Kontroverzný dizajn, neuveriteľne futuristický luxus, útok na Rolls Royce a ohromujúci šoférsky zážitok. To sú body, ktoré dokonale vystihujú novú radu 7, limuzínu, ktorá ako jediná dokázala ponúknuť všetky druhy pohonu bez kompromisu.
Vzhľadu novej rady 7 sa už venovalo toľko diskusií, že nemá zmysel ho ďalej rozoberať. Buď sa vám páči alebo nie. Láska na prvý pohľad to síce nie je, ale čas ukáže, či BMW nastolilo nový trend. Dvojfarebné lakovanie nášho kúsku zvýraznilo všetky kontúry a proporcie, priplatíte si zaň takmer 16 000 €, no výsledok stojí za to. Okrem nápadnej inšpirácie z dielne RR získate reprezentatívny vzhľad. Táto konfigurácia evokuje vládnu aristokratickú limuzínu z budúcnosti.
Chrome packet dotvára elegantný podpis, pričom nie je vôbec prehnaný. Ak sa preň rozhodnete, získate aj svietiacu masku chladiča. Tá vzbudzuje tak neuveriteľný rešpekt, že to musíte zažiť na vlastné oči, nedá sa to opísať. Obzvlášť moment, kedy 7er vychádza z podzemnej garáže, pôsobí ako keď lev vylieza z brlohu. Efekt rešpektu pocítite hlavne na diaľnici, toto auto je totiž čistič ľavého jazdného pruhu. Navyše to robí s gráciou, nemusíte sa na nikoho lepiť, autá uhýbajú samé, aj v sto-metrovom predstihu.
Budúcnosť je za dverami
Na diaľnici ešte chvíľu zostaneme, využijete tu totiž všetky asistenčné systémy, ktoré sú na palube k dispozícii. Takmer plne autonómne riadenie premení nudnú diaľničnú cestu na fascinujúci zážitok. Celý systém riadenia môžete sledovať na digitálnom prístrojovom štíte. Tu sa totiž premieta obraz kamery doplnený o grafiku rozšírenej reality. Auto si samé sleduje trajektóriu a dokáže sa preradiť z pruhu do pruhu, prispôsobí rýchlosť nie len na základe dopravných značiek, ale aj údajov z navigácie či profilu cesty pred vami.
Zobrazenie rozšírenej reality na displej pred volantom je podstatne racionálnejšie ako premietanie na displej infotainmentu. Mercedes má však v prípade triedy S rozšírenú realitu integrovanú priamo do HUD, čo nám príde ako úplne najlepšie riešenie. Je preto zaujímavé, že BMW zvolilo inú cestu, a to aj napriek skutočnosti, že sa chystá uviesť na trh HUD so zobrazením prakticky cez celé čelné sklo.
Tak prirodzené
Vychytávka, s ktorou 7er zabodovala asi najviac, je elektrické otváranie a zatváranie dverí. Systém funguje výborne, pričom dvere dokážete otvoriť na diaľku prostredníctvom tlačidla alebo priamo pri vstupe do vozidla. Úprimne, dvere som si otvoril skoro vždy manuálne, nechcelo sa mi čakať. Systém je totiž nastavený tak, že po stlačení tlačidla na kľučke sa dvere najprv mierne pootvoria a čakajú kým ustúpite a až následne sa otvoria. Priestor okolo dverí monitoruje niekoľko senzorov, aby sa zabránilo akejkoľvek kolízii.
Zatváranie je tak prirodzené, že si naň veľmi rýchlo zvyknete. Vodičove dvere sa totiž zatvárajú ihneď po stlačení brzdy. K dispozícii sú aj tlačidlá, no zrovna v prípade zadných sedadiel musím skritizovať ich umiestnenie na dverách. Po usadení sa do hlbokých kresiel je ich zatvorenie náročné a musíte sa nahnúť viac než by sa patrilo. Umiestnenie tlačidla na jednom zo stĺpikov by bolo komfortnejšie. Znie to síce ako zbytočnosť, no verte, že ešte týždeň potom, ako som novú sedmičku odovzdal, som márne stláčal brzdu v snahe zatvoriť dvere na inom aute.
