startstop

TEST Nissan Qashqai e-Power – revolučný hybrid?

Nikdy nemal zákazník toľko rôznych možností výberu elektrifikovaných vozidiel ako dnes. Mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid, elektromobil. Niektoré to dokonca skúšajú celkom netradičnou metódou. Ako napríklad nový Nissan Qashqai e-Power.

Nissan Qashqai je unikátny v tom, že v niektorých krajinách je považovaný za elektromobil. Napriek tomu, že má výfuk a 1,5-litrový trojvalec. V Európe je to samozrejme hybrid, ale o dosť iný, než na aký sme zvyknutí napríklad pri Toyote.

Tu totiž motor nikdy priamo nepoháňa kolesá. Slúži výlučne ako generátor, ktorý dodáva energiu elektromotoru a až ten poháňa predné kolesá. Tým sa odlišuje od Hondy CR-V Hybrid, ktorá využíva podobnú techniku, ale na diaľnici už elektromotor nezapája. Qashqai e-Power má vďaka tomu jazdnú charakteristiku na úrovni elektromobilu.

Výkon 190 koní a krútiaci moment 330 Nm máte okamžite k dispozícii, čo sa hodí najmä v meste alebo pri pripájaní na diaľnicu. Až do diaľničného tempa naberá rýchlosť bezproblémovo, potom mu ale začne dochádzať dych. 

Mešťan ako sa patrí

Ale z diaľnice sa ešte na chvíľu vráťme do mesta. To je totiž prostredie, kde je pohon e-Power doma. Tu Nissan sľubuje úsporu až do 33 % oproti klasickému Qashqaiu so spaľovacím motorom. A môžem to potvrdiť. Musíte si len zvyknúť, že tu žiadne čarovné čísla, aké sme videli napríklad pri hybridných Toyotách, nebudú. Raz sa mi síce podarilo vyčarovať spotrebu 3,2 litra, ale to som išiel takmer celú cestu z kopca a palubný počítač resetoval pri plne nabitej batérii.

Táto WLTP jazda ma dostáva k ďalšej dôležitej súčasti hybridného Qashqaiu. 2,1 kWh batéria, ktorá je pod prednými sedadlami. V nej sa uchováva prebytočná energia z rekuperácie, alebo je dobíjaná z benzínového motora, ktorá si ako taká veverička robí zásoby na horšie časy. To vie pri krátkom dochádzaní narobiť celkom šarapatu so spotrebou.

Prístrojový štít ponúka podrobné informácie o chode hybridného systému.

Ja som jazdil pravidelne 11-kilometrovú trasu, ktorá mala asi 5 kilometrový úsek na obchvate, lenže tempom rannej špičky. Napriek tomu, že som jazdil najúspornejšie ako sa len dá a nikam sa nehnal, v prvej polovici bola spotreba vždy okolo 13 litrov na 100 km.

Potrebuje čas

A tu je práve ten problém. Ak by som totiž dochádzal iba nejakých 6 kilometrov, mal by som pravidelne vyššiu spotrebu, pretože si systém potrebuje vytvoriť zásobu energie. Nissan Qashqai e-Power totiž nemôžete dobíjať zo siete, čo má samozrejme svoje výhody, ale aj nevýhody. Ale späť k rannej mestskej trase.

Po počiatočnom vrchole začala spotreba prudko padať, pretože si svoje miesto obhájil čisto elektrický pohon. V meste viete na elektrinu prejsť aj niekoľko kilometrov, vďaka čomu bola v cieli spotreba 6,1 litra na 100 km. A toto bolo na Nissane zaujímavé. Nech bola premávka akákoľvek, vždy sa spotreba ustálila na úrovni 6 litrov.

Táto konzistencia teda obhájila prítomnosť hybridu. Nehovoriac o akustickom komforte, ktorý je na prémiovej úrovni a taktiež možnosti jednopedálového jazdenia v meste. To sú všetko veľké plusy, ktoré nahrávajú Qashqaiu. 

Prítomné sú aj Matrix LED svetlá, ktoré fungujú výborne.

Lenže, ako na tom bude pri dlhších cestách? Výlet vo štvorici, ktorý pozostával po väčšine z diaľnice a následne prudkého stúpania cez kopcovité okresky zvládol Qashqai so spotrebou 8,4 litra. Nie je to žiadne zázračne číslo, ale vzhľadom na všetky faktory ide o akceptovateľnú spotrebu. Jednoducho, pri tomto vozidle treba krotiť očakávania, pretože tu síce neuvidíte žiadne oslnivé hodnoty, ale budete sa vedieť konzistentne hýbať na rovnakých číslach spotreby.

Žiadny predražený “zásuvkár”

Asi najväčším plusom je cenovka. Za e-Power si priplácate 2 900 €, čo vôbec nie je zlé. Cena tak začína od necelých 38 000 €.  Nissan Qashqai je komplexné rodinné auto, ktoré mi s týmto pohonom dáva najväčší zmysel, pretože máte oveľa lepšiu dynamiku a o niečo nižšiu spotrebu. Otáznik ostáva nad spoľahlivosťou, pretože mozog auta je občas nemilosrdný voči úbohému trojvalcu pod kapotou. 

A v neposlednom rade ak máte zálusk na najvyššiu výbavu Tekna+, skúste uprosiť predajcu, aby vám k nej dal aspoň 19” disky. Z nejakého dôvodu sa totiž k výbave okamžite viaže veľkosť diskov a dokonca typ zadnej nápravy. Iba s 20” diskami máte viacprvkovú, inak sa musíte uspokojiť s klasickou vlečnou. A asi si viete predstaviť, že 20-tky na naše cesty jednoducho nepatria.

TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN QASHQAI
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 497 cm3 + elektromotor
Max. systémový výkon 140 kW / 190 k
Max. krútiaci moment 330 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Kapacita batérie 2,1 kWh
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 425 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 835 mm
Výška 1 625 mm
Rázvor náprav 2 665 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 612 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
Objem bat. priestoru 480 l
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 6,1 l/100 km
Diaľnica 8,4 l/100 km
Okresky 7,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 37 990 €
Cena testovanej verzie 44 690 €

 

Exit mobile version