Tentokrát k nám do redakcie zavítal na test model od japonskej značky Mitsubishi. Model L200 Mountain Sherpa asi netreba nikomu nijak zvlášť predstavovať. No aj napriek svojej povesti neustále dokáže pozitívne prekvapovať a posúvať hranice off-road automobilov. Navyše v prevedení Mountain Sherpa máte ešte ďalšiu pridanú hodnotu navyše.
Ak sa chystáte na expedíciu a potrebujete špeciál presne podľa vašich predstáv, L200 Mountain Sherpa je správnou voľbou. Tento model nie je iba jeden jediný na svete. Práve naopak, aj vy si môžete takýto model vyskladať. Nami testovaný model mal kopec vychytávok ako napríklad strešný stan. Jeho rozloženie je pomerne jednoduché a poskytuje naozaj pohodlný spánok. Všetko príslušenstvo v Mitsubishi pribalili a tak aj nižšie postavy ako ja nemajú problém rozložiť stan na streche dosť vysokej L200-ky.
Tento stan Yakima SunRise síce nie je z tých najlacnejších, ale za to o to užitočnejší. Poskytuje pohodlie na spánok aj v tých najnáročnejších podmienkach a bonusom je, že ho vždy máte so sebou. Jeho stavba trvá zhruba 5 minúť a čím viac ho skladáte a rozkladáte, tým rýchlejšie vám to ide. Je ideálny pre 2 alebo povedzme aj 3 osoby. Všetko bude závisieť na vašich požiadavkách na priestor. Má okná a svetlíky, takže nepôsobí nijak klaustrofobicky. Vo vnútri je vybavený stan dostatkom odkladacích priestorov a sieťok. Takže ani v tých najnáročnejších expedíciách sa nemusíte báť o strechu nad hlavou.
V Mitsubishi nespia na vavrínoch
L200 Mountain Sherpa je vo svojej podstate iné auto. Ak by ste porovnali zoznam pôvodných dielov modelu L200 a tejto špecialitky, asi by ste čítaním strávili dlhšiu chvíľku. Možno by ste si takmer vyskladali aj nový model. Jednoducho, tento expedičný špeciál nie je iba nejakou dizajnovou hračkou. Je to plnohodnotný a funkčný stroj so schopnosťami zdolávať aj ten najnáročnejší terén.
Okrem iného úpravami prešiel aj motor. Pod kapotou modelu L200 nájdete štandardne radový štvorvalec s objemom 2,2 litra a označením 2.2 DI-D. Tento motor má výkon 150 konských síl, respektíve 110 kW. Ako je dnes u štandardom u väčšiny dieslových motorov, okrem nádrže na naftu majú aj nádrž na AdBlue. A práve vďaka tejto zázračnej kvapaline motor spĺňa potrebnú EURO6d normu. Toto sú však normy pre štandardný model. Nami testovaný model má zdvihnutý výkon o 23 koní a ponúka tak teda až 173 koní. Čo je však dôležité, nárast zaznamenal aj krútiaci moment na hodnotu 502 Nm.
Je predpoklad, že L200 nebude slúžiť ako leštenka v garáži a preto potrebuje čo najlepšiu techniku. Ide o to aby zvládala terén a rovnako tak aj bola spoľahlivým partnerom pri náročných expedíciách. Takáto úprava motora sa dá priobjednať a nesie názov Paket L200 Plus. Vašu peňaženku bude stáť 1200 € a poviem vám, že to stojí za tie peniaze.
Má význam meriať spotrebu ?
Hneď na ceste z Bratislavy do Nitry mi napadla otázka, či má vôbec význam merať diaľničnú spotrebu autu akým je Mitsubishi L200. Plus stan na streche a veľkosť auta zrovna aerodynamike nenahrávali. Aj napriek všetkým týmto faktorom mi svedomie nedalo a rozhodol som sa merať. Pri rýchlosti 110-120 km/h spotreba oscilovala medzi 10,3-10,5 litra nafty na 100 km. Tento údaj ma veľmi príjemne prekvapil. Na okresných cestách pri rozumných tempách okolo 80-90 km/h sme dosiahli spotrebu 8 litrov. No a keď sme L200-ku vzali na výlet do mesta, jej spotreba stúpla na hodnotu 11,9 litra na 100 kilometrov.
