Hyundai svojim modelom Ioniq 5 rozvíril vody elektromobility. Tentokrát sme mali možnosť otestovať si v našom redakčnom teste model Ioniq 5 s pohonom zadnej nápravy. O dojmoch a pojmoch z týždňa stráveného v spoločnosti Ioniqu si teraz povieme niečo viac.
Hyundai svojim modelom Ioniq 5 jednoznačne trafil do čierneho. Minimálne čo sa dizajnu týka. Či sa zaradíte na stranu tých, ktorí ho majú radi, alebo tých ktorým sa dizajn nepáči, nechám na vašom rozhodnutí. Je však isté, že dizajn je jedinečný. Pri jazde Ioniqom pomôžete mnohým precvičiť krčnú chrbticu. Ľudia sa jednoducho za týmto autom otáčajú. Preto prvým poznatkom bude, že pokiaľ chcete okrem iného svojim autom zaujať, Ioniq 5 túto úlohu splní.
Aerodynamika hrá prvé husle
Ioniq 5 má proporcie masívneho auta. Ide o kus auta, ktoré potrebuje svoj priestor na ceste. Prednej časti dominuje veľký znak Hyundai na kapote, ktorá má inak čisté tvary s jediným výrazným zlomom na krajoch, ktoré následne pokračujú k A-stĺpiku. Pod kapotou sa vynímajú svetlá a vďaka svietiacej prednej maske a celkovému prepojeniu svetiel si Ioniq 5 podmanil večerné jazdy mestom. Ak sme pri svetlách, ich svietivosť je vskutku dobrá. Pochvalu si zalúži aj automatické prepínanie ďiaľkových a stretávacích svetiel, čiže Ioniq veľmi citlivo reaguje na meniace sa podmienky na ceste.
Pri pohľade na bočný profil vozidla sú evidentné veľmi krátke previsy a veľký rázvor kolies. Celkovo rázvor kolies dosiahol rovné 3 metre. To sa prejavuje aj na vnútornom priestore, ale o tom si povieme viac o trochu neskôr. Aerodynamika hrala hlavnú rolu v prípade dizajnu. O tom svedčia aj špeciálne kľučky na štýl Tesly. Pri jazde sa kľučky automaticky začlenia do dvier a nebránia tak ideálnemu prúdeniu vzduchu.
V prípade zadnej časti sa tiež myslelo na aerodynamiku a kládol sa dôraz na jednoduchosť. Pixelové svetlá dominujú zadnej časti spoločne s nápisom Ioniq 5 a logom Hyundai v strede veka batožinového priestoru. Decentný spojler na konci strechy a dizajnové kolesá so špeciálnymi krytmi sú iba čerešničkou na torte uceleného dizajnu tohto modelu.
Čo sa deje vo vnútri ?
Interiér modelu Ioniq 5 na prvý pohľad pôsobí vzdušne a usporiadane. Hneď po nasadnutí na miesto vodiča vám ako prvé udrie do očí volant. Ten má skosený tvar v jeho spodnej časti na navodenie športovejšej atmosféry. Pri pohľade naň sa pýta otázka, čo znamenajú štyri pixely, respektíve štyri štvorčeky v jeho strede ? Kažodpádne volant disponuje dotykovými ale aj zopár mechanickými tlačidlami. Posed za volantom je príjemný, limitujúce sa môžu stat sedadlá. Pre vodičov s väčšími proporciami chrbta bude vykrojenie sedadla príliš malé.
Príjemným bonusom je elektrické nastavovanie sedadiel s výsuvnou podložkou na lýtka, čo umocňuje komfort v kabíne vozidla. Logicky pôsobí aj usporiadanie jednotlivých ovládacích prvkov a pomerne bohaté nastavenia virtuálneho kokpitu. Ten prepojili spoločne s obrazovkou infotainmentu do jedného celku a v interiéri to nekazí celkový dojem. Priestor na zadných sedadlách je veľmi bohatý, vďaka už spomínanému rázvoru kolies. Sedadlá majú možnosť ventilácie a vyhrievania, čo oceníte v každom ročnom období. Vyhrievať si môžete už aj spomínaný volant.
