Na Slovensku sa oficiálne predáva približne 25 automobilov s výkonom viac ako 600 koní. To je teritórium superšportov, áut z plagátov, nesplnených detských snov, štvorkolesových hrdinov z videohier, potokov spáleného benzínu a kabaretu emócií nezabudnuteľných do konca života.
Panebože, to je rýchle! Ako keby na konci rovinky bol nejaký silný magnet, ktorý by auto ťahal k sebe. Treba nechať telo a myseľ zvyknúť na úplne nové vnímanie rýchlosti a potom sa sústrediť na ostatné veci. Brzdenie, prácu s volantom, cit v pedáloch. Našťastie, auto je v tomto mimoriadne nápomocné. Brzdy najrýchlejšieho sériového BMW aké si v súčasnosti môžete kúpiť nehryzú a plyn je dobre dávkovateľný, takže sa s autom dobre žije aj v meste pri nízkych rýchlostiach alebo pri posúvaní sa v dopravnej kolóne.
Balik Competition poprosím… a jednu cisternu!
Motor vie byť za normálnych okolností celkom úsporný, prevodovka sa snaží držať otáčky na absolútnom minime, preto napríklad pri rýchlosti 35 km/h radí piaty alebo pri 50 km/h siedmy prevodový stupeň. V konečnom dôsledku to však znamená, že jazdiť dokáže za 10-12 litrov benzínu na 100 km. Moja priemerná spotreba počas testu však vyletela oveľa vyššie – na 20 l/100 km.
Chcel som totiž vypátrať ducha M8 Competition, dať si s ním jedno pivo a pokiaľ možno bez hanby odísť do bežného sveta. Do sveta, kde sa veci nedejú tak rýchlo. Vstupenka na spolužitie s M8 stojí minimálne 152.500 eur. Pripočítajte balík Competition, nejakú doplnkovú výbavu a hopla, hneď sme na sume 178.000 eur s DPH. Toto je ale tá najvyššia liga, kde sa autá neporovnávajú cenou, ale zážitkami, ktorá dokážu poskytnúť.
Oblečte si oblek na mieru
BMW M8 Competition dovoľuje nastaviť si charakteristiku motora, prevodovky, tlmičov, bŕzd, stabilizačného systému, riadenia a ďalších komponentov podľa individuálnych preferencií každého vodiča. Aby nebolo potrebné vždy hľadať v menu, dve nastavenia sa dajú uložiť a vyvolať stisnutím červených tlačidiel na volante. Tie tak nielenže vyzerajú mimoriadne efektne (stavte sa, že každý, kto nastúpi na sedadlo spolujazdca, sa opýta, čo sú tie tlačidlá zač), ale majú aj veľmi praktickú funkciu. Skoro ako odpálenie atómovej bomby, len v tomto prípade zostane spúšť v palivovej nádrži.
Štvorkolka aj zadokolka v jednom
Výpočet schopností M8 Competition však stále nie je na konci. Ak chcete liezť po skalách bez istenia, môžete úplne deaktivovať systém kontroly stability a trakcie a prepnúť do režimu pohonu zadných kolies. 625 koní na zadnej náprave! Milovanie s diablom ešte nikdy nedostalo takú reálnu podobu.
Výfuky so štyrmi koncovkami majú elektronicky ovládanú klapku, zvuk však nie je beštiálny, no keď chcete, vie dať okoliu jasne najavo, kto je tu pánom. Aj dlhé cestovanie preto nemusí byť unavujúce, pretože pri bežnom cestovnom tempe zvuk motora ani výfuky neobťažujú pohodu na palube a dovolia si vychutnať muziku zo skvelého systému harman/kardon.
Najkrajšie BMW súčasnosti
Dizajn auta je fenomenálny. Obzvlášť v porovnaní s tými kreáciami, ktoré BMW produkuje v posledných mesiacoch vynikne, aká je osmička v skutočnosti krásna. Majestátna dlhá kapota zahaľujúca osemvalec, aerodynamické spätné zrkadlá, dlhá línia karbónovej strechy končiaca až pri veku batožinového priestoru, 20-palcové kolesá a matný lak gradujúci tú dramatickosť a tajomnosť celého celku. Je to len príklad, ako môže M8 vyzerať, pretože nezabúdajme na program BMW Individual a priam nekonečné možnosti individualizácie vzhľadu za tučné príplatky.
V základnom prevedení má M8 výkon 600 koní. Treba tento výkon ešte ďalej špičkovať balíčkom Competition? Určite áno. Už len pre ten pokoj na duši, že ste do toho auta dali všetko, čo sa dalo, to stojí. Výkon sa zvýši na 625 koní, pribudne režim Track určený na okruhy a niekoľko ďalších prvkov.
