Kia Niro, to je demokratické auto. Môžete si vybrať hybrid, plug-in hybrid alebo čisto elektrický pohon. V redakcii postupne vyskúšame všetky verzie, začíname s tou elektrickou.
Pri tomto vozidle je veľmi pekne vidieť, aké výhody a nevýhody má riešenie, keď je vozidlo vyvíjané pre viacero druhov pohonu. Kia síce má k dispozícii aj podvozkovú platformu vyvinutú špeciálne pre elektromobily, tá je ale vyhradená vozidlám radu EV. Kia Niro EV stojí na modifikovanej podvozkovej platforme predchádzajúcej generácie.
Novinka je dlhšia, širšia, vyššia a má tiež dlhší rázvor. Po technickej stránke tu medzigeneračne nie sú nijak zásadné rozdiely, zmenil sa najmä dizajn exteriéru a interiéru. Predchádzajúca generácia bola skôr konzervatívnym autom, aj keď veľmi obľúbeným, pretože dokázala ideálne skombinovať kompaktné vonkajšie rozmery s mierne vyššou stavbou karosérie.
Pekný a funkčný dizajn
Podobný smer nasleduje aj druhá generácia, ktorá je však dizajnovo oveľa výraznejšia. Nielen netypickým tvarom predných svetlometov, ale aj výraznejšími farbami, ktoré sa môžu kombinovať so šiestimi rôznymi farbami C-stĺpika oblečeným do zaujímavého aerodynamického prvku z plastu. Aerodynamika výborne funguje do rýchlosti 140 km/h, vo vyšších rýchlostiach už preniká do kabíny výraznejší hluk.
Odhliadnuc od potreby parkovania pri nabíjacom stojane predkom, je nabíjací port umiestnený uprostred prednej časti priam ideálny. Za tmy poteší osvetlenie tohto priestoru malou ledkovou diódou.
Zadná časť zaujme bumerangovými zadnými svetlometmi v štýle modelu Bayon. Smerové svetlá sa opäť nachádzajú v dolných poschodiach karosérie. Batožinový priestor sa otvára elektricky a bezdotykovo – pohybom nohou pod zadným nárazníkom, ale napríklad aj postavením sa čelne ku kufru – po niekoľkých sekundách sa piate dvere automaticky otvoria. Výborné riešenie, pokiaľ v rukách držíte ťažký nákup. Otváranie kufra sprevádza hlasitý výstražný tón. Je to údajne kvôli bezpečnosti a nie je možné ho deaktivovať. Ak bývate v pokojnej a tichej oblasti a často domov prichádzate neskoro večer alebo odchádzate zavčas rána, kvôli hlasnému pípaniu sa môžete cítiť voči susedom trochu nepríjemne.
Predné svetlomety disponujú funkciou automatického prepínania medzi diaľkovými a stretávacími funkciami. A to je všetko. Žiadne vyrezávanie, tienenie či prisvecovanie do zákrut. V základnej výbave Silver sa dokonca nachádzajú iba halogénové žiarovky, LED svetlá sú záležitosťou až strednej výbavy Gold.
Do terénu sa nehodí
Ak často vozidlo využívate na prejazdy poľnými či inými nespevnenými cestami s výraznejšími hrboľmi, treba mať na pamäti, že svetlú výšku elektrického Nira limituje umiestnenie batérie. Tá vystupuje do priestoru, čím realne svetlú výšku znižuje a navyše nie je nijako špeciálne chránená voči kontaktu s cestou, preto zrovna toto Niro nebude úplne vhodným kandidátom na časté výjazdy do ľahšieho terénu. V porovnaní s verziami so spaľovacími motormi tu je odlišnosť aj v interiéri. Elektrické Niro disponuje úplne rovnou podlahou, ale je tak urobené len za cenu zdvihnutia podlahy. Urastenejšie osoby budú mať na zadných sedadlách vysoko položené kolená, čo pri dlhších trasách nie je úplne pohodlné. Mimochodom, celková hmotnosť batérie s kapacitou 64,8 kWh je 443 kg. Prostredníctvom mobilnej aplikácie si môžete predhriať alebo predchladiť auto, nastaviť začiatok nabíjania či sledovať stav vozidla.
Na druhej strane, výhodou elektromobilu je základný objem batožinového priestoru, ktorý je spomedzi ostatných verzií suverénne najväčší – 475 litrov. Napríklad taký plug-in hybrid má objem kufra len 348 litrov.
Kokpit
Interiér sa podobá modelu Sportage. Dva displeje sú združené pod jedným krycím sklom. Dotyková lišta pod výduchmi ventilácie má opäť dvojakú funkciu. Môže slúžiť na ovládanie klimatizácie alebo audiosystému. Na prepínanie týchto funkcií slúži samostatné tlačidlo. Pred spolujazdcom sa nachádza veľká odkladacia schránka a efektná lišta s ambientným osvetlením. Displeje sú vkusne zakomponované do palubnej dosky a nevytŕčajú do priestoru.
Pokiaľ budete Niro využívať ako rodinné auto a prevážať menšie deti, mimoriadne prakticky sa javí plastové obloženie zadných častí predných sedadiel. Predné sedadlá na zadnej strane nie sú čalúnené ani kúskom látky, naopak, celý ich povrch tvorí ľahko umývateľný plast. Dieťaťu tak nemusíte dávať pred nastúpením do auta dole topánky, pretože prípadné nečistoty rýchlo umyjete. Výborné riešenie.
Druhá generácia elektrického Nira využíva aj priestor pod prednou kapotou, kde sa nachádza malá úložná schránka, ideálna na uloženie nabíjacieho káblu. Ten vám tak nezavadzia vzadu v kufri a navyše ho máte rýchlo poruke, keďže nabíjací port je vpredu.
