Domov SPRÁVY Elektromobilita TEST Hyundai IONIQ 5 4×4 – rande s realitou, alebo keď pôvodné...

TEST Hyundai IONIQ 5 4×4 – rande s realitou, alebo keď pôvodné nadšenie opadne

Autá neboli nikdy tak futuristické ako dnes. Elektromobilita doslova nakopla automobilky a tie sa predháňajú v čo možno najodvážnejšom dizajne. IONIQ 5 prišiel v sériovej podobe prakticky na nerozoznanie od konceptu. Spôsobil rozruch najmä svojimi parametrami, no aký je v skutočnosti?

Hyundai ako jedná z mála automobiliek, ponúkala elektrifikované modely už relatívne dlhú dobu. Model IONIQ bol klasickým začínajúci elektromobilom s nie príliš vábnym dizajnom a slabým dojazdom. Neskôr dorazila plne elektrická KONA a automobilka prezentovala svoju víziu napredovať na trhu elektrických vozidiel. V roku 2019 sme sa na autosalóne vo Frankfurte spoločne pozreli na koncept Hyundai 45, ani nie o dva roky neskôr sme svedkami sériového modelu IONIQ 5.

Je však potrebné sa na elektromobily začať pozerať rovnakou optikou, ako na bežné autá a to či, už z pohľadu verejnosti alebo nás, motoristických novinárov. Zahodiť predsudky, no na druhej strane, začať sa opätovne sústrediť na podstatu veci a tou je jazdný charakter a pocit za volantom. Ešte stále šoférujeme autá sami aj keď s výraznou pomocou elektroniky.

Pekne, postupne od konca

Ako sme už v úvode načrtli, je potrebné začať elektromobily hodnotiť ako autá, poďme teda hodnotiť retrospektívne.

Koľko prejdem s novým IONIQom?

Počas nášho testu sme mali relatívne vyvážené počasie a teplota sa pohybovala na hranici okolo 10°C. Teplota by však IONIQu už vadiť nemala, keďže má pokročilý termo-manažment batérie. Teplotu si reguluje aj počas nabíjania vďaka aktívnym klapkám v maske chladiča.

Nami vybraný IONIQ 5 bol v aktuálne najvyššej možnej konfigurácii, s pohonom 4×4, výkonom 225 kW a kapacitou akumulátora na úrovni 72,6 kWh. Takáto špecifikácia sa podľa výrobcu môže pochváliť dojazdom na úrovni 430 až 460 kilometrov.

Reálny dojazd závisí predovšetkým od vašej priemernej rýchlosti. Pokiaľ jazdíte kombinovane, mesto, diaľnicu, okresky, viete sa pokojne dostať aj na hranicu 400 kilometrov. Pri jazde výlučne v mestskej premávke, priemerná spotreba elektrickej energie dosahuje 17,7 kWh / 100 km, 400 kilometrovú métu teda máte viac než istú. Diaľnica pri maximálnej povolenej rýchlosti si vypýta 27,6 kWh / 100 km. To znamená reálny dojazd 220 kilometrov, tak aby ste sa zbytočne nestresovali.

Palubný počítač vždy zobrazuje realitu. Neustále prepočítava dojazd v závislosti od zvoleného tempa. Na ukazovateľ dojazdu sa tak môžete spoľahnúť. Nie je to ako, v prípade starých elektromobilov, kde vám svietilo najprv 300 a po 50 kilometroch na diaľnici už len 100. IONIQ vám vždy ukáže reálny dojazd a svoju trasu si tak viete naplánovať a spoľahnúť sa naň.

Výhodnou je aj samotná 800V nabíjacia sieť a o čo vlastne ide? Jedná sa o napätie, ktorým nová elektrická platforma Hyundai-u disponuje, umožní vám predovšetkým rýchlejšie nabíjanie. Presný nabíjací výkon Hyundai neuvádza, kedysi sa objavili informácie o hodnote až 235 kW pričom českým novinárom sa podarilo dosiahnuť 221 kW. Pri našom teste sme bohužiaľ dosiahli výkon iba 117 kW a z 20% kapacity akumulátora sme sa na 80% dostali za 19 minút. To vôbec nie sú zlé hodnoty ale je to dva krát viac ako udáva výrobca.

Neznamená to že by UFC nabíjanie nefungovalo, len nie je vhodné sa naň vždy spoliehať. Za ideálnych podmienok by aj dlhá cesta nemusela pre IONIQ predstavovať problém, prejdete 200 kilometrov zastavíte sa na pumpe nabijete auto za 10 minút a pokračujete ďalších 200 kilometrov.

Ako IONIQ 5 jazdí?

