startstop

PRVÁ JAZDA Mercedes-Benz GLC – fanúšikovia sa majú na čo tešiť, je jednoducho skvelá

Obchodne najdôležitejší model Mercedesu prišiel v lete tohto roka v druhej generácii. S novou GLC sme prešli vyše 400 km po slovenských cestách, aby sme zistili, či má potenciál nadviazať na úspechy svojho predchodcu.

Mercedes GLC ako SUV postavené na základoch triedy C je mimoriadne obľúbené auto. Veď len prvej generácie sa predalo dohromady po celom svete viac než 2,6 milióna kusov. Posledné dva roky ide o najpredávanejší model Mercedesu vôbec. Na slovenskom trhu si GLC počínala tiež veľmi dobre. Našla si vyše 2000 majiteľov. Stala sa dokonca u nás najpredávanejším plug-in hybridom.

Majáčik nie je súčasťou výbavy, pri fotení v kameňolome sa však jeho prítomnosť na karosérii vyžadovala.
Dlhšia, nižšia a s väčším kufrom

Dizajnovo ide skôr o evolúciu. Vzhľad sa prispôsobil funkcii, ktorou v tomto prípade je dosiahnutie nízkeho koeficientu odporu vzduchu. Výsledná hodnota 0,29 je dokonca o 2 desatiny nižšia ako v prípade športového SL. Novinka je nepatrne nižšia, ale dlhšia. Predĺžili sa aj previsy, čo sa pozitívne odrazilo na zväčšení objemu batožinového priestoru. Ten má teraz základný objem až 600 litrov.

Výbornú aerodynamickú účinnosť cítim hneď počas prvých kilometrov na diaľnici. Aerodynamický hluk do kabíny takmer nepreniká, napriek vyššej stavbe karosérie prechádza Mercedes GLC vzduchom ako nôž maslom.

Povedomý interiér

GLC dostala identický interiér ako aj trieda C. Odlišnosti tu nájdete len veľmi ťažko. To však nie je žiadne negatívum, pretože medzigeneračne ide o výrazný skok vpred. Sústavu troch obrazoviek Hyperscreen známu z elektromobilov radu EQ tu nehľadajte. Všetko podstatné sa sústreďuje na digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca a vertikálne zasadenú obrazovku multimediálneho systému s uhlopriečkou 11,9 palca na palubnej doske. Rozhranie MBUX disponuje krásnym grafickým spracovaním, rýchlou odozvou a relatívne intuitívnou ovládateľnosťou. Kto chce, môže si v menu vyhľadať množstvo informácií o jazde či vozidle. V prípade navigácie centrálny displej ukazuje pohyblivé obrazy, virtuálne objekty či označenia vrátane dopravných značiek, pokynov na odbočovanie a odporúčaní na zmenu jazdného pruhu. To všetko robí navigáciu v neznámom prostredí oveľa jednoduchšou.

Pred spolujazdcom sa nachádza masívny dekoratívny prvok. Treba uznať, že v Mercedese sa dokážu vyhrať s dizajnom výduchov ventilácie. Tie sú naozaj elegantné. Čo sa týka spracovania interiéru, ten nielenže dýcha luxusom, ale je aj perfektne dielensky vypracovaný. Počas vyše 400 km po najrôznejších povrchoch ciest som ani raz nezaznamenal nejaké vrzgnutie či iný pazvuk. To sa o každom modeli Mercedesu povedať nedá. Vrchná časť palubnej dosky je v prípade výbavy AMG line potiahnutá jemnou kožou nappa. Eleganciu dokresľujú  doplnky z pravého hliníka a kovu.

Rafinovane upravené bočné prahy

Z profilu si pozorným okom možno všimnete jednu vec. Bočné nástupné prahy sa smerom dozadu rozširujú. Je to z čisto praktických dôvodov. Mercedes GLC prvej generácie mal po celej svojej dĺžke širšie nástupné prahy. Nové riešenie vykazuje nielenže lepšiu aerodynamickú účinnosť, ale dospelé osoby, ktoré zvyčajne nastupujú na predné sedadlá, si nepotrebujú pomôcť schodíkom. Skôr si ním v prípade minulej generácie zašpinili nohavice. Preto je nástupný prah v novej GLC v mieste predných dverí užší. Smerom dozadu sa rozširuje, pretože na zadné sedadlá nastupujú predovšetkým deti a v ich prípade má väčšie opodstatnenie.

Všimnúť si treba aj obloženie výrezov kolies, ktoré je prvýkrát k dispozícii vo farbe karosérie. To je prípad výbavy AMG line, ktorá je charakteristická hviezdičkami na mriežke chladiča. Všetky momentálne predávané motorové verzie majú falošné koncovky výfuku.

