Priestranný interiér, veľký a dobre využiteľný batožinový priestor, nízke prevádzkové náklady, spoľahlivá technika, dostupné náhradné diely a široká servisná sieť. Zlomok dôvodov, pre ktoré patrí Škoda Octavia pre najpredávanejšie vozidlá na Slovensku.
V budúcnosti sa pravdepodobne elektrifikácia nevyhne ani takému modelu, akým je Škoda Octavia. Stať by sa tak malo po roku 2026, no vyskúšali sme automobil, ktorý už teraz pod podlahou vezie lítium-iónové batérie a k charakteru Octavie má celkom blízko. Len jeden detail nám však spôsoboval komplikácie. Rozhodne však ide o automobil, ktorý netreba prehliadať – Citroën C4 X.
Zatiaľ čo veľká väčšina súčasných automobilov sa dá celkom pekne roztriediť do jednotlivých segmentov, na trhu sú aj vozidlá, ktoré sa snažia zobrať to najlepšie z viacerých segmentov a zákazníkovi ponúknuť mix praktickosti, ktorú v každodennom živote určite ocení.
Obmedzená využiteľnosť kufra
To je aj prípad crossoveru Citroën C4 X čo je vlastne sedan s vyššou svetlou výškou a zadnými partiami v štýle vozidiel kupé. Postrehli ste ten háčik? Citroën C4 X je sedan, teda otvára sa iba veko batožinového priestoru bez zadného okna. Vstupný otvor je tak užší a hoci je batožinový priestor dostatočne hlboký, dlhý aj široký, väčšie predmety doň jednoducho nedostanete. Kočík sme doň naložili len tak-tak. Citroën C4 X má na pomery triedy nadpriemerný základný objem kufra 510 litrov (Octavia 600 l), no v jeho využiteľnosti a praktickosti za Octaviou stráca, keď Octavia má zadné partie riešené formou liftbacku (spolu s vekom batožinového priestoru sa otvára aj zadné okno).
Vo vnútri samotného kufra poskytuje rovná podlaha maximálnu šírku medzi podbehmi kolies 1010 mm a maximálnu dĺžku 1079 mm. Zdvíhanie veľkých kufrov a batožiny do a z batožinového priestoru je jednoduché vďaka výške zdvihu 745 mm a výške zdvihu 164 mm nad rovnou podlahou.
Vstupná výška pre predmety je 445 mm (medzi nakladacou hranou a hornou časťou batožinového priestoru) a pod zadnou policou na batožinu je k dispozícii veľkorysá výška 565 mm. Šírka otvoru batožinového priestoru je veľkorysých 875 mm vo výške 200 mm nad nakladacou hranou, ktorá sa zväčšuje na 885 mm medzi závesmi veka batožinového priestoru s husím krkom. Dodatočný priestor je pod dnom batožinového priestoru. Napríklad na nabíjacie káble. Hlavnou výhodou sú piate dvere v štýle fastback, takže žiadny sedan s obmedzeným otvorom.
Patrí aj mimo cesty?
Väčšie kolesá s priemerom 690 mm v kombinácii s krátkym predným previsom dodávajú vozidlu zvýšenú svetlú výšku. To vedie k vyvýšenejšej polohe pri riadení, čo vodiča ubezpečuje s pocitom istoty. Netreba sa však nechať oklamať robustnosťou, ide skôr o efekt a vytvorenie vyššieho posedu za volantom. To je spojené aj s pohodlnejším nastupovaním. Určite však prídu aj situácie, kedy vyššiu svetlú výšku oceníte. I keď vozidlo nedisponuje pohonom 4×4, prejsť nejakou poľnou cestou k chate alebo k jazeru bez obáv o podvozkové časti je niekedy na nezaplatenie.