Tak ako auto s trojmetrovým rázvorom, len nie dneška… Hyundai prezentuje IONIQ, ako auto s bohatým vnútorným priestorom, práve vďaka neskutočnému rázvoru, rovných 3 000 milimetrov. To B vám však už nikto nepovie…

IONIQ 5 nedisponuje funkciou natáčania zadnej nápravy a tak v praxi pri parkovaní strávite o čosi viac času. Rovnako aj pri manévrovaní je treba počítať s dlhým rázvorom, auto má jednoducho väčší rajd. Hyundai nechce IONIQ profilovať ako luxusné auto o to zaujímavejšie bude sledovať reakcie majiteľov, ktorý nikdy nešoférovali tak dlhé auto.

Počas prvých jázd sme mali možnosť vyskúšať aj dostupnejšiu verziu s pohonom výlučne zadnej nápravy. Najmä pri dynamickej jazde bolo cítiť mierne zaváhania a nie príliš istú jazdnú stopu. Verzia s pohonom oboch náprav bola istejšia a okresky zvládala bravúrne.

Jazdný komfort je dobrý, očakával som však zásadnejší rozdiel pri voľbe jazdných režimov a ich odozve. Aj napriek úžasnej dynamike, neočakávajte športové správanie, IONIQ 5 je skôr pohodlným vozidlom na dlhšie cesty.

Okamžitý výkon a úchvatná dynamika

Čísla hovoria za všetko 605 Nm krútiaceho momentu a viac ako 300 koní či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2s. To sú parametre športovo ladených SUV prémiovej triedy, IONIQ 5 vám to poskytne ako bežné rodinné auto a okamžite.

Výkonová rezerva je tak obrovská, že pokojne môžete predbiehať aj celú kolónu. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 185 km/h, čo však plne postačuje. Najpríjemnejší je okamžitý nástup výkonu aj pri predbiehaní na diaľnici, počas rýchlosti 130 km/h.

Technologická výbava, dnes už štandard

Hyundai vždy prinášal množstvo inovácií a pokročilých bezpečnostných asistentov do cenovo dostupných áut. Pamätám si ešte na minulú generáciu Hyundai i30, ktorý dokázal sám prejsť celý úsek R1 od Trnavy po Nitru bez môjho zásahu do riadenia. Dnes už Hyundai pozmenil software a každých 10 sekúnd vás vyzve aby ste sa dotkli volantu.

V prípade futuristického elektromobilu IONIQ 5, Hyundai namontoval úplne všetko čo má k dispozícii, teda takmer. Na palube vás tak čaká celá armáda asistenčných a bezpečnostných systémov, vrátane aktívneho asistenta zmeny jazdného pruhu na diaľnici. Áno IONIQ 5 sa dokáže preradiť úplne sám bez zásahu do riadenia. stačí dať len smerovku. Bohužiaľ práve vďaka spomínaným 10 sekundám počas ktorých sa musíte hlásiť, sa nám nikdy tento manéver nepodarilo dokončiť plne autonómne. Jednoducho vždy sme ku koncu museli chytiť volant, systém toho však zvládne oveľa viac, len ho brzdí legislatíva.

K zaujímavým vychytávkam patrí aj HUD s rozšírenou realitou, jeho spracovanie je jednoduché a nijak zásadne vám neprekáža vo výhľade. Okrem rýchlosti, tempomatu či navigácie, zobrazuje aj reálny odstup od vozidla či miesto odbočenia.

Projektorové LED stretávacie svetlá IONIQ 5 Premium

 

Parabolické stretávacie svetlá IONIQ 5 Family

Veľkým sklamaním sú práve svetlá, IONIQ sa predáva v základe s jednoduchými parabolickými stretávacími svetlami a dokonca v prípade zadných skupinových, si budete musieť zvyknúť na bežnú žiarovku. Naša verzia disponovala FULL-LED technikou, pričom jej dizajn je nesmierne sympatický.

Bohužiaľ ani v plnej výbave Hyundai neponúka matrixové svetlá, tak ako väčšina jeho konkurentov. Je to pre mňa nepochopiteľné, vzhľadom na fakt že sesterský model KIA EV6, nimi disponuje.

Rodinný typ s dôrazom na komfort

Tou najväčšou doménou nového IONIQu je jednoznačne vnútorný priestor. To čo ponúka svojim pasažierom je ohromujúce a do značnej miery za to vďačí práve elektrickej platforme. Keď už máme celú recenziu na ruby, začnime batožinovým priestorom. Ten má objem až 527 litrov a po sklopení vás čaká takmer 1 600 litrov, pričom pod prednou kapotou sa nachádza vanička na odloženie káblov s objemom ďalších 24 litrov.

Perfektné, takto sa to má robiť a to sa zmestil aj pohon oboch náprav. Chválim pravidelné tvary batožinového priestoru, ako aj rovinu ktorá vznikne pri sklopení. Menšia výtka však pôjde k riešeniu plata, ktorému chýbajú vodiace koľajničky. Delenie sedadiel je v nešťastnom pomere 60:40 a chýba aj výrez na prepravu dlhých predmetov. Ako mínus musíme spomenúť aj absentujúce sklápanie sedadiel z batožinového priestoru.