Riadenie zadných kolies

Rozchod kolies vpredu narástol o 6 mm a vzadu o 23 mm, celková šírka sa však nemenila. V praxi to znamená, že GLC je stabilnejšia a na ceste lepšie sedí. A to bez toho, aby stratila niečo zo svojej obratnosti, práve naopak. Vďaka možnosti natáčania zadnej nápravy o 4,5 stupňa sa celkový priemer otáčania môže zmenšiť o 90 cm. Výrazne to cítiť v priestorovo obmedzených prostrediach, akými sú najčastejšie podzemné garáže. Manévrovateľnosť GLC je v takýchto podmienkach veľmi jednoduchá. Pomôcť tomu môže aj tzv. priehľadná kapota, čo je funkcia vyžadujúca vybavenie tzv. off-road balíkom. Kamera umiestnená na prednej časti vozidla prenáša na centrálnu obrazovku obraz diania tesne pred prednými kolesami. To zlepšuje orientáciu o polohe obrubníkov, či iných mestských prekážkach, prípadne terénnych nerovnostiach, ktoré by ste inak spoza volantu nevideli.

Panoramatická strecha

Za príplatok bude k dispozícii panoramatická strecha. Všimol som si, že na rozdiel od predchodcu je prekrytá priečka medzi prednými a zadnými sedadlami užšia. Strecha sa dá pootvoriť a samozrejme zatiahnuť roletkou. Vyššie osoby však panoramatická strecha môže obmedzovať v priestore nad hlavou, čo je daň za nižšiu výšku karosérie. Interiéru sa inak nedá prakticky nič vytknúť. Možno by som privítal väčší rozsah nastavenia vonkajších spätných zrkadiel.

Zatiaľ 7 motorizácií

Mercedes GLC prichádza na dnešnú dobu až s nevídane širokou ponukou pohonných jednotiek. Vybrať si z nich tú správnu dokáže určite každý potencionálny zákazník. Všetky jednotky síce majú určitý stupeň elektrifikácie, ale najmä mild-hybridy na to idú veľmi nenásilnou formou. GLC sa tak predáva výlučne ako hybridné vozidlo, a to buď ako hybrid vozidlo dobíjateľný z elektrickej siete (plug-in hybrid) alebo ako mild-hybrid so 48-voltovou technikou a integrovaným štartovacím generátorom. Na rozdiel od niektorých iných značiek, ktoré v prípade aplikácie mild-hybridnej pohonnej sústavy neumožňujú vypnutie systému štart-stop, Mercedes GLC toto vodičovi dovoľuje. Tlačidlo vypínania tohto systému sa dokonca nachádza hneď pri štartovacom tlačidle.

Mild-hybridy sú štyri. Spoločným menovateľom všetkých je použitie dvojlitrového štvorvalcového motora a pohonu všetkých kolies 4MATIC. Dva benzínové nesú označenie GLC 200 a GLC 300, naftové sa už tradične predávajú pod označením GLC 220d a GLC 300d.

Verzia GLC 200 má najvyšší výkon 204 koní a 320 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,8 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 221 km/h. Subjektívne, spoza volantu tieto hodnoty nekorešpondujú s realitou. V spodných otáčkach je motor lenivejší, k vitálnemu životu sa neprebudí ani v tých stredných. Vo vysokých otáčkach už síce zaberie, ale jeho dynamika nie je úplne v súlade s jeho zvukom. Ide však o základnú motorizáciu, ktorá túto úlohu zvláda so cťou.

Nafta ešte nepovedala posledné slovo

Viac ma zaujal prejav naftovej GLC 220d. Naftový dvojliter s výkonom 197 koní a krútiacim momentom 440 Nm už neraz preukázal, že je mimoriadne komplexným motorom a extrémne úsporným. To opäť dokazuje aj pod kapotou GLC. Vo vysokých otáčkach má atraktívnejší zvukový prejav, vďaka väčšiemu krútiacemu momentu aj viac sily, dobrú odozvu na plyn a jazdí naozaj za drobné. Podľa tabuľkových údajov zrýchli z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 219 km/h.

Ako posledný zostal variant GLC 300, do ktorého som v rámci prvej jazdnej prezentácie nemal možnosť nastúpiť, tak aspoň papierovo – 258 koní, 400 Nm, 0-100 km/h za 6,2 sekundy a maximálka 240 km/h.

Plug-in hybridy

V predaji sú už aj tri plug-in hybridné modely. Pri použití identických spaľovacích motorov, ktoré tu boli spomínané, tu elektrifikácia robí ďalší veľký krok. S elektrickým hnacím výkonom 136 koní, krútiacim momentom 440 Nm a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov, ide o výrazné rozšírenie schopností tohto SUV. Pri plug-in hybridných modeloch Mercedesu sme sa už neraz presvedčili, že elektrický dojazd 100 km a viac nie je žiadna nesplniteľná úloha.

