Citroen nám už neraz dokázal, že vie udávať trendy a nebojí sa experimentovať. Nová karosárska verzia obľúbeného modelu C4 sa vydala podobnou cestou ako C5 X. V ponuke je prekvapivo stále aj nafta.
Kedysi klasický hatchback C4 dnes poznáme ako crossover s nádychom SUV Coupé. Podobnou zmenou prešli aj iné modely a nie len v prípade francúzskeho Citroenu. Automobilky sa snažia adaptovať a odpovedať na rastúci záujem zo strany zákazníkov. Segment sedanov je, zdá sa, ďalší na rane a aj C5-ka už prišla vo verzii s prívlastkom X, ktorý dodal autu jemný nádych SUV. Kým C5 X je praktickým liftbackom, Citroen C4 X je skutočným sedanom, aj keď tvary karosérie naznačujú niečo iné.
Dizajn je subjektívny a preto sa k nemu nechcem príliš vyjadrovať, no môžem skonštatovať, že som si k vzhľadu tohto auta zatiaľ cestu nenašiel. Aj keď priznávam, zadné partie ma oslovili. Predná časť odkazuje na nový dizajnérsky jazyk prezentujúci Citroen.
Dáva zmysel
Dnešný zákazník chce v prvom rade bezpečné auto a aj tí, ktorým SUV príliš nevonia, sa cítia predsa len lepšie, ak nie sú úplne na zemi. Nehovoriac o ľahšom nastupovaní a samotnom výhľade z vozidla. V neposlednom rade nemôžem opomenúť ani svetlú výšku, vďaka ktorej sa nemusíte obávať ani nespevnených ciest.
Viac priestoru pre zadných pasažierov neočakávajte, rázvor je totiž totožný ako v prípade bežnej C4. No isté zmeny tu predsa len sú. Sklon zadných operadiel má väčší uhol, vďaka čomu si môžete sadnúť o čosi komfortnejšie. Ak hľadáte priestor navyše, nájdete ho v batožinovom priestore, ktorého objem narástol na hodnotu 510 litrov. Nakladací otvor je skutočne masívny a je vidieť, že sa konštruktéri snažili o malý zázrak. Aj napriek tomu mi nie je úplne jasné, prečo nejde o liftback. Možnou odpoveďou je asi cena, ktorá by verziu s otvárateľným oknom predražila.
Komfort a bohatá výbava
Interiér sa na prvý pohľad prakticky vôbec neodlišuje od bežnej C4, pozornému oku však neunikne úplne nový systém infotainmentu. Ten je po novom rýchlejší a o niečo intuitívnejší. Vo výbave nechýba ani množstvo asistenčných systémov či dokonca HUD (head up displej). Samozrejmosťou je dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, volantu a čelného skla, či dokonca elektronická ručná brzda.
Skvelou správou je aj fakt, že C4 X dostal do vienka tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Tie sa postarajú o skutočne komfortný zážitok pri cestovaní na prakticky akomkoľvek povrchu. Táto technológia má, samozrejme, svoje limity, na ktoré narazíte pri výrazných priečnych nerovnostiach v kombinácii so zmenou smeru jazdy, vtedy sa auto doslova zachveje. Vo väčšine prípadov si však budete užívať pohodlie podobné vzduchovému podvozku.
Nafta môže byť lákadlom
Diesel v dnešnej dobe, a obzvlášť v prípade malých áut, je skôr raritou. Nové modely s naftou v podstate ani nepribúdajú, no C4 X je výnimkou. Pod kapotou sa v našom prípade ukrýval naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra. V kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou a 50-litrovou nádržou vám palubný počítač bez problémov ukáže dojazd prevyšujúci 1 000 kilometrov.
Malý sedan sa tak stáva potencionálnym bestsellerom vo svojej kategórii. Okrem nízkej spotreby ponúka aj výbornú jazdnú dynamiku a kultivovaný chod. Samozrejme, k dispozícii je aj benzínová verzia a nechýba ani plne elektrická e-C4 X. Zaujímavá je aj cenová politika, keďže plne elektrická verzia je drahšia v porovnaní s naftovou iba o 8 000 €, čo naozaj nie je veľa.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Citroen C4 X |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Max. výkon | 96 kW/131 k |
Max. krútiaci moment | 300 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8 st. AT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 600 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 834 mm |
Výška | 1 525 mm |
Rázvor | 2 670 mm |
Objem batožinového priestoru | 510 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Maximálna rýchlosť | 206 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 4,9 l/100 km |
Diaľnica | 5,6 l/100 km |
Okresky | 4,3 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 20 990 € |
Cena testovanej verzie | 28 590 € |