Toľko pozornosti na seba nepúta ani Lamborghini či Ferrari, Renault Twizy je magnet na pohľady. Ideálne Lambo do mesta, bezpečný skúter či ľahké presúvatko. Jednoducho nedocenený unikát…
Ako novinári sme zvyknutí na zvedavé pohľady ľudí pri nových modeloch. Ani Rolls Royce či iné exkluzívne kúsky nedokážu spôsobiť taký rozruch ako nové Škodovky, jednoducho toto je ich domáci trh a ľudia ich zbožňujú. To čo so sebou priniesol týždeň s Renault Twizy predčilo naše očakávania.
Toľko zvedavých pohľadov a palcov hore sme nezískali ani v novej Octavii. Zo státia na semafore sa stal debatný krúžok, raz odpovedáte tomu vpravo o pár sekúnd zase vľavo. Twizy ľudí fascinuje a všade kde sa objaví je okamžite stredobodom pozornosti.
Nie som auto
Pokiaľ teda patríte k introvertnej časti populácie, pravdepodobne to nebude správna voľba. Hneď v úvode je potrebné vysvetliť že Twizy vlastne nie je auto, vnímajme ho preto skôr ako bezpečnejší skúter do mesta. Podľa legislatívy, sa jedná o ťažkú štvorkolku L7e-C, čo znamená že vám na ňu stačí vodičské oprávnenie A1. Svojim spôsobom tak Twizy môže skutočne predstavovať alternatívu pre skúter, najmä ak sa rodičia boja o svoje deti, respektíve naliehavých teenagerov.
Už samotná koncepcia je netradičná a pripomína motokáry. Kabína je veľmi jednoduchá, prekrytá strechou, pričom za príplatok si môžete zadovážiť aj dvere. Tie sa otvárajú smerom nahor, presne tak ako ikonické modely Lamborghini. V prípade Twizy to má však jasne praktický dôvod a tým je úspora miesta.
Bez kompromisov to nepôjde
Renault Twizy môže pokojne slúžiť aj na prímestské dochádzanie, kedže maximálka je niekde na úrovni 80 km/h a dojazd predstavuje tiež približne 80 kilometrov. Vidieť na palubnom displeji svietiť dojazd pod 100 kilometrov je pre každého vodiča stresujúcim faktorom a obvykle dôvodom na návštevu čerpacej stanice. V prípade tohto autíčka žiaľ asi nikdy neuvidíte viac ako 80 kilometrov, čo značne ovplyvňuje aj váš akčný rádius.
Pokiaľ dochádzate do práce 20 maximálne 30 kilometrov, Twizy vám bude stačiť. Nabijete ho z bežnej zásuvky, tak ako žehličku, za zhruba tri a pól hodiny. Kábel je ukrytý v prednej časti a má dĺžku zhruba 3 metre.
Interiér je stavaný tak aby mohol zmoknúť a nič sa mu nestalo. To znamen,á že všetko je vyrobené z tvrdých plastov a sedadlo vodiča má dokonca spád s odtokovým kanálikom. Umiestnenie sedadiel je obkročmo za sebou a prekvapivo sa na zadné miesto zmestí aj 188 centimetrov vysoký chlap.
Zabudnite na akékoľvek komfortné prvky ako vyhrievanie, ventilácia nedaj bože klimatizácia či rádio. Nie je tu nič, môžete byť radi že máte dvere a presklennú strechu za príplatok. V našom prípade Twizy disponoval aj rozšírenou výbavou, bluetooth zariadením Parrot s dvojicou reproduktorov a malým displejom. Takže telefonovať a počúvať hudbu vlastne môžete, aj keď to nebude mať veľký efekt.
Jazda bez záväzkov
Pokiaľ si chcete nakúpiť, zabudnite na spolujazdca, nákup jednoducho nebudete mať kde položiť, jedine že ho bude držať na rukách.
Jazdné vlastnosti zodpovedajú technickému popisu, ťažká štvorkolka. Budete cítiť absolútne všetko po čom prejdete, presne tak ako na motokárach. Ale je to neskutočná zábava, nehovoriac o otvorenej karosérii vďaka ktorej pocítite vietor pod pazuchou.
Pocitová dynamika je prekvapivo solídna, autíčko pekne zrýchľuje až k 60 km/h. Agresívna jazda vás však bude stáť ďalší stresujúci pohľad na budíky, kedže dojazd klesne k hranici 50 kilometrov.
Bezpečnosť je diskutabilná, asi ako airbag vodiča na volante no určite máte väčšiu šancu ako na motorke.
Príliš nadčasový pre Slovensko
Renault Twizy nie je žiadnou novinkou, predáva sa od roku 2012, no na náš trh dorazil až teraz. V iných európskych krajinách je mimoriadne obľúbený, najmä ako alternatíva osobnej mobility na krátke vzdialenosti. Asi najväčší úspech žne v Nórsku, Francúzsku a krajinách BENELUXu.
Vzhľadom na staršiu koncepciu by si zaslúžil minimálne facelift, pokiaľ nie úplne novú generáciu. Jeho výkon predstavuje 13 kW čiže 17 koní a krútiaci moment dosahuje hodnotu 57 Nm. Kapacita akumulátora je 6,1 kWh čo je menej ako súčasné plug-in hybridné vozidlá. Je treba si však uvedomiť a vziať do úvahy aj hmotnosť, kedže Twizy váži len 474 kilogramov.
V minulosti ste si mohli kúpiť Twizy za skutočne smiešne peniaze bez batérie, ktorú ste si prenajímali. Dnes je politika značky na našom trhu odlišná a Renault Twizy stojí 12 800€.
TECHNICKÉ ÚDAJE | ||||
Motor | Elektrický | |||
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 6,1 kWh | |||
Max. výkon | 13 kW / 17 k | |||
Max. krútiaci moment | 57 Nm | |||
Dojazd (WLTP) | 100 km | |||
Pohon | FWD | |||
Prevodovka | 1 – stupňová | |||
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | ||||
Dĺžka | 2 338 mm | |||
Šírka | 1 337 mm | |||
Výška | 1 454 mm | |||
Rázvor náprav | 1 686 mm | |||
Pohotovostná hmotnosť | 474 kg | |||
Objem batožinového priestoru | 15l | |||
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s | |||
Rozmer pneumatík | 125/80 R13 | 145/80 R13 | ||
SPOTREBA (počas testu) | ||||
Elektromotor | ||||
Mesto: | 0,63 kWh / 100 km | |||
Diaľnica: | 0,63 kWh / 100 km | |||
Okresky: | 0,63 kWh / 100 km | |||
Dojazd | 60-80 km | |||
Maximálny nabíjací výkon | 2,1 kW | |||
Doba nabíjania 0 – 100% | 210 min | |||
Doba nabíjania 20 – 80% | 150 min | |||
CENA | ||||
Základná cena modelu | 12 800 eur | |||
Základná cena testovanej verzie | 14 070 eur |