Je to auto, ktoré vám vyčarí úsmev na tvári. Kočík do neho síce nenapcháte ale za to sa potešíte jazdou. Určite dôležitým faktorom v prípade Mini je aj cena. My sme mali na test Mini Cooper S Cabrio. Jeho cena začína na 29 900 €. S príplatkom za automatickú prevodovku zaplatíte ešte zhruba o 2 000 € viac. Základný model s trojvalcom vašu peňaženku bude stáť 25 550 €. No a aby sme šli aj smerom nahor. Verzia John Cooper Works atakuje hodnotu 35 700 €.
Je na vás, či sa rozhodnete pre Mini. No ide o auto, ktoré je aktuálne unikát. Skúste mi vymenovať ďalšie podobné autá s dvojlitrom a snímateľnou strechou. Asi ich veľa spoločne nenájdeme. Mini si rozhodne svoje miesto zastane. Ak po ňom túžite a tlčie vám v hrudi “benzínové srdce”, kupujte kým nezakážu ! Mini totiž čoskoro bude už iba čisto elektrická značka.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Motor | R4 |
Objem motora | 1998 cm3 |
Max. výkon | 131 kW / 178 k |
Max. krútiaci moment | 280 Nm |
Dojazd | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 876 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 727 mm |
Výška | 1 415 mm |
Rázvor náprav | 2 595 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 400 kg |
Rozmer pneumatík | 205/45 R17 |
Benzínový motor | |
Mesto | 6,2 l/100 km |
Diaľnica | 6,4 l/100 km |
Okresky | 5,5 l/100 km |
CENA | |
Cena modelu od | 29 900 eur |