Ďalší týždeň ubehol ako voda a v našej redakcii sa na test ocitol priekopník medzi elektromobilmi. Poďte sa teda s nami spoločne pozrieť, čo nám model Leaf s predĺženým dojazdom priniesol a či nás niečim prekvapil.
Ak niekto spomenie model Nissan Leaf mieri ešte k počiatkom novej éry elektromobility. Odvtedy možno aj vďaka tomuto modelu pribúda na trh čoraz viac a viac elektrických vozidiel.
To, čo Nissan modelom Leaf začal pred viac ako 11 rokmi spustilo ošiaľ. Dnešná doba sa právom môže nazývať aj dobou elektrickou. Teraz prišla na svet ďalšia generácia tohto modelu a už zďaleka nemá tak jednoduchú úlohu, ako tomu bolo v monulosti. Trh preplnený konkurenciou dá určite zabrať každému elektromobilu a boj o zákazníka sa predsa nikdy neskončí. Ako si s týmto všetkým poradí Leaf e+ ?
Pôvodný Leaf pri jeho príchode bol automobilom, ktorý sľuboval dojazd niekde na hranici 170 kilometrov. Tento údaj sa však nárastu batérii neustále menil a rástol do vyšších hodnôt. V porovnaní so skutočnosťou však papierové údaje trošku zavádzali. Nissan Leaf dneška má však oveľa vyššie ciele aj čo sa týka dojazdu. Základná verzia je poháňaná elektromotorom s výkonom 150 koní a vďaka 40 kWh batérii má papierový dojazd zhruba 285 kilometrov. Testy ukázali, že reálnych je tak 240-250 kilometrov na jedno nabitie. To vôbec nie je zlé !
Ako je to s dojazdom ?
Pre tých náročnejších je tu však verzia Leaf e+, ktorú sme mali na test k dispozícii aj my. Disponuje elektromotorom s výkonom 160 kW, respektíve 217 koní a kapacita batérie má hodnotu 62 kWh. Po plnom nabití vám palubný počítač ukáže dojazd necelých 400 km. To všetko bude závisieť od aktuálnej spotreby elektriny. Nám po nabíjaní vždy model ukazoval dojazd zhruba 385 kilometrov. Takýto dojazd by vás tak nemal limitovať ani pri jazdách na väčšie vzdialenosti.
Leaf e+ je tak teda vďaka slušnému výkonu v podstate živé auto s dobrou akceleráciou. Ak teda porovnávame akceleráciu s ostatnými elektrickými vozidlami. Ak sa teda rozhodnete porážať na semaforoch iné konvenčné automobily, v Nissane Leaf máte dosť dobrého parťáka. Jeho riadenie je veľmi príjemné a jednoduché a aj keď sa volant má správne držať oboma rukami, zvládnete to aj jedným prstom. Pri pohľade na jazdné režimy nie je Nissan úplným štandardom. To znamená asi toľko, že v Leafe nenájdete žiaden režim Sport. Jediná možnosť je tlačidlom pod ľavým výduchom ventilácie prepínať mód ECO alebo Normal. Čo oceníte najmä v zimných mesiacoch, pri tlačidle ECO sa nachádza aj výhrev volantu.
Poďme nabíjať
Nami testovaný model mal kapacitu batérie 62 kWh. Táto batéria je umiestnená pod podlahou vozidla a aj preto môžete mať pri posede pocit, že sedíte vysoko. Spomínaný dojazd 385 kilometrov je reálny, no krutou skúškou budú nižšie teploty a teda obdobie zimy. Obrovskou výhodou pri efektívnosti využívania energie je v zimných mesiacoch integrované tepelné čerpadlo na vykurovanie interiéru vozidla.
Nissan tvrdí, že je možné nabíjať Leaf až výkonom do 100 kW pri rýchlom DC nabíjaní. Nabíjať sa môže prostredníctvom konektoru CHAdeMO, respektíve AC konektorom. Nám pri nabíjaní konektorom s podporou 50 kW nabíjania nabíjal z 30% na 100% zhruba 90 minút. Takýto bol údaj palubného počítača. Nabíjanie predĺžilo spomalenie procesu po dosiahnutí zhruba 80% nabitej kapacity batérie.
Aká je spotreba ?
Tentokrát začnime rovno kombinovanou spotrebou a postupne si ju rozmeníme na drobné. Kombinovaná spotreba zahŕňala jazdy po diaľnici, mestom ale aj po okresných cestách. Čiže takýto kvalitne naložený mix ciest a podmienok nám priniesol finálnu spotrebu 17,6 kWh na 100 kilometrov. To by znamenalo, že reálny dojazd by sa mohol hýbať niekde nad hranicou 320 kilometrov. No nám sa podarilo dosiahnuť pri inom rozložení trás dojazd aj 380 km.