Nabíjanie
Palubná nabíjačka má výkon 11 kW, takže striedavým prúdom batériu nabijete napríklad aj z domáceho wallboxu za 6 hodín. Menším problémom, najmä na dlhších trasách, je slabší maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom. Kia Niro nezvládne nabíjací výkon viac než 80 kW a aj to je potrebné myslieť na predhriatie batérie, pretože v inom prípade sa pohybujeme len okolo výkonu 50 až 60 kW, ktorý so zvyšujúcim sa percentom nabitia batérie postupne klesá.
Jeden elektromotor s výkonom 204 koní v kombinácii s pohonom predných kolies, optimalizovanou aerodynamikou a výborne fungujúcou funkciou jazdy s jedným pedálom (i-pedal) sa podpisujú pod mimoriadne nízke spotreby energie v akomkoľvek prostredí. Na našom mestskom testovacom okruhu sme namerali spotrebu 9,8 kWh/100 km, čo je suverénne najmenej zo všetkých elektromobilov, ktoré sme v redakcii doteraz testovali. Treba poznamenať, že Niro sme testovali v období, keď teploty dosahovali pre elektromobil najpriaznivejšie hodnoty 15 až 18 stupňov Celzia. Aj tak však ide o výborný výsledok, pretože s takouto spotrebou energie dokážete v meste prejsť vyše 600 km. Na okreskách sa spotreba energie zvýšila na 15,8 kWh/100 km, čo je stále veľmi dobré číslo. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h automobil spotrebuje 22,8 kWh/100 km.
Brzdy
Pochváliť musíme brzdy. Mnohé elektromobily na svoj vysoký výkon a vysokú hmotnosť nemajú adekvátne brzdy, to však nie je prípad Nira. Brzdy majú ostrý nástup a sú výborne dávkovateľné. Pri bežnom jazdení odporúčame využívať funkciu i-pedal a rekuperatívne brzdenie. Šetríte tým kotúče a takáto jazda je nesmierne plynulá.
S dlhými cestami sa nekamaráti
Takže na jednej strane tu máme výhodu v podobe nižšej spotreby energie a vysokej efektivity, no na druhej strane Kia ani v druhej generácii Nira nedokázala priniesť rýchlejšie nabíjanie a maximum 80 kW je už v súčasnosti podpriemerná hodnota. No aj túto maximálnu hodnotu si vie zachovať len veľmi krátko a bez predchádzajúceho predhriatia batérie je nabíjanie mimoriadne pomalé. Pokiaľ chcete nabiť vozidlo z 10 na 80 %, počítať musíte minimálne so 70 minútami času. Ďalšiu takmer hodinu si počkáte na nabitie do 100 %. Sami uznáte, že takéto čakacie doby sú pri dlhých cestách neúnosné, čo je veľká škoda, pretože Kia Niro EV sa na diaľnici cíti dobre, cestuje ticho a s nízkou spotrebou energie. Maximálna rýchlosť je 167 km/h.
Výbava
Kia Niro EV stojí v základnej výbave Silver 45.390 eur. Testovacie vozidlo bolo vyhotovené v strednej výbave Gold (ktorá sa predáva za cenu od 49.490 eur) s niekoľkými ďalšími príplatkovými položkami. V tomto prípade ide o dobre vybavené vozidlo, niektoré z hlavných prvkov si spomenieme ďalej, ale nedá mi sa pozastaviť nad absenciou jedného z najdôležitejších bezpečnostných prvkov, ktorým môžu byť dnešné automobily vybavené. Asistent upozorňujúci na prítomnosť iného vozidla v mŕtvom uhle je totiž výsadou len najvyššej výbavy Premium. Toto považujem za nešťastné riešenie.
Výbava Gold obsahuje napríklad asistent jazdy po diaľnici (kombinácia adaptívneho tempomatu s aktívnym udržiavaním v strede jazdného pruhu), tepelné čerpadlo, predné full LED svetlomety, čalúnenie sedadiel v kombinácii látky a umelej kože, navigáciu alebo bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Takisto si už na tejto úrovni výbavy môžete zvoliť farebné prevedenie C-stĺpika a prispôsobiť si vzhľad vozidla vášmu vkusu.
Na vozidlo poskytuje Kia štandardnú 7-ročnú záruku (alebo 150.000 km), rovnako dlhá záruka platí aj na batériu, pričom Kia garantuje stratu kapacity nie vyššiu ako 30 %.
Záver
Kia Niro je dobre navrhnuté a postavené auto, má množstvo pozitívnych stránok, ale táto elektrická verzia nebude práve tá ideálna. Uvidíme, aké dojmy v nás zanechá plug-in hybrid a full hybrid.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Kia Niro EV |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora (netto) | Li-ion, 64,8 kWh |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 255 Nm |
Dojazd podľa WLTP (kombinovaný cyklus) | 460 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | bezstupňová redukčná |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 420 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 825 mm |
Výška | 1 570 mm |
Rázvor náprav | 2 720 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1757 kg |
Objem batožinového priestoru | 475 – 1392 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Rozmer pneumatík | 215/55 R17 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 9,8 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 22,2 kWh / 100 km |
Okresky: | 15,8 kWh / 100 km |
Reálny dojazd (jar) | 380 km |
Maximálny nabíjací výkon | 80 kW |
Doba nabíjania 10 – 80% | 70 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 45.390 € |
Cena testovanej verzie | 52.160 € |
[…] ďalšieho zvyšovania hmotnosti. Pokiaľ vás zaujíma naše komplexné hodnotenie vozidla, redakčný test elektrického Nira nájdete tu […]