Ten priestor
Áno, v dnešnej dobe už nie je vnútorný priestor až taký dôležitý, ako to bolo v neďalekej minulosti. Ale niekto, kto má rodinu alebo často využíva druhý rad sedadiel, vám určite potvrdí, že stále je a aj bude. Veľkorysý priestor je obzvlášť viditeľný pri jazde na zadných sedadlách vďaka vynikajúcej hodnote 198 mm priestoru pre kolená a viac sklopenému (27-stupňovému) operadlu zadného sedadla, zatiaľ čo jeho vonkajšia šírka 1 800 mm umožňuje pohodlne sedieť dvom, prípadne aj trom osobám. Zadná lavica oplýva celkovou šírkou 1 366 mm v ramenách a 1 440 mm v lakťoch.
C4 X s dĺžkou 4 600 mm zapadá do radu Citroën medzi hatchback C4 s dĺžkou 4 360 mm a C5 X s dĺžkou 4 800 mm. Octavia je o niekoľko cm dlhšia, čo sa prejavu práve na väčšom objeme batožinového priestoru. Lebo čo sa týka priestorovej ponuky vnútri, C4 X nemôžeme nič vyčítať. Na všetkých sedadlách si aj dospelé osoby nájdu pohodlní osobný priestor. Hoci sme testovali elektrickú verziu, nachádzal sa tu vyvýšený stredový tunel obmedzujúci priestor na nohy pre cestujúceho v strede. Štvorčlenná posádka sa však odvezie v komforte. Rázvor 2 670 mm je rovnaký ako u štandardnom modeli C4, pretože aj C4 X stojí na koncernovej platforme CMP.
Ticho a pohodlne
Ako je to už pri tejto francúzskej značke zvykom, nastavenie podvozka sa sústredí na čo najväčší komfort aj pri prechádzaní nerovnosťami. Podvozok tak nie je ani príliš hojdavý, ale ako keby eliminoval tvrdé alebo mäkké reakcie. V systéme sa namiesto mechanických dorazov používajú dva progresívne hydraulické dorazy v spojení s tlmičom a pružinou v každom rohu vozidla – jeden na stlačenie a druhý na dekompresiu. Elektrický pohon síce nepatrí medzi elitu z hľadiska kapacity (50 kWh), ale vďaka priemernej spotrebe energie na úrovni 15 kWh sa môžete spoľahnúť na dojazd 300 km.
Ako sa nabíja?
Tak napríklad pri DC nabíjačke s výkonom 100 kW sa batéria dobije z 0 na 80 % za 30 minút. Ak máte doma wallbox s výkonom 7,5 kW, nabijete auto za 7,5 hodiny s jednofázovým, alebo za 5 hodín s trojfázovým nabíjaním. Vybrať si môžete medzi tromi jazdným režimami, Eco, Normal a Sport. Príjemne nás prekvapilo, že v Eco režime Citroën ë-C4 X výrazne neznižuje výkon klimatizácie a v lete tak nebudete trpieť na úkor vyššieho dojazdu.
Záver
Čo sa týka palubných funkcií, okrem displeja infotainmentu tu nájdete aj klasické fyzické tlačidlá na ovládanie klimatizácie a iných funkcií. Menšie výhrady máme k rýchlosti zobrazenia zadnej kamery. Po zvolení režimu spiatočky trvá systému niekoľko sekúnd, kým na displeji zobrazí vodičovi dianie za vozidlom. V iných vozidlách sú zadné kamery podstatne promptnejšie.
Citroën ë-C4 X je príjemným vozidlom, ktoré s istou dávkou kompromisov môže poslúžiť aj ako rodinné vozidlo pre vodičov, ktorí nie sú fanúšikmi SUV, no zároveň vedia oceniť benefity vyššej svetlej výšky. Na trhu sa nachádza aj model s modernejším pohonným systémom, s väčšími batériami a menšou spotrebou energie, takže má zmysel sa poobzerať aj po mierne jazdených kúskoch, ktorých cena klesla aj o viac než 10-tisíc eur.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Citroën ë-C4 X |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 50 kWh |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 260 Nm |
Dojazd | 350 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 600 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 834 mm |
Výška | 1 520 mm |
Rázvor náprav | 2 370 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 696 kg |
Objem batožinového priestoru | 510 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10 s |
Rozmer pneumatík | 195/60 R18 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 14 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 21 kWh / 100 km |
Okresky: | 16 kWh / 100 km |
Dojazd | 350 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 45 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 32 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 36 490 € |