Mestská spotreba pri zapnutých komfortných spotrebičoch (rádio, kúrenie a režim Normal) dosiahla hodnotu 17,7 kWh na 100 kilometrov. Na diaľnici si Leaf po ceste z Bratislavy do Nitry vypýtal 20,4 kWh na 100 kilometrov. No a posledným do tretice zostávajú okresky, tam bola spotreba Nissanu Leaf najlepšia a teda 14,5 kWh na 100 kilometrov.
Obrovskou výhodou pre využívanie rekuperácie je aj možnosť ovládania vozidla jedným pedálom. Osobne mi chvíľku trvalo, kým som si na tento systém zvykol, ale postupne som používania iba jedného pedála nevedel zbaviť. A keďže hovoríme o rekuperácii, treba podotknúť, že v Leafe máte dvojstupňovú rekuperáciu pre efektívnejšie nakladanie s energiou.
Je to dizajnovka ?
Začnime pekne po poriadku. Už prvý model Nissan Leaf ako neprehliadnuteľný element našich ciest brázdil výhradne po mestách. Jeho cieľ bol ukázať inakosť oproti autám so spaľovacím motorom. No a zmien sa veľa neudialo ani v dnešnom Leafe. Kapota sa prudko zvažuje od predného okna a na špičke nosa sa nachádza miesto s nabíjacími portami. Na prednej maske je výrazné logo Nissan a celkový predný look vozidla dopĺňajú svetlomety. Tie priamo nadväzujú na čiernu líniu pod maskou.
Bočný profil vozidla jednoznačne neprináša významné zmeny v dizajne a plynulý prechod do zadnej časti naznačuje, že Leaf ponúkne nejaký priestor aj pre posádku vzadu a v batožinovom priestore. No k interiéru sa ešte dostaneme. Nad zadným oknom máme jemný spojler s integrovaným brzdovým stredovým svetlom. O fakte, že ide o elektrifikované vozidlo informuje nie len zelená farba ŠPZ ale aj nápis Zero Emission.
Interiér pôsobí príjemne
Japonsko, ako krajinu pôvodu značky Nissan jednoducho nedostanete z dizajnu značky. Jednoznačne tak na mňa pôsobí aj interiér. Pred vodičom dobre uchopiteľný multifunkčný volant a prístrojový štít tak trošku digitálne analógový. O poctivosti interiéru svedčí aj fakt, že množstvo prepínačov a tlačidiel má klasický charakter a nie je nasilu hnaný do digitálnej podoby. Fyzické tlačidlá tak dominujú prístrojovému panelu a palubnej doske a pre klasikov je to pozitívna správa.
Na prístrojovom štíte nájde vodič všetky potrebné informácie a oceňujem kvalitné zobrazenie percent nabitia batérie. Samozrejme sú k dispozícii informácie o prejdenej trase, okamžitej spotrebe, priemernej rýchlosti a mnohé iné. Infotainment má dotykový displej s uhlopriečkou 8 palcov. Štandardom je prepojenie Apple CarPlay a Android Auto. Prepracovanie možno nie je z tej najvyššej ligy, ale nájdete v ňom všetky potrebné informácie a to sa cení. Zadné sedadlá v modeli Leaf sú pomerne komfortné a poskytujú dostatok miesta pre posádku v rámci triedy, v ktorej sa Leaf nachádza.
Poďme si to zhrnúť
Nissan Leaf s väčším akumulátorom s kapacitou 62 kWh je voľbou pre tých, ktorí síce sú fanúšikmi elektromobility ale raz za čas potrebujú opustiť mesto a zajsť aj na dlhšie vzdialenosti. Alebo pre tých, ktorí jednoducho nechcú často nabíjať. Inak Nissan ponúka veľmi zaujímavé prepojenie technológii a klasiky, ktorá nás tak trochu vracia do čias, kedy sa všetko ovládalo fyzickými tlačidlami. Na začiatku sme si položili otázku, či Leaf má šancu medzi novými elektromobilmi a čím môže uspieť. Verím, že naše dojmy z týždňového testu vám aspoň z časti odpovedali na túto otázku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický motor |
Max. výkon | 160 kW/ 217 k |
Max. krútiaci moment | 340 Nm |
Kapacita batérie | 62kWh |
Pohon | |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4490 mm |
Šírka | 1788 mm |
Výška | 1545 mm |
Rázvor náprav | 2700 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1707 až 1723 kg |
Rozmer pneumatík | 215/50 R17 |
Objem batožinového priestoru | 420 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
DOJAZD A SPOTREBA | |
Priemerná spotreba | 17,7 kWh/100 km |
Dojazd (podľa WLTP) | 385 až 525 km |
Dojazd (realita) | 380 km |