Tieto údaje však pre väčšinu používateľov asi nebudú veľmi podstatné. Je potreba brať do úvahy hmotnosť a aerodynamiku vozidla a rovnako tak aj účel tohto vozidla. Jeho cieľom nie je pretekať sa s dieselovými Octaviami na diaľnici, ale zdolávať terén, kde sa len tak niekto autom neodváži. Auto však má svoju silu a príjemné zrýchlenie. Asfalt to netrhá, to nám je asi všetkým jasné, ale svoju prácu zvládne a výbornú. A to sa predsa počíta, nie ?
Pohodlie v správnych medziach
Mistubishi L200 Mountain Sherpa svojim pohodlím nesklamala. Nadviažeme na motor a jeho zrýchlenie. Akustický prejav tohto javu je počuť a práve jazda napríklad po diaľnici bola skvelým miestom na test zvukového komfortu. Pri bežných rýchlostiach sa do kabíny neprenáša toľko hluku a tak jazda pôsobí veľmi príjemne aj pre vaše uši.
Pre pohodlie vášho tela nemusí byť L200 tiež príliš veľkým strašiakom. Má síce tuhú zadnú nápravu ale svoju prácu aj na civilných cestách zvláda s bravúrou. Nikto z nás nečaká pohodlie triedy S, ale príjemné zvezenie je možné aj na palube L200-ky. Aj napriek tomu, že ide o špeciál a nie je stvorený pre jazdu po diaľnici či okreske, nemusíte sa báť a svoje kosti si v tomto aute po ceste nevytrasiete. Popri všetkom tom porovnávaní je treba povedať, že sú na trhu civilnejšie autá, ktoré svoju prácu zvládajú oveľa horšie ako Mitsubishi L200.
Mountain Sherpa je plný vylepšení
Už pri prvom pohľade na vozidlo je jasné, že toto nie je bežná L200-ka. Vpredu naviják Predator s ťažnou silou až viac ako 5 400 kg, veľký šnorchel na nasávanie v prípade brodu alebo prachu. Tento šnorchel má svoje opodstatnenie aj napriek tomu, že viacej ľudí ho chválilo ako dizajnový doplnok. No verte mi, že v teréne má svoje využitie. Osobne ma bavilo počúvať symfóniu nasávania vzduchu. Oproti iným autám ide o príjemné ozvláštnenie. Auto dostalo 5 cm svetlej výšky oproti štandardu a kryt podvozka, aby ani skaly či iné predmety nepoškodzovali techniku.
Do výbavy sa dostal aj kompresor. Má skvele využitie v teréne, kedy na jeden terén funguje lepšie podhustená a na iný zasa viac nahustená pneumatika. Na strechu umiestnili výkonnú svetelnú rampu na prisvietenie terénu pred vami. V rámci režimu Off-road si volíte z viacerých jazdných režimov. Patrí sem mód na štrk, bahno/sneh, kamene a piesok. Motor, prevodovka a brzdenie je vzájomne prepojené so systémom riadenia trakcie a stability aby zabraňovalo čo najviac preklzom kolies v teréne.
Jazda v náročnom teréne bude jednoduchšia vďaka uzávierke mezdinápravového a zadného diferenciálu. Ako ďalší spôsob sa ponúka aj redukcia prevodovky. Nami testovaný model má však aj bonus v podobe vzduchovej uzávierky predného diferenciálu. Ak príde k poriadnemu kríženiu a na teréne budú len dve kolesá, tento bonus oceníte.
Poďme si to zhrnúť
Mistubishi L200 Mountain Sherpa je ideálnym vozidlom do toho najťažšieho terénu. Jeho schopnosti zvládať miesta, kam sa iné autá ani nepozrú je impozantný. Vo výbave Mountain Sherpa je ešte niečo naviac a to v takýchto prípadoch rozhoduje. No určite okrem jeho schopností vás bude zaujímať aj jeho cena. Základná cena modelu L200 je 31 690 €. Nami testovaná verzia so spomínanou výbavou a schopnosťami zdvihla cenovku o niečo vyššie. Cena testovaného vozidla tak dosiahla hodnotu 58 540 €.
V tomto balíku však máte kompletne vybavené auto na expedíciu, na ktorej vás môže veľa vecí síce prekvapiť, ale auto vás nesklame.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Motor | R4 |
Objem motora | 2 268 cm3 |
Max. výkon | 127 kW / 173 k |
Max. krútiaci moment | 502 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 305 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 815 mm |
Výška | 1 775 mm |
Rázvor náprav | 3 000 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 110 kg |
Rozmer pneumatík | 265/60 R18 114T XL |
Benzínový motor | |
Mesto | 11,9 l/100 km |
Diaľnica | 10,5 l/100 km |
Okresky | 8,0 l/100 km |
CENA | |
Cena testovaného modelu | 58 540 eur |