Ak nepočítame osobné dodávky, SsangYong Musso Grand je rozmerovo jedným z najväčších vozidiel, aké si na Slovensku môžete kúpiť. Už onedlho príde na slovenský trh jeho faceliftovaná verzia, my sme však dostali do rúk ešte jeho pôvodnú podobu.
SsangYong Musso Grand je obrovský kus auta. Je dokonca také veľké, že v praktickom živote s jeho rozmermi môžete mať isté problémy. Nie čo sa týka manévrovateľnosti, pretože Musso sa ovláda ľahko, má výborný 360-stupňový kamerový systém a na svoju veľkosť relatívne malý polomer otáčania, ale skôr čo sa týka administratívy. Podľa pravidiel bratislavského parkovacieho systému PAAS sa parkovacia karta vydáva pre vozidlá s maximálnou dĺžkou 5,4 metra (pôvodne to bolo 5,3 metra). A dĺžka SsangYong Musso Grand presahuje 5,4 metra o 5 milimetrov. Dlhšie sú už len Jeep Gladiator a RAM 1500, lenže obe vozidlá sú podstatne drahšie ako SsangYong.
Avšak nepredpokladáme, že by ste si takýto typ auta kúpili, ak žijete na sídlisku. Aj keď, po funkčnej a univerzálnej stránke je Musso vhodné na akúkoľvek príležitosť. Rozhodne nepôsobí dojmom čisto robotníckeho auta. Po stránke imidžu strčí do vrecka nejedno SUV, no jeho korba má jednu nepríjemnú vlastnosť.
Spotreba
Predná časť s horizontálne tvarovanou maskou chladiča pôsobí majestátne a na ceste budí zaslúžený rešpekt. Na diaľnici v ľavom pruhu s jemnou dávkou humoru funguje lepšie ako majáky – autá pre vami vám uhýbajú v dostatočnom predstihu, aby ste mohli cestovať plynulo rýchlosťou, akou chcete.
Diaľnica pritom nie je teritóriom, v ktorom by sa Musso cítilo zle. Akustický komfort je prekvapujúco dobrý aj pri rýchlostiach nad 150 km/h. Čo sa týka spotreby, pri dodržaní zákonom stanoveného limitu 130 km/h počítajte so spotrebou okolo 9,5 litra nafty na 100 km. V prázdninami odľahčenej bratislavskej premávke a jej priľahlými obchvatmi a diaľnicami sme s prázdnym autom jazdili aj za 7,6 l/100 km. Mimo mesta s kombináciou diaľnic a okresných ciest počítajte so spotrebou 8,3 l/100 km.
Slabšia ponuka originálneho príslušenstva
Naftový motor za štandardných okolností prenáša svoj krútiaci moment 441 Nm na zadnú nápravu. Otočným ovládačom na stredovom tuneli je možné zvoliť dva režimy, kedy sa z vozidla stane štvorkolka. V prípade prvého režimu sa do hry pripojí aj predná náprava, druhý režim aktivuje aj redukciu. Pokiaľ sa rozhodnete Musso pravidelne používať v náročnom teréne, odporúčame pouvažovať nad ochrannou lištou podvozka.
Pri určitých typoch prekážok totiž Musso narazí na nevýhodu dlhého rázvoru a nejaká ochrana podvozkových častí v podobe silnej oceľovej platne určite v takých prípadoch príde vhod. Siahnuť môžete po origináli od výrobcu. No čo je zásadnejšie, v katalógu príslušenstva vôbec nenájdete žiadny kryt nákladného priestoru. Poobzerať sa tak musíte po nejakom univerzálnom kryte. Celkovo je katalóg príslušenstva pre tento model dosť striedmy, čo by sa v budúcnosti mohlo zlepšiť. Za uváženie ešte stojí napríklad odkladacia zásuvka pod zadnými sedadlami, alebo ak máte deti, bočné nástupné prahy pre ľahšie nastupovanie.
Interiér
Väčšina pick-upov pôsobí v kabíne robotníckym dojmom. SsangYong Musso hľadá ideálny kompromis medzi jednoduchosťou, univerzálnosťou, komfortom a estetickou pôvabnosťou. Dominantným prvkom kabíny je krásny virtuálny kokpit – teda plne digitálny prístrojový štít s niekoľkými režimami zobrazenia. Jeho grafika je moderná, no nesnaží sa “uletieť” na nejakom príliš ultramodernom spracovaní, takže v konečnom dôsledku pôsobí draho a pritom prehľadne. V horúcich letných dňom potešila odvetrávaná funkcia predných sedadiel či výkonná dvojzónová klimatizácia. Predné svetlomety nie sú full-LED stretávacie sú xenóny a nemajú ani automatickú funkciu diaľkových svetiel, zato prisvecovanie do zákrut tu prítomné je prostredníctvom vertikálnych hmlových LED svetiel. Volant je nastaviteľný vo všetkých smeroch a vo svojej spodnej časti má hrubší veniec.
