Nádych Ameriky v Európe, najväčšia KIA na našom trhu. Tak môžeme opísať model KIA Sorento PHEV. Bohužiaľ len vizuálne, motor hovorí o niečom inom. Čo od nej očakávať, oplatí sa?
Príchod novej generácie modelu Sorento priniesol na náš trh chuť Ameriky, avšak len čo sa výzoru týka. Sorento je jasne inšpirované zámorím a práve vďaka tomu si získalo množstvo priaznivcov za krátku chvíľu. To čo u nás považujeme za najväčšie, by sa za veľkou mlákou stratilo behom pár kilometrov. Nehovoriac o ponuke motorizácii…Pozrime sa bližšie na náš testovaný model Kia Sorento PHEV.
Nafta, benzín aj elektrika
Sorento ukrýva pod kapotou diétne motory, tie kopírujú Európske normy. Zakúpiť si môžete benzínový 1,6 litrový štvorvalec s označením T-GDi, avšak s prívlastkom Hybrid. Ten sme preverili počas nášho prvého redakčného video testu a recenziu si môžete pozrieť tu.
Azda jediným motorom presahujúcim dva litre, je naftový štvorvalec 2,2 CRDi s výkonom 148 kW. Ktorý sme taktiež preverili v našom klasickom redakčnom teste.
V tomto teste sa podrobne pozrieme na posledného zástupcu, Kia Sorento PHEV s plug-in hybridným ústrojenstvom. Základ opäť tvorí benzínová 1,6 T-GDi, avšak s výkonom 132 kW. Systém je doplnený o elektromotor a batériu s kapacitou 13,8 kWh. Maximálny výkon, ktorý vám táto sústava dokáže ponúknuť je 195 kW a 350 Nm krútiaceho momentu. Jedná sa tak o najvýkonnejšie Sorento vôbec.
Oproti svojim konvenčnejším kolegom je však výrazne ťažšie, konkrétne naša sedemmiestna verzia v plnej výbave váži až 2099 kilogramov. To je už poriadne ťažké SUV, na druhej strane, je potrebné čo to povedať aj k samotnej veľkosti vozidla v porovnaní s konkurenciou.
Väčšia než všetci ostatní
V segmente veľkých SUV strednej triedy nájdeme Škodu Kodiaq, SEAT Tarraco ale aj Hyundai Santa Fe. KIA Sorento je zo všetkých najväčšia, jediným deficitom môže byť batožinový priestor, avšak to závisí aj od metodiky merania. V realite nám prišiel dostatočne veľký pre potreby bežnej rodiny.
Škoda Kodiaq | SEAT Tarraco | Hyundai Santa Fe | KIA Sorento | |
Dĺžka | 4 697 | 4 735 | 4 785 | 4 810 |
Šírka | 1 822 | 1 839 | 1 900 | 1 900 |
Rázvor | 2 791 | 2 790 | 2 768 | 2 815 |
Objem bat. priest. | 650 l | 760 l | 634 l | 604 l |
Svojimi rozmermi Sorento atakuje prémiovú triedu, väčšie rozmery môže ponúknuť snáď už len Ford Explorer. Veľké vonkajšie rozmery je cítiť aj v interiéry, rozhodne je to najpriestrannejšia KIA na našom trhu. Dostatok miesta je aj na zadných sedadlách, ktoré sú posuvné a polohovateľné.
Megalomanstvo je vidieť aj na niektorých prvkoch, ako napríklad držiak na nápoje, kam sa zmestí aj 1,5 l fľaša. Do tretieho radu sedadiel sa vôjde aj dospelý človek, avšak je to len núdzové riešenie. Naopak pre deti, poskytujú posledné dve miesta naozaj luxus. Nechýba samostatná regulácia ventilácie vrátane výduchov či dostatok odkladacích priestorov.
Pri plnom obsadení samozrejme strácate batožinový priestor, to čo vám ostane poslúži len na menšie drobnosti ako napríklad ruksaky.
Luxus v najvyššej výbave stojí za to
KIA a Hyundai si dlhodobo razia cestu automobiliek, ktoré sú ochotné ponúknuť svojim zákazníkom komfort vyšších tried. Sorento ako vlajková loď ponúka skutočne takmer všetko ako prémia.
Vyhrievané štyri sedadlá, ventilované predné sedadlá, vrátane elektrického ovládania a pamäťovej funkcie. Nechýba ani HUD, digitálny prístrojový štít, pokročilý adaptívny tempomat s funkciou autonómnej jazdy či 360° kamerový systém.
Luxusné kožené čalúnenie a spracovanie interiéru vrátane zaujímavého ambientného osvetlenia, len podčiarkujú ambície tohto modelu. Chýbala nám však trojzónová klimatizácia či adaptívny podvozok.