Nápad za milión
Výrobcovia luxusných limuzín sa už roky predbiehajú v snahe ponúknuť pasažierom čo možno najväčší komfort a luxus na palube svojich vlajkových lodí. Obrazovky pre zadných pasažierov mali svoje klasické miesto na zadnej strane sedadla vodiča a spolujazdca, pričom im suploval tablet zväčša umiestnený v stredovej konzole. Tomu je koniec, pretože BMW prichádza s inováciou hodnou nobelovej ceny.
Obrovský 31 palcový displej vysúvajúci sa zo strechy predstavuje revolúciu v zábave pre zadných pasažierov. Až je neuveriteľné, prečo s tým neprišiel nikto skôr. Bohužiaľ, BMW sa rozhodlo nasadiť do tohto systému nie príliš ideálny systém Amazon Fire, ktorý v Európe nefunguje tak, ako by sme si predstavovali. Počas nášho testu sa nám nepodarilo pripojenie k internetu a nemohli sme tak sledovať filmy zo streamovacej platformy. Slovenské zastúpenie BMW však na tomto probléme už usilovne pracuje.
Inovatívnymi riešeniami to tu nekončí, v zadnej časti auta totiž nenájdete prakticky žiadne tlačidlá, dokonca aj vyberateľný tablet v stredovej konzole či panel klimatizácie alebo ovládanie sedadiel by ste hľadali márne. O všetko sa postará displej zabudovaný priamo vo dverách, ten pripomína mobilný telefón, a to nielen svojimi rozmermi.
Ovládate ním úplne všetko, od ambientného osvetlenia, cez žalúzie až po veľkú obrazovku. Áno, na toto riešenie si budete chvíľu zvykať, no je to otázka pár dní. Niektoré základné funkcie, ako napríklad ovládanie sedadiel, by bolo rozhodne rýchlejšie cez klasické manuálne tlačidlá, no je pravda, že vzadu sa nemáte kam ponáhľať, a tak máte čas na hrajkanie sa s displejom. Na druhej strane, ak už sa s autom zoznámite a všetko si nastavíte, potrebné zásahy sa minimalizujú a vy si budete vyberať už len z predvolených nastavení.
Iný druh luxusu
Koža sa stáva nechcenou a čoraz viac automobiliek od nej upúšťa, priestor tak získavajú iné luxusné materiály s praktickejšími vlastnosťami. BMW vsadilo na kombináciu kašmíru a ovčej vlny, kožu nájdeme už len na bokoch sedadiel a niektorých obkladoch dverí volantu či palubnej dosky. Výsledok? Nespotíte sa, neprilepíte sa a nepopálite sa. Finály dojem je viac než impozantný a 7er pripomína skôr Rolls Royce budúcnosti.
Prezidentské sedadlo ponúka možnosť rozložiť sa do tvaru lehátka s integrovanou opierkou pre nohy. V takomto prípade sa sedadlo spolujazdca pred vami odsunie a skloní tak, aby vytvorilo priestor pre vaše chodidlá. Tie si viete položiť na ďalšiu podložku, ktorá sa vám automaticky vysunie. V porovnaní s triedou S vám sedmička ponúka podstatne viac miesta, ja ako 188 centimetrov vysoký pasažier som si bez problémov ľahol s vystretými nohami a ešte mi zostalo niekoľko centimetrov rezervy. Vlajková loď od Mercedesu s týmto mala problém a nohy som si musel pokrčiť, aby sa mi zmestili na podložku. Čo nás však v prípade novej 7er sklamalo, bola absencia pevného stredového tunelu pre zadných pasažierov, v ktorom bol v minulosti ukrytý aj skladací stolík.
Je vidieť, že konštuktéri zapracovali aj na sklopenej polohe sedadla spolujazdca, keďže po novom už prakticky vôbec neprekáža vo výhľade vodiča do pravého spätného zrkadla, tento problém nedokázala eliminovať zatiaľ žiadna limuzína z nemeckého tria.