Ďalším pozitívom je, že batériu s kapacitou až 31,2 kWh je možné dobíjať jednosmerným prúdom s výkonom až 60 kW. Vybitú batériu tak bude možné na rýchlonabíjačke nabiť už za cca 30 minút. V režime jazdy na elektrický pohon dokáže ísť Mercedes GLC rýchlosťou až 140 km/h. Jazda s plug-in hybridom môže byť mimoriadne efektívna aj vďaka prepracovanému systému rekuperácie. Nová GLC totiž používa elektromechanický posilňovač bŕzd, ktorý v závislosti od jazdnej situácie automaticky riadi flexibilný prechod medzi hydraulickými brzdami a rekuperáciou, vďaka čomu sa dosahuje vždy ideálna rekuperácia energie. Okrem toho je možné častejšie dosiahnuť maximálny rekuperačný výkon 100 kW ako v prípade konvenčného, čisto hydraulického brzdového systému.

Nové prvky aktívnej bezpečnosti

Je potrebné vyzdvihnúť zdokonalený balík asistenčných systémov obsahujúcim nové funkcie. Napríklad aktívny asistent udržiavania odstupu od vpredu idúceho vozidla dokáže do rýchlosti 100 km/h (predtým do 60 km/h) reagovať na stojace vozidlá na vozovke. Novinkou je rozpoznávanie jazdných pruhov pomocou 360-stupňovej kamery, ktorá dokáže pri nízkych rýchlostiach nasledovať ostatné vozidla v kolóne a vytvorí záchrannú uličku. Systém je však limitovaný vodorovným značením krajnice, preto v prípade, ak je to nevyhnutné, treba prevziať kontrolu nad vozidlom a Mercedes GLC usmerniť tak, aby bol vytvorený dostatočný priestor na prejazd záchranných zložiek.

Asistent sledovania dopravných značiek teraz okrem obvyklých značiek označujúcich maximálnu povolenú rýchlosť rozpozná aj portálové konštrukcie s dopravným značením i označenia stavenísk. Systém vyhodnotením všetkých snímačov vozidla zaznamenáva dokonca aj podmienené príkazy, napríklad „na mokrej vozovke“. Novinkou je taktiež funkcia výstrahy pred značkou Stop a červenou na semafore.

Prvý dojem na jednotku

Prvý dojem z druhej generácie Mercedesu GLC je vyslovene pozitívny. Je väčšia, priestrannejšia, elegantnejšia, luxusnejšia, kvalitnejšie vypracovaná, tichšia, úspornejšia a výborne sa ovláda. Je aj drahšia, ale má opodstatnene širšiu základnú výbavu a jednoduchší konfigurátor.

Technické údaje GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC
Zdvihový objem cm³ 1 999 1 999 1 993
Výkon kW/k 150/204 190/258 145/197
pri ot./min 5 800 – 6 100 5 800 3 600
Príd. výkon (zvýšenie výkonu) kW/k 17/23 17/23 17/23
Max. krútiaci moment Nm 320 400 440
pri 1/min 1 800 – 4 000 2 000 – 3 200 1 800 – 2 800
Príd. krútiaci moment (zvýšenie výkonu) Nm 200 200 200
Kombinovaná spotreba paliva

(WLTP) [1]

l/100 km 8,2 – 7,3 8,2 – 7,3 5,9 – 5,2
Kombinované emisie CO2 (WLTP) g/km 186 – 167 186 – 167 155 – 136
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s 7,8 6,2 8,0
Maximálna rýchlosť km/h 221 240 219
Cena od eur s DPH 57 960,00 69 696,00* 60 420,00

* v cene je zahrnutá sériová línia výbavy AMG Line.

Technické údaje GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
Palivo Benzín Benzín Diesel
Zdvihový objem cm³ 1999 1999 1993
Menovitý výkon zážihového/vznetového motora kW/k 150/204 185/252 145/200
pri otáčkach 1 / min. 6100 5800 3600
Menovitý krútiaci moment zážihového/vznetového motora Nm 320 400 440
pri otáčkach 1 / min. 2000-4000 2000-3200 1800-2800
Menovitý výkon elektromotora kW 100 100 100
Menovitý krútiaci moment elektromotora Nm 440 440 440
Systémový výkon kW/k 230/313 280/381 245/333
Systémový krútiaci moment Nm 550 650 750
Celková kapacita akumulátora kWh 31.2 31.2 31.2
Maximálny rýchlosť km/h 218 237 217
Maximálny rýchlosť, elektrický režim km/h 140 140 140
Zrýchlenie 0-100 km/h s 6,7 5,6 6,4
Komb. spotreba paliva, vážená (WLTP) l/100 km 0.8-0.6 0.8-0.6 0.7-0.5
Komb. emisie CO₂, vážené (WLTP) g/km 19-14 19-14 17-13
Spotreba elektrického prúdu, vážená (WLTP) kWh/100 km 26.8-24.0 26.8-24.0 27.2-24.4
Dojazd pri jazde na elektrický pohon (EAER comb.) (WLTP) km 104-120 104-120 117-102
Cena od eur s DPH 73 020 75 780 nezistené
Exit mobile version