V prípade batožinového priestoru začneme mínusom a tým sa stala vysoká nakladacia hrana. Inak batožinový priestor ponúka dostatok miesta na prepravu predmetov. Jeho celkový objem sa zastavil na hodnote 527 litrov. Po sklopení zadných sedadiel, ktoré sa sklápajú v pomere 60:40 sa objem navýši na 1 587 litrov, čo je veľmi dobrá hodnota. Plusom pre posádku bude dobré prekrytie prahov. Takže ak zavítate s Ioniqom na blatisté cesty, o čistotu svojich nohavíc sa báť nemusíte.
Ako sa s ním jazdí ?
Jazda v Ioniqu je príjemná až plavná. A to aj napriek obutým 20-palcovým diskom a pneumatikám s rozmerom 255/45 R20. Pri jazde na našom testovacom okruhu, ktorý zahŕňa aj echt slovenské cesty si svoje miesto zastal. Podvozok neprenáša nárazy do kabíny a tak celkový komfort Ioniq zachováva na vysokej úrovni. Prekvapením bolo o niečo tuhšie riadenie ako sme očakávali pred prevzatím vozidla.
To, čo bude mnohých z vás zaujímať bude spotreba elektrickej energie. V prípade Ioniqu a teda aj väčšiny elektromobilov bude výrazným činiteľom počasie. Počas nášho testu panovalo jemne zimné počasie, kedy sa teploty hýbali len tesne nad 0°C. Jazda na diaľnici bola prvou disciplínou, ktorú musel Ioniq absolvovať. Tam sa nám podarilo zajazdiť so spotrebou 24,5 kWh na 100 kilometrov. Pri jazde po okreskách sa spotreba znížila a oscilovala okolo 15,5 kWh na 100 kilometrov. V meste zasa spotreba o niečo stúpla a približovala sa spotrebe z diaľnice. Pri teste sme namerali 23,7 kWh na 100 kilometrov. Priemerná spotreba na našom testovacom okruhu so všetkými možnými typmi ciest teda vyšla 21,2 kWh.
Nemožno zabudnúť na hodnoty dojazdu. Podľa údajov výrobcu a normy WLTP by mal dojazd atakovať hranicu 451 kilometrov. Nám sa podarilo v zimných podmienkach zajazdiť na jedno nabitie zhruba 340 kilometrov. Doba nabíjania na štandardnej 50 kW DC nabíjačke z 20% na 100 % trvala zhruba 1 hodinu a 40 minút.
Uzavrime si to
Hyundai Ioniq 5 svojimi proporciami jednoznačne zapadne do vôd modelov ako Škoda Enyaq alebo Volkswagen ID.3. Aj keď dizajnové prevedenie tohto modelu vyvoláva polarizujúce názory, ktoré sme testovali aj v našom okolí. Zhruba rovnaké rozdelenie majú hlasy pre a proti. Menším mínusom, ktoré vidím, je napríklad manévrovateľnosť, tomu však môžeme vďačiť práve rozmerom vozidla. To má celkovú dĺžku 4 635 mm, šírku 1 890 mm a výšku 1 605 mm. Príjemným prekvapením bola možnosť nastavenia zadných sedadiel aj s možnosťou sklápania operadiel.
Celkovo vnútorný priestor pôsobí veľmi pozitívne a prináša vzdušnosť, čo oceníte aj pri dobrom výhľade na vozovku a okolo vozidla. Ak by ste predsa len mali málo, vozidlo ponúkne 360° zobrazenie kamier. Parkovanie vám tak Ioniq 5 veľmi uľahčí. No a ako už býva zvykom, na záver sa trošku povenujeme aj číslam. Cena základného modelu Hyundai Ioniq 5 začína na hodnote 41 390 €. Naše testované vozidlo s bohatou príplatkovou výbavou dostalo cenovku 52 450 €. Teraz je už len na vás, na ktorú stranu sa pridáte. Ste Ioniq pozitívny ?
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | elektromotor synchrónny s permanentným magnetom |
Typ a kapacita akumulátora | 72,6 kWh |
Max. výkon | 160 kW |
Max. krútiaci moment | 350 Nm |
Dojazd WLTP | 451 km |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 635 mm |
Šírka | 1 890 mm |
Výška | 1 605 mm |
Rázvor náprav | 3 000 mm |
Maximálny dojazd | 340 km – zimné podmienky |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Objem batožinového priestoru | 527 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
SPOTREBA (elektromotor) | |
Mesto | 23,7 kWh |
Diaľnica | 24,5 kWh |
Okresky | 15,5 kWh |
Priemer | 21,2 kWh |
CENA | |
Základná cena modelu | od 41 390 € |
Cena testovanej verzie | 52 450 € |