V kontraste s uvedenými prvkami výbavy negatívne pôsobia veci, ktoré tu chýbajú, resp. mohli byť spracované dôslednejšie. Musso disponuje iba klasickým tempomatom bez adaptívnej funkcie. Toto však vyrieši facelift, ktorý sa už onedlho dostane aj na slovenské cesty. Automatická funkcia sťahovanie okien funguje len na vodičovej strane. Pri ostatných oknách musíte tlačidlo držať. Lakťové opierky na dverách či medzi prednými sedadlami sú potiahnuté mimoriadne tenkou vrstvou čalúnenia, takže v konečnom dôsledku sú tvrdé a tým pádom aj nepohodlné. V dnešnej dobe by sme taktiež privítali, ak by sa aspoň jeden USB port nachádzal aj v oblasti zadných sedadiel – facelift však aj túto malú nedokonalosť vyrieši.
Chaotický automat
Facelift by mohol zlepšiť aj radenie automatickej prevodovky, ktorá predovšetkým pod plynom radí zmätene. Pri očakávaných dynamických manévroch (výjazd na diaľnicu, výjazd na frekventovanú hlavnú cestu) je lepšie prepnúť prevodovku do manuálneho režimu a radiť spínačom na páke.
Asistenčné systémy upozorňujú vodiča na jazdecké prehrešky výrazným zvukovým tónom. Asistenta jazdy v jazdnom pruhu dokážete vypnúť stlačením tlačidla na paneli vľavo pod volantom, treba tak však urobiť po každom naštartovaní vozidla. Súčasťou výbavy je aj predkolízny varovný systém, systém upozorňujúci na prítomnosť iného vozidla v mŕtvom uhle či systém upozorňujúci na prichádzajúce vozidla pri cúvaní. Parkovacia kamera má nadpriemernú kvalitu a jej obraz sa spolu s 360-stupňovým pohľadom nielenže prenáša na celú obrazovku multimediálneho systému, ale aj na displej prístrojového panelu.
Kde je štart-stop?
Čo sa týka užitočného zaťaženia a prepravných kapacít nákladného priestoru, na výber sú dve verzie. Prvá má listové pružiny a nosnosť až 1000 kg. Druhá má vzadu päťprvkovú nápravu s vinutými pružinami a nosnosť 805 kg. Korba s rozmermi 1610 x 1570 x 570 mm je obložená praktickou vymeniteľnou plastovou vaničkou. Motor má najvyšší výkon 202 koní a na pomery tohto segmentu je veľmi dobre odhlučnený. Čo je na dnešné pomery zaujímavé, nielenže nemá žiadnu formu elektrifikácie, ale nenájdete tu dokonca ani systém štart-stop. Aj keď, z hľadiska efektívnosti by mild-hybridné prevedenie mohlo viac využiť masívnu energiu vznikajúcu pri brzdení a premieňať ju na úspornejší pohyb pri plachtení alebo pružnejšie reagovať na stlačenie plynového pedálu. To však zatiaľ nie sú veci, ktoré by značka SsangYong aktívne využívala. Palivová nádrž má objem 75 litrov, takže s uvedenou spotrebou s vozidlom bez problémov prejdete na jedno natankovanie viac než 800 km.
Ako sme už spomínali, z hľadiska komfortu automatická prevodovka nepracuje vždy optimálne a niektorých vodičom by mohla chýbať aj funkcia autohold. Alternatívou k automatu je klasický šesťstupňový manuál, no s ním má motor obmedzený krútiaci moment na 400 Nm. Čo sa týka diskov kolies, naše testovacie vozidlo bolo vybavené 18-palcovými diskami lakovanými v čiernej farbe. Domnievame sa, že táto veľkosť diskov je pre Musso z vizuálneho hľadiska aj zo stránky pohodlia ideálna. K dispozícii sú za príplatok aj 20-palcové disky.
Svetlá výška vozidla je 220 mm, čo nie je až tak veľa. Predný nájazdový uhol je 19,5 stupňa, prechodový uhol 20 stupňov a zadný nájazdový uhol 20,5 stupňa. Koniec koncov, ako sa pick-upu darilo v teréne, si môžete pozrieť z nášho predchádzajúceho videa.
Ceny
SsangYong Musso ako alternatíva k u nás vnímaným tradičnejším značkám rozhodne stojí za pozornosť. V základnej verzii Style stojí menej ako 30-tisíc eur. Lepšie vybavený variant Premium sa predáva za cenníkovú cenu 37.990 eur. Naše vozidlo v takmer plnej výbave (chýbalo už len strešné okno) bolo v čase testovania (júl 2023) ocenené na 44.020 eur.
TECHNICKÉ ÚDAJE | SsangYong Musso Grand |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 2 157 cm3 |
Max. výkon | 148,6 kW / 202 k |
Max. krútiaci moment | 441 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 405 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 950 mm |
Výška | 1 855 mm |
Rázvor náprav | 3 210 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 195 kg |
Rozmery nákladného priestoru | 1610 x 1570 x 570 mm |
Objem palivovej nádrže | 75 l |
Rozmer pneumatík | 255/60 R18 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 8,7 l/100 km |
Diaľnica | 9,5 l/100 km |
Okresky | 7,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 29.490 € |
Základná cena testovanej verzie | 37.990 € |