Vynovený Citroën C3 Aircross dokáže milo prekvapiť. Jazdné vlastnosti sú na tak malé auto príjemné, no v niektorých veciach zaostáva za priamou konkurenciou.
Model C3 je hlavným hráčom francúzskej automobilky Citroën. Ukazujú to aj štatistiky prvého polroka, kde práve C3 bolo najpredávanejším vozidlom značky. Hlavnú rolu hrá pochopiteľne aj cena, kde sa dokážete v základnej výbave dostať pod 12 tisíc. Na všeobecný výber máte benzín aj diesel. K nám sa dostal benzínový 1,2-litrový trojvalec v najvýkonnejšom prevedení.
Zaujme dizajnom
Keď som prvý krát prišiel k autu, tak som si ho pochopiteľne obhliadol a pozeral sa naň spredu dobrých päť minút. Nemôžem si pomôcť no spredu mi Citroën C3 Aircross pripomína nahnevaného starého človeka , ktorý nesie ťarchu celého sveta.
Model Aircross je od klasickej C3 väčší a taktiež aj priestrannejší. Vďaka dĺžke 4.160 milimetrov ponúka naozaj veľa priestoru v interiéri aj vďaka rázvoru na hodnote 2.604 mm, čo je o 65 mm viac, než čo ponúka klasická C3. Väčšie rozmery Aircrossu sa prejavujú aj na veľkosti kufra. Ten má objem 410 litrov – takže o tretinu viac, než u klasickej C3.
Citroën C3 zaujme hlavne svojou cenou, kde základ vychádza tesne pod 12.000 €. C3 Aircross je však o 3.500 € drahší. Za čo teda človek pripláca? Platíte hlavne za silnejší motor s výkonom 100 koní a 6-stupňový manuál. C3 ako taká má v ponuke iba 5-stupňový manuál a výkon 81 koní.
Facelift je rozoznateľný hlavne vďaka jeho charakteristickej prednej maske, kde denné svietenie nadväzuje priamo na logo automobilky. Tak ako hlavné svetlá, aj tieto sú úzke a horizontálne orientované. Ako som už spomenul vyššie, zmenou prešiel aj celý nárazník.
Ach tie sedadlá
Dizajn interiéru nesadne len tak niekomu. Na druhú stranu je naozaj chvályhodné, že dizajnéri sa rozhodli ísť svojskou cestou a vytvorili tak auto pre osobitú kategóriu. Naozaj sa toho nebáli a pustili to jednoducho do sveta. Unikátnosť je aktuálne niečo, čo na automobilovom trhu jednoducho absentuje. Práve neokukanosť má byť jeho silnou stránkou. Práve preto C3 Aircross je vozidlom, ktoré vie človek dotvoriť podľa svojich predstáv nielen zvonku ale aj zvnútra. Na výber máte až zo 70-tich farebných prevedení.
V kombinácií je teda sedem farieb karosérie, štyri farby dekorov a dve farby strechy. Na výber sú aj dekory bočných okien za „céčkovým“ stĺpikom.
Sedenie na týchto farebných sedadlách je také všelijaké. Na prvý pohľad vyzerajú naozaj zaujímavo, no pokiaľ ide človek na dlhšiu cestu, neviem, či je to, to pravé orechové. Sedadlá sú mäkké, bočné vedenie majú takmer nulové. Niekomu takéto sedadlá naopak vyhovujú, no ja osobne viac preferujem, keď sú o niečo tuhšie a pevnejšie. Zadná lavica je posuvná, no na úkor priestoru pre pasažierov. Praktickosť sa prejaví na sedadle spolujazdca, ktoré viete sklopiť do polohy stolčeka.
Pre koho je určený?
Dominantou interiéru je 9“ dotykový displej. Okrem najvyššej výbavy Shine je potrebné si zaň priplatiť v nižších výbavách. Integrovaná je v ňom aj navigácia. Štandardom je 7“ displej bez navigácie. Obe varianty však poskytujú podporu Apple CarPlay a AndroidAuto. Nepochopený však ostal výrez pod displejom, nevyužijete ho naozaj na nič.
Všetky funkcie vozidla už ovládate cez tento dotykový displej. Mne osobne toto naozaj prekáža. Kričí doslova o zjednodušenie, napríklad klíma panel by sa mohol zakomponovať do výrezu pod obrazovkou.
Pri oboch displejoch chýbajú USB-C konektory, no USB-A použiť pochopiteľne viete. Za príplatok 350 € viete mať aj head-up displej. Projekcia však neprebieha na skle ale na výsuvnom políčku palubnej dosky, ktorá sa zjaví pred vodičom. Citroën C3 Aircross to jednoznačne hrá aj na mladšiu generáciu, ktorá zháňa svoje prvé vozidlo.
Naozaj úsporný
Pod kapotou sa nám usídlil 1,2-litrový trojvalec s výkonom 96 kW / 130 koní spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Tento výkon tak ľahkému vozidlu naozaj bohato postačuje. Hlučnosť od motora sa začína prejavovať pri vyšších otáčkach, inak je auto naozaj kultivované.
Pri podradení, respektíve pri „kickdowne“ je z auta žiaľ počuť hluk spojený s aerodynamikou. Motor s prevodovkou hrajú dobrú hru, takže aj spotreba je veľmi príjemná. Preraďovanie je ľahké, niekedy zaváha, no nedrží vás zbytočne v nízkych otáčkach. Čo sa týka spotreby, tak priemerná spotreba sa po týždňovom teste usadila na hodnote 6,7 litra. Podvozok je taktiež vyladený dobre, občas jemná nedotáčavosť sa očakáva od predného náhonu.
Sumár
Citroën C3 Aircross je všeobecne príjemným mestským crossoverom pre začínajúcu rodinu. Kufor je prijateľný, primeraný danej kategórií vozidla. Auto disponuje taktiež príjemnými jazdnými vlastnosťami, kde dokáže dobre filtrovať nerovnosti a prechádza zákruty s ľahkosťou. Pokiaľ máte radi extravagantnosť, určite vás osloví aj jeho dizajn.
Ak máte radi konfigurovanie a prispôsobovanie si všetkého podľa seba, tak C3 Aircross taktiež zaujme svojou paletou farebného rozpoloženia. Ako som spomenul, viete si prispôsobiť karosériu, strechu, kryty zrkadiel a zatmavené zadné sklá sú takmer od základnej výbavy. V tej je potrebné si za nich priplatiť. C3 Aircross ma teda jednoznačne prekvapil svojou odhodlanosťou zaujať popredné priečky v predaji v danom segmente vozidiel.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 koní |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predný |
Prevodovka | 6-stupňová, automatická – dvojspojková |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 160 mm |
Šírka | 1 824 mm |
Výška | 1 637 mm |
Rázvor náprav | 2 604 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 205 kg |
Objem batožinového priestoru | 410 l |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,1 s |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 7,0 l / 100 km |
Diaľnica | 7,2 l / 100 km |
Okresky | 6,2 l / 100 km |
Priemer | 6,7 l / 100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 15 490 eur |
Cena testovanej verzie | 20 660 eur |