Naladenie a výkon
Pri podvozku sa ešte chvíľu zastavíme, je totiž nastavený veľmi komfortne a pohodlne. Kia Sorento PHEV je klasickým veľkým SUV s fádnym prejavom jazdných vlastnosti, na druhej strane, tak to má byť. Od tohto auta jednoducho neočakávate dávku športovej alebo agresívnej jazdy.
Vozidlo sa vám odvďačí plynulou a plavnou jazdou, ktorú oceníte vy a vaša rodina najmä na dlhých cestách. Výhľad z auta je príkladný, samozrejme vám pomáha aj množstvo asistentov, vrátane sledovania mŕtveho uhla priamo na digitálnom kokpite. Mála nepodstatná vychytávka, ktorú v praxi príliš neoceníte.
Čo naopak oceníte, sú akustické sklá v kombinácii s výbornou audio sústavou. Perfektný akustický zážitok tak pocítite najmä pri jazde na čistú elektrickú energiu.
S plug-in hybridným Sorentom sa nám podarilo prejsť najviac 46 kilometrov, pri kombinovanej jazde v meste, na okreskách a po mestskom okruhu. Je to približne rovnaká hodnota akú uvádza aj výrobca, aj keď pri jazde v meste by ste mali byť schopný prejsť viac ako 70 kilometrov, o tom však pochybujem.
Výkon ktorý vám plug-in hybrid ponúka je vyslovene priemerný, aj keď papierovo solídny krútiaci moment by mohol situáciu zachrániť. Bohužiaľ, skutočný pocitový výkon auta vás príliš neoslní, obzvlášť po vybití akumulátora.
Auto má výkonu len tak akurát, rozhodne neočakávajte dynamickú jazdu, prudké predbiehanie a podobne. Benzínový preplňovaný motor navyše jazdí pocitovo slabšie ako v hybridnej verzii.
Spotreba a zmysel
Pokiaľ si kupujete plug-in hybrid, jednoznačne musíte mať možnosť nabíjať doma. Žiaden kompromis, tak ako pri elektromobiloch neexistuje. Pokiaľ po príchode domov zapichnete auto do zásuvky, dáva to zmysel. Nabíjanie v nákupných centrách a na verejných nabíjačkách je absolútne kontraproduktívne a po čase vás to prestane baviť.
Nabíjací výkon vám to ani neumožňuje, keďže Sorento PHEV budete nabíjať zhruba 3 až 4 hodiny. Po vybití akumulátora jazdíte za zhruba 10 litrov na 100 kilometrov. Na diaľnici sme dosiahli hodnotu 10,6 a v meste 10,8 l / 100 km. Adekvátne čísla nás čakali jedine na okreskách, kde vybité Sorento jazdilo za 6,5 l / 100 km.
Tým že našimi rukami prešli všetky tri verzie, dokážeme objektívne zhodnotiť, ktorá sa oplatí najviac. Opäť platí staré známe, sto ľudí sto chutí. Pokiaľ bývate v rodinnom dome s možnosťou nabíjania a denne dochádzate do 50 kilometrov, tak Kia Sorento PHEV je presne pre vás. V takomto prípade dokážete ušetriť, za predpokladu že rozvážate po meste svoje ratolesti.
Pár slov na záver
Hybridná verzia Sorenta je zlatou strednou cestou, výkon je dostatočný, aj keď by ho mohlo byť viac. Spotreba nikoho neurazí a jazdné vlastnosti sú super. Dlhé diaľničné presuny si však vypýtajú podstatne viac paliva.
Nafta je tou najuniverzálnejšou voľbou a odporúčame ju aj my. Naladenie motora a celého systému je najbližšie charakteru Sorenta, auto je dostatočne živé a dynamické. Spotreba je nadpriemerne nízka a kultivovanosť chodu motora je tiež príkladná.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. systémový výkon | 195 kW / 265 k |
Max. systémový krútiaci moment | 350 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 810 mm |
Šírka | 1 900 mm |
Výška | 1 700 mm |
Rázvor náprav | 2 815 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 099 kg |
Objem batožinového priestoru | 604 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Rozmer pneumatík | 235/45 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Mesto: | 20,6 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 29,3 kWh / 100 km |
Okresky: | 25,3 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 10,8 l/100 km |
Diaľnica | 10,6 l/100 km |
Okresky | 6,5 l/100 km |
Hybrid | |
Mesto | – |
Diaľnica | – |
Okresky | 6,5 l/100km |
Dojazd EV | 46 km |
Maximálny nabíjací výkon | 3,6 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 210 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 180 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 49 790 eur |
Základná cena testovanej verzie | 57 890 eur |