Na zadných sedadlách ako v limuzíne, množstvo priestoru na nohy, hlavu, ale aj dostatočne dlhé sedáky. Nechýba zásuvka na 230V, či vyhrievanie všetkých štyroch sedadiel. Sedadlá v druhom rade sú dokonca samostatne elektricky posuvné a polohovateľné. Čerešničkou na torte je perfektné umiestnenie výduchov ventilácie priamo do B-čkových stĺpikov. Takéto riešenie je omnoho efektívnejšie ako umiestnenie v stredovej konzole.

Interiér pôsobí luxusným dojmom, obzvlášť v našej bledej špecifikácii. Ambientné osvetlenie je asi najviac prepracované zo všetkých modelov Hyundai, bohužiaľ chýba mu cit pre funkcionalizmus a tak vo finále nenadchol. Ako mínus môžeme označiť aj absenciu akéhokoľvek portu USB-C.

Ja ako vodič

Posed za volantom je trochu iný ako ste zvyknutý v bežných autách. Sedíte vyššie a vďaka umiestneniu digitálneho prístrojového štítu, je o čosi ťažšie nájsť si tu správnu polohu. Každopádne výhľad z auta je skvelý rovnako, ako aj pohodlné sedačky.

Tie sú polohovateľné hneď v niekoľkých smeroch a disponujú aj funkciou ležadla. Po stlačení tlačidla sa vysunie spodná, lýtková časť a sedadlo sa nastaví do akej si vaničky. Pokiaľ na druhom rade nikto nesedí, viete si prakticky ľahnúť. Touto funkciou disponuje aj sedadlo spolujazdca, takto si môžete skrátiť chvíle pri nabíjaní.

Palubnej doske dominuje dvojica displejov v jednotnom sklenenom paneli. Sú absolútne rovné, tak ako v prípade modelov Mercedes-Benz. Ich grafika je veľmi pekná, minimalistická a prehľadná. Panel klimatizácie je akýmsi hybridom dotykovej obrazovky a konvenčných ovládačov, v zásade sme s jeho ovládaním boli nadmieru spokojný.

Displejom však chýbala zásadná funkcia a to síce automatická regulácia jasu či farebnej schémy v závislosti od denného svetla. Na výber máte buď biele alebo čierne zobrazenie, počas dňa je biely dizajn super. V noci vám však zaručene vypáli oči, riešením je zníženie jasu na minimum, avšak potom strácate čitateľnosť. Neostáva vám nič iného ako v zložitom menu nájsť prepnutie zobrazenia na čiernu.

Pokiaľ si mám predstaviť robiť tento úkon každý deň, tak to si tam radšej nechám čierny režim permanentne. A pritom by stačilo jednoduché automatizované nastavenie…

Záverečné hodnotenie plné zmiešaných dojmov

V tejto recenzii sme sa dizajnu vôbec nevenovali, pretože sa jedná o subjektívnu záležitosť a čo sa páči nám sa vám nemusí. My sme úprimne z dizajnu IONIQu 5 ohromený, najmä pre jeho minimalizmus a odvahu dizajnérov. Rovnako tak, sme sa mu venovali už niekoľko krát počas prvých dojmov.

Matná farba Gravity Gold je úchvatná a autu sa nesmierne hodí aj v kombinácii s 20 palcovými diskami kolies. Toto auto na seba púta nespočetne pohľadov a rozhodne s ním budete stredobod pozornosti.

V našom prípade, po úvodnom nadšení a veľkých očakávaniach, nakoniec nastalo rande s realitou, ktoré ukázalo aj nedostatky. Osobne si myslím že všetko sa dá riešiť faceliftom, nakoľko sa jedná skôr o detské chyby. Auto má veľmi solídny základ a platformu ktorá poskytuje obrovské možnosti. Systém je nastavený dobre len treba doladiť detaily.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor elektromotor synchrónny s permanentným magnetom
Typ a kapacita akumulátora 72,6 kWh
Max. výkon 225 kW
Max. krútiaci moment 605 Nm
Dojazd WLTP 430 km
Pohon 4×4
Prevodovka 1-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 635 mm
Šírka 1 890 mm
Výška 1 605 mm
Rázvor náprav 3 000 mm
Maximálny dojazd 390 km
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Objem batožinového priestoru 527 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,2 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 17,7 kWh
Diaľnica 27,6 kWh
Okresky 19,5 kWh
Priemer 21,5 kWh
CENA
Základná cena modelu od 40 390 €
Cena testovanej verzie 56 780 €
BMW iX xDrive50 - Startstop.sk - PRVÁ JAZDA

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToto musíte vidieť na vlastné oči! Porsche 911 v tvare obrovskej labute
Nasledujúci článokBMW predstavuje ďalší motocykel zo série SoulFuel.