Odvetrávanie, vyhrievanie, masáž sú samozrejmosťou, podobne ako zhruba 16 rôznych smerov nastavenia všetkých štyroch sedadiel. BMW dlhodobo zaostávalo v ambientnom osvetlení, Mercedes dokázal vytvoriť vďaka hre svetiel okúzľujúci interiér. To sa však mení a aj v Mníchove pochopili, že farebné diódy dokážu zázraky. Sedmička nikoho nekopírovala a prináša tak jedinečné riešenie v podobe nádhernej krištalickej linky. Tá dokáže nielen meniť farby, ale tvoriť aj zaujímavé animácie. Len škoda, že individualizácia nie je až tak bohatá ako v prípade trojcípej hviezdy.
Aj majster tesár sa utne
Kvalita spracovania je na tak vysokej úrovni, že triedu S hravo schová do vrecka. Kým v S-ku sme pri jazde počuli pukanie a vŕzganie niektorých panelov, sedmička je neuveriteľne robustná. To platí aj o zapracovaní displejov a rôznych dotykových plôch. Bohužiaľ prehnaná digitalizácia si vybrala svoju daň v podobe náročnejšieho ovládania niektorých kľúčových funkcií. Najviac mi prekážalo ovládanie klimatizácie, Nemci by mali zrejme pri tvorbe interiéru spolupracovať s Japoncami, aby sa naučili vyvážiť minimalizmus a prirodzenú intuitívnosť.
Aspoňže volant ostal verný klasickým otočným ovládačom. Ani nový systém infotainmentu vás nenadchne, Mercedes ho má predsa len o čosi prehľadnejší. BMW sa to snaží zachrániť fyzickými tlačidlami skratiek, ktoré vás okamžite prenesú v menu ku konkrétnym nastaveniam.
Pri kritických slovách ostaneme aj v prípade použitej svetelnej techniky, v Mníchove sa totiž rozhodli upustiť od lasérových svetlometov, a tak sa sedmička musí uspokojiť s obyčajnými matrixami. Tie pri dnešných digitálnych svetlometoch vyzerajú ako chudobní príbuzní. Pri jazde v noci na diaľnici síce ponúkali dostatočný dosvit, ich funkcia vyrezávania je však značne pozadu. Ohromujúce divadlo sa tak nekonalo, čo je veľká škoda.
Nafta nikam neodchádza
Nová platforma umožnila zástavbu prakticky akéhokoľvek pohonu, od vidlicového benzínového osemvalca, cez plug-in hybrid až po plnohodnotnú elektriku. A to všetko bez akéhokoľvek kompromisu v oblasti vnútorného priestoru, rozmerov alebo tvarov karosérie. BMW chce dať totiž zákazníkom na výber, nech sa sami rozhodnú, aký pohon im vyhovuje.
Nami testovaná verzia BMW 740d ukrývala pod prednou kapotou dobre známy radový šesťvalec. Jeho chod je doslova zamatový a zvukový prejav natoľko kultivovaný, že by ste s istotou tvrdili, že sa jedná o benzín. Príjemnú zvukovú kulisu pod tlakom je počuť aj v exteriéri auta.
Dynamika je adekvátna, s dávkou rezervy pre predbiehanie a vysoké diaľničné tempo. Okrem toho sa vám odvďačí aj neuveriteľne nízkou spotrebou. V spolupráci s prepracovaným vzduchovým podvozkom a poctivým bavoráckym riadením si dokáže užiť okresky, tak ako nikdy predtým v podobných limuzínach. Nájsť limity tohto auta je takmer nemožné, s prehľadom zvláda aj náročné výjazdy za horizont a ostré zákruty, no treba mať na pamäti jeho hmotnosť, lebo ak už raz stratíte kontrolu nad týmto autom, môže to skončiť fatálne. Podrobnejšie sme sa testu novej sedmičky venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Max. systémový výkon | 220 kW / 299 k |
Max. krútiaci moment | 670 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňová AT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 391 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 950 mm |
Výška | 1 544 mm |
Rázvor náprav | 3 215 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 255 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Objem bat. priestoru | 540 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 8,8 l/100 km |
Diaľnica | 6,5 l/100 km |
Okresky | 5,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 114 750 € |
Cena testovanej verzie | 171 286 € |