Delikátna charakteristika osemvalca
S 8-valcovým dvakrát preplňovaným motorom s objemom 4,4 litra sme sa už niekoľkokrát stretli, no práve pod kapotou M8 vydáva zo seba to najlepšie. S výkonom 625 koní pri 6000 ot./min., krútiacim momentom 750 Nm v rozsahu 1800 až 5600 ot./min., pomocou 8-stupňovej automatickej prevodovky M Steptronic a pohonu všetkých kolies xDrive dokáže najlepšie preniesť celú túto silu na asfalt. Pohonná jednotka je na pomery turbodúchladlami preplňovaných motorov výnimočná veľkým smädom po otáčkach a lineárnym nárastom výkonu. Žiadne prudké kopance, ale silné zovretia až do momentu uvoľnenia plynového pedálu.
Suchý údaj o tom, že M8 Competition zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, vás dostatočne nepripraví na to, že M8 šialene zrýchľuje z ktorejkoľvek rýchlosti. Ten záťah je neúnavný a prudký bez ohľadu nato, či idete 60 alebo 160 km/h. Prevodovka len podradí a bum! Svet okolo vás sa rozmaže do fľaku, v ktorom registrujete len úzky tunel pred sebou. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h, za príplatok vám ju v BMW prekalibrujú na 305 km/h. Je priam až neuveriteľné, ako systém pohonu všetkých kolies preferujúci zadnú nápravu spolu s aktívnym diferenciálom dokážu preniesť na kolesá tú masu krútiaceho momentu bez výraznejších strát. Najlepšie sa to prejaví po aktivácii riadeného štartu, kedy auto vystrelí vpred ako guľa z kanóna.
Kde sú škrupiny z M4?
M8 je šelma, ktorá dokáže ísť neskutočne rýchlo nielen na rovinkách, ale aj v zákrutách a na výjazdoch z nich, keď zadná časť neposlušne nenasleduje uhol tej prednej. Keď som M8 skrotil, poriadne chytil pod krk rešpektujúc jej výkony a hmotnosť, napadla mi jedna vec. Osmička v tom najvýkonnejšom prevedení stále zostáva luxusným autom, ale vôbec by som sa nečudoval, ak by niekto obetoval tie kožené multi nastaviteľné sedadlá s ventiláciou za puristickejšie škrupiny a aspoň štvorbodové bezpečnostné pásy. Pretože v niektorých momentoch mi chýbala väčšia opora v držaní tela.
Tajomstvo rýchlosti
Aby všetko fungovalo tak ako má a jednotlivé komponenty vydržali extrémnu záťaž, automobil využíva niekoľko zaujímavých technických riešení, ktoré majú korene v motoršporte. Motor využíva špeciálne silentbloky pre pevnejšie spojenie s konštrukciou vozidla. Aj preto sú reakcie motora také ostré a okamžité. Automobil taktiež používa veľmi sofistikovaný systém chladenia. Hlavný chladič dopĺňajú dva vysokoteplotné vodné okruhy. Systém obsahuje aj dodatočný chladič motorového oleja a samostatný chladič oleja v prevodovke. Olejová vaňa má menšiu prednú komoru, ktorá sa pridá, ak treba väčší objem.
Dodatočný stupeň nasávania umožňuje elektronicky ovládanému olejovému čerpadlu využívať mazivo aj z menšej komory. To zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za každých okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení. Ak už spomínam tie extrémne jazdné podmienky, kto to s jazdením myslí naozaj vážne, odporúčam siahnuť po karbón-keramických brzdách.
Problémy na okruhu?
Do auta vlastne nenasadáte, ale si ho obliekate. Kabína vás celého pohltí a vypľuje až unaveného a spoteného po tom, čo vám naženie strach svojimi sebavedomými schopnosťami. Tá intimita s autom je možno až príliš veľká. Vyššie postavy pravdepodobne budú mať problém s nasadením prilby, ktorá je nevyhnutná pri jazdení na okruhoch. Zadné sedadlá sú skôr väčší úložný priestor ako miesto na sedenie, ale útlejšie slečny to na kratšiu vzdialenosť vydržia.
Sny sa majú plniť a šťastie sa dá kúpiť
BMW M8 Competition Coupé je teleportom v tej najzábavnejšej forme. Za každých okolností neuveriteľne rýchle, pohodlné a vybavené tými najmodernejšími technológiami. Svojimi parametrami sa môže porovnávať so superšporiakmi tých najzvučnejších mien. Možno to nie je prvoplánový sen tých malých chlapcov, ktorí zostali vo vás a v mladosti obdivovali na plagátoch Ferrari či Lamborghini. Ale verte, že každodenný život s BMW bude jednoduchší, praktickejší a dostanete nezanedbateľnú podporu v podobe vybudovanej servisnej infraštruktúry.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW M8 Competition |
Motor | V8 |
Zdvihový objem | 4395 cm3 |
Max. výkon | 460 kW / 625 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 867 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 907 mm |
Výška | 1 362 mm |
Rázvor náprav | 2 827 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 975 kg |
Objem batožinového priestoru | 420 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,2 s |
Rozmer pneumatík | 275/35 R20 vpredu
285/35 R20 vzadu |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 13,5 l/100 km |
Diaľnica | 10,5 l/100 km |
Okresky | 9,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 152 500 eur |
Základná cena testovanej verzie | 178 533 eur |