startstop

TEST Mercedes-Benz EQS 580, budúcnosť je teraz.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Mercedes EQS, tak znie názov elektrickej vlajkovej lode Stuttgartskej značky. Láka predovšetkým svojim dojazdom, ale aj luxusom či flexibilitou batožinového priestoru. Podarilo sa mu splniť všetko čo sľuboval?

Elektrické autá budú pre väčšinu ľudí atraktívne vtedy, keď ich prevádzka nebude obmedzujúca a poskytnú svojim zákazníkom rovnaký komfort, ako bežné, spaľovacie modely. Mercedes si to uvedomuje a práve preto prináša na trh triedu EQS, ktorá má za úlohu zbúrať všetky predsudky.

Polarizujúci vzhľad

Keď som prvý krát zbadal EQS na fotografiách, priznám sa, ostal som trochu sklamaný. Prvý dojem nevylepšil ani pohľad naživo, auto pôsobí z niektorých uhlov doslova disproporčne. Najmä predná časť pôsobí príliš oválne, rovnako ako bočná silueta, ktorá len podčiarkuje dôraz na aerodynamiku. Tá zohráva v prípade triedy EQS dôležitú úlohu, konštruktérom sa navyše podarilo dosiahnuť koeficient odporu vzduchu len 0,20. Čo je svetový rekord pre sériovo vyrábané autá.

Vizuálny dojem zachraňuje zadná partia, ktorá pripomína štvordverové coupé AMG GT.

Aj keď to tak možno znie, trieda EQS rozhodne nenahrádza triedu S a ani nie je jej elektrickou verziou. S-ko je majestátna limuzína v karosérii sedan s maximálnym možným komfortom pre všetkých štyroch pasažierov. EQS je auto, ktoré máte a chcete šoférovať, navyše s prívlastkom liftback vďaka čomu je podstatne praktickejšie. Pokiaľ chceme EQS prirovnávať, tak skôr k triede CLS.

Vesmírna loď

Po nasadnutí za volant sa vás okamžite zmocní pocit ako zo sci-fi filmu. Palubná doska sa skladá z trojice displejov, ktoré sú ukryté pod jediným kusom skla. Dvojica displejov ponúka OLED technológiu a procesor. Operačná pamäť sa vyrovná herným počítačom. V kombinácii s ohromným ambientným osvetlením máte skôr pocit akoby ste boli v stíhačke z hviezdnych vojen.

Na druhej strane, displej je zakrivený a jeho sklon nie je úplne ideálny pre správny pohľad vodiča. Osobne som mal problém nájsť si vhodný posed za volantom aj kvôli nízkej streche a vysokej podlahe.

Za zmienku stojí aj obrovský HUD s rozšírenou realitou, ktorý sa premieta v zornom poli vodiča. Okrem rýchlosti a iných dôležitých údajov dokáže zobraziť pokyny navigácie v reálnom priestore či nastavenie adaptívneho tempomatu alebo sledovanie pruhov.

Na diaľnici po zapnutí adaptívneho tempomatu si položíte jedinú otázku, mám ešte vôbec šoférovať? Auto disponuje úplne všetkým čo si len viete v dnešnej dobe predstaviť. Adaptívny tempomat je už samozrejmosťou rovnako ako aj autonómne preradenie sa z pruhu do pruhu. Mercedes, ako vôbec prvá automobilka v Európe dostala povolenie pre autonómne riadenie tretej úrovne. V praxi to znamená, že doba kedy budú naše autá jazdiť samé po diaľniciach už je za dverami.

Prvotriedne dojem z interiéru je samozrejmosťou, nechýba kvalitná koža či drevená dýha. Minimalizovaný bol aj počet tlačidiel, tie ktoré ostali majú väčšinou viac ako jednu funkciu.
Na zadných miestach nie je toľko priestoru ako v triede S a to aj napriek viac ako 3,2m dlhému rázvoru osí kolies. Nohu cez nohu si však pokojne preložíte, vyšším pasažierom ostane nad hlavou len malá rezerva.
Neopísateľný jazdný zážitok

Spôsob akým pracuje adaptívny vzduchový podvozok je famózny. Auto dokonale maskuje svoju hmotnosť ale aj rozmery. Zadná náprava sa dokáže natáčať v uhle až 10 stupňov, vďaka čomu je EQS rovnako obratné ako trieda A. Jazda po diaľnici je doslova uskladňujúcim zážitkom, z tohto auta vystúpite viac oddýchnutý, ako keď ste doň nastupovali.

Naša konkrétna verzia s označením EQS 580 4Matic disponovala výkonom 385 kW a krútiacim momentom na úrovni 855 Nm. Ani zďaleka sa nejedná o najvýkonnejšiu verziu, keďže v ponuke je aj AMG 53 4Matic+. Výkon ktorý trieda EQS ponúka je enormný, no je treba dodať že celková hmotnosť vozidla prekračuje 2 700 kilogramov. Batéria má kapacitu 112 kWh a využiteľných je 107,8 kWh čo vám v tejto verzii zabezpečí dojazd v rozsahu 400 až 600 kilometrov v závislosti od počasia a jazdného štýlu.

Nám sa počas testu v zime pri mínusových teplotách podarilo pokoriť hranicu 400 kilometrov, paradoxne najvyššiu spotrebu atakujúcu 30 kWh/100 km sme dosiahli v meste. Naopak najnižšiu na okreskách, diaľnica si vypýtala v priemere okolo 26 kWh/100 km. V lete sa hodnota dojazdu pokojne priblíži aj k hranici 600 kilometrov. Pokiaľ chcete čo najväčší dojazd, rozhodne odporúčame siahnuť po verzii EQS 450+ ktorá síce neponúka taký výkon ale jej dojazd je vyšší o 100 kilometrov.

Vďaka ultra-rýchlonabíjačke dokážete nabiť takmer vybitý akumulátor za 30 minút, nabíjací výkon totiž presahuje 200 kW. Počas nášho testu sa nám však podarilo dosiahnuť maximálnu hodnotu na úrovni 165 kW.

Exit mobile version