V dobe čoraz prísnejších emisných noriem prichádza na náš trh veľké sedemmiestne SUV Ford Explorer. Pripadá vám to ako nezmysel? A možno práve teraz nastal ten správny čas pre plnohodnotnú Ameriku.
Pravdou však je, že Ford Explorer už v Európe bol, pred takmer dvomi desaťročiami, no nezožal veľký úspech. Dnes, kedy sme svedkami obmeny konvenčných karosérií za maskulentné crossovery, je situácia úplne iná. Veď kedysi nám stačilo BMW X5, teraz poznáme X7 a onedlho sa dočkáme aj X8. Príchod sedemmiestneho SUV od Fordu tak skôr pretrasie konkurenciou a ponúkne zaujímavú alternatívu.
Obávať sa nemusíte ani o výkon, Ford síce nepriniesol osemvalec, ale tak povediac s tým jednoducho vybabral. Naservíroval nám preplňovaný šesťvalec, dopovaný plug-in hybridným ústrojenstvom. Systémový výkon 336 kW a krútiaci moment 825 Nm ho totiž radia do kategórie vysokovýkonných SUV. Explorer sa však žiadnym spôsobom netvári ako hulvát, práve naopak, jeho dizajn je jednoduchý, ba priam až rodinný.
Je na ňom čo objavovať
Prednej časti, v našej výbave Platinum, dominuje masívna chrómová maska, ktorá sa mi osobne nepozdáva a zvolil by som skôr čiernu z verzie ST-Line. Tieto dve verzie sú zároveň jedinými výbavovými stupňami u nás. Vďaka zaujímavo tvarovanej bočnej siluete stúpajúcej nahor a negatívnemu C stĺpiku pôsobí Explorer kratšie aj napriek obrovským rozmerom. Atletický výzor umocňuje aj široký postoj či samotná štvorica skutočných koncoviek výfukovej sústavy. Samotné svetlomety pôsobia akoby disponovali pokročilou Matrix funkciou, bohužiaľ sa jedná len o jednoduchší adaptívny parabolický LED systém.
Vonkajšie rozmery nám už čo to prezrádzajú o priestore pre pasažierov, veď viac ako troj-metrový rázvor a šírka presahujúca dva metre sa nevidí často. Tri rady sedadiel pohodlne odvezú sedem cestujúcich a na posledné dve miesta sa zmestí aj dospelý muž (no rozhodne nie na dlhé trasy). Batožinový priestor vám v sedemmiestnom usporiadaní ešte stále ponúka 250 litrov. Pri sklopenom treťom rade rátajte s objemom 630 litrov po plato. V druhom rade nájdete trojicu plnohodnotých sedadiel, ktoré možno individuálne posúvať a nastavovať ich sklon.
Amerika kam sa len pozriete
Amerika na vás dýcha v každom rohu, masívne madlá pre nastupovanie, veľké odkladacie priestory a typické ovládače. Rovnako ako aj spracovanie a výber materiálov zodpovedá skôr americkým štandardom. Neznamená to však, že Explorer je nekvalitný, veď koniec koncov, palubovka je obšitá kožou a doplnená skutočným dreveným dekorom. Európsky luxus a precíznosť však nečakajte.
Dominantný vertikálny displej infotainmentu ponúka konvenčné menu od Fordu, zásadne prepracované spracovanie neočakávajte. Aj panel klimatizácie a vlastne všetko ostatné pripomína skôr minulú dekádu. No rozhodne to nemožno považovať za výčitku, práve naopak. Na svoje si prídu vyznávači konvenčných jednoduchých ovládacích prvkov. Jedinou zásadnou digitalizáciou je samotný prístrojový štít, ten ponúka totožné vypracovanie ako napríklad Kuga alebo Focus.
Vzduchový podvozok mu nechýba a príjemnou plavnosťou podvozku si vás podmaní aj na našich rozbitých cestách. Vysoká kultúra jazdného zážitku nestráca ani na 20 palcovom obutí. V kombinácii s vysokým výkonom a jednotlivými jazdnými režimami dokáže byť Explorer aj zábavným partnerom na dynamickú jazdu.
Kombinácia s 10-stupňovou automatickou prevodovkou nie je stopercentná. Na jednej strane je jej sprevodovanie príkladné a najmä na diaľnici oceníte jej schopnosť udržiavať nízke otáčky tak, aby sa spotreba držala vo veľmi rozumných číslach. Bohužiaľ jej reakcia na plynový pedál je oneskorená.
Hybridný pohon
Najväčším prekvapením bola práve spotreba a naladenie celej plug-in hybridnej sústavy. Benzínový šesťvalec pracuje s maximálnym pokojom a dáva o sebe vedieť len pri skutočne razantnom zošliapnutí plynového pedálu. V priemere si toto 2,5 tonové monštrum vypýta menej ako 10 litrov. Za relatívne nízku spotrebu vďačí Explorer práve hybridnej sústave, ktorá dokáže pracovať s elektromotorom aj po vybití akumulátora.
Jeho využiteľná kapacita predstavuje 10,7 kW a nabijete ho do štyroch hodín. Palubná nabíjačka disponuje nabíjacím výkonom 3,6 kW, no vzhľadom k parametrom sústavy to plne postačuje. Je pravda, že konkurencia ponúka aj vyššia výkon, rovnako je vyššia aj kapacita akumulátora. Plne nabitý Ford Explorer PHEV dokáže prejsť približne 30 až 40 kilometrov.
Pokiaľ hľadáte veľké rodinné SUV s pohonom oboch náprav, bohatou výbavou, poriadnym výkonom a zároveň chcete čo to ušetriť, Explorer môže byť zaujímavou alternatívou. Je presne na pomedzí vyššej a prémiovej triedy.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 999 cm3 |
Max. systémový výkon | 336 kW/457 k |
Max. systémový krútiaci moment | 825 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 10-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 049 mm |
Šírka | 2 004 mm |
Výška | 1 778 mm |
Rázvor náprav | 3 025 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 480 kg |
Objem batožinového priestoru | 250 – 1137 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,0 s |
Rozmer pneumatík | 255/55 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Mesto: | 28,6 kWh/100 km |
Diaľnica: | 30,4 kWh/100 km |
Okresky: | 27,3 kWh/100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 9,8 l/100 km |
Diaľnica | 10,5 l/100 km |
Okresky | 9,5 l/100 km |
Hybrid | |
Mesto | – |
Diaľnica | – |
Okresky | 8,7 l/100km |
Dojazd EV | 35 km |
Maximálny nabíjací výkon | 3,6 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 230 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 120 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 85 490 € |
Základná cena testovanej verzie | 85 490 € |