Subaru Forester pôsobí v dnešnom svete tak trochu ako dinosaurus. A nie preto, lebo ho Japonci nechali napospas času bez akéhokoľvek faceliftu. Práve naopak, iba nedávno dostal veľkú modernizáciu a dinosaurusom je iba pre tie správne dôvody.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7YOqpn9YwLI]
Štýl bez zbytočností
Po prvé, dizajn sa nehrá na to, čo Forester nikdy nebol. To znamená, že sa nekonajú žiadne prehnane agresívne krivky alebo záplava chrómu. Forester pôsobí maskulíne a sebavedomo aj bez týchto výstrelkov. Omladeniu pomohli plne diódové LED svetlá s novou grafikou a čerešničkou na torte je krásna zelená metalíza.
Vo vnútri to už dávno nie je plastové more fádnosti, ale kvalitne spracovaný interiér s materiálmi, ktoré odpovedajú segmentu. Oproti drvivej väčšine konkurencie je veľkou výhodou tradičný panel klimatizácie a celkovo nadvláda hardvérových tlačidiel. Úprimne, na volante ich je na prvý pohľad až príliš veľa, keďže okrem funkcií vozidla cez neho ovládate aj extra panel na palubnej doske. V ňom si môžete prezerať rôzne podrobné údaje o aktuálnom stave vozidla. 8“ obrazovka s aktualizovaným systémom ponúka prepojenie so smartfónom, aj keď iba cez kábel.
Zadné sedadlá ponúknu dostatok miesta aj pre dospelých cestujúcich, keďže Forester má rázvor 267 cm. S 509-litrovým batožinovým priestorom taktiež problém nebude a chválime, že priamo z neho môžete sklápať zadné sedadlá. Škoda, že chýba otvor v strednom sedadle na dlhšie predmety.
Elektrifikovaná klasika
Dávka súčasnosti je cítiť aj pod kapotou. Opäť však iba z časti, pretože spaľovací motor ostal verný koncepcii Boxer s atmosférickým dvojlitrom. Novinkou je drobný elektromotor s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a jemu prispôsobená prevodovka Lineartronic. Pri rozbehu alebo pomalom manévrovaní vie Forester jazdiť na čisto elektrický pohon, ale od mild-hybridu nemôžete čakať veľké vzdialenosti prejdené čisto na elektrinu. Negatívom tohto riešenia je akustický diskomfort.
Bezstupňová prevodovka totiž vyhľadáva pásmo otáčok s najvyššou efektivitou a pri atmosférickom agregáte je to často nad číslom tritisíc, kedy je už motor výraznejšie počuť. Tiež výkon 110 kW (150 k) a 194 Nm úplne nepodporuje cestovanie vo vyššej rýchlosti. Viac výkonu by Foresteru neublížilo, ale na druhú stranu si môžete byť istý, že motor nepracuje zďaleka na hranici svojich možností a vydrží dlhé roky. Prekvapivo, ani spotreba nebola vôbec zlá. Na diaľnici sme dali 8,7 l na 100 km. Treba však pripomenúť, že na rovinatom úseku diaľnice a v kopcoch sa môže spotreba výrazne líšiť. Na okreskách a v meste sa viac prejavil mild-hybridný eBoxer a prešli sme ich so spotrebou 6,9, respektíve 6,8 litra.
Bezpečnosť na najvyššej úrovni
Najsilnejšie atribúty Subaru Forester objavíte až v momente, kedy sa dostanete do úzkych. Prvým je bezpečnosť. Bez preháňania patrí Forester k najbezpečnejším autám na svete, čo potvrdzuje výsledok testov Euro NCAP, kde za ochranu dospelej posádky dostal 97 %. K nehode však vôbec nemusí prísť, o čo sa postará systém EyeSight. Ten neustále analyzuje cestu pred Foresterom a dokáže napríklad zabrániť zrážke pri odbočovaní. Je tu aj pasívna bezpečnosť, ktorá zahŕňa fantastický výhľad z auta a výbornú ergonómiu, takže maximum času venujete vozovke. Forester stojí na globálnej platforme Subaru a kabínu obkolesuje vystužený prstencový rám, ktorý absorbuje energiu nárazu, nech už príde z akéhokoľvek smeru, čo taktiež nesmierne prispieva k bezpečnosti posádky.
V lese je doma
A vo finále je tu terén. 22-centimetrová svetlá výška, poctivá ochrana dôležitých komponentov a rokmi preverený systém pohonu všetkých štyroch kolies. K tomu máte k dispozícii aj režim X mode, ktorý upravuje priebeh krútiaceho momentu, tak aby optimalizoval rozloženie sily na jednotlivé kolesá v každom momente. Samozrejmosťou sú také veci, ako asistent zjazdu z kopca. Najväčším nepriateľom jazdy v teréne boli cestné pneumatiky, ktoré výrazne podhodnocovali potenciál Foresteru.
V tomto prípade bolo teda na škodu, že X mode s trakciou tak úpenlivo pracoval a nedovolil väčší preklz, ktorý by v istých situáciách pomohol. Ale môžete si byť istý, že každú cestu k chatke vyjde ako pravý lesník a čo je najlepšie, čím viac mu naložíte, tým radšej to auto bude. Vážne, je to z neho cítiť.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=7YOqpn9YwLI]
TECHNICKÉ ÚDAJE |
Subaru Forester e-Boxer |
Motor |
boxer 4 |
Zdvihový objem |
1995 cm3 |
Max. výkon |
110 kW/150 k |
Max. krútiaci moment |
194 Nm |
Max. výkon elektromotora |
12,3 kW (16,7 k) |
Palivo |
benzín |
Pohon |
AWD |
Prevodovka |
Lineartronic |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY |
|
Dĺžka |
4 640 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) |
1 815 mm |
Výška |
1 730 mm |
Rázvor |
2 670 mm |
Objem palivovej nádrže |
48 l |
Objem batožinového priestoru |
509 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
11,8 s |
Maximálna rýchlosť |
188 km/h |
SPOTREBA (počas testu) |
|
Mesto |
6,8 l/100 km |
Diaľnica |
8,7 l/100 km |
Okresky |
6,9 l/100 km |
CENA |
|
Základná cena modelu |
37 490 € |
Cena testovanej verzie |
45 490 € |