Značka Mercedes-Benz sa rozhodla v tomto roku omladiť takmer celé svoje modelové portfólio. Vizuálnych zmien a adresných inovácií sa dočkal aj obľúbený rad GLE. Čo je nové, sme zisťovali za volantom naftového plug-in hybridu s označením 350 de 4MATIC.
Hovorí sa, že elektromobily sú fajn autá, pokiaľ sa neponáhľate. Túto frázu som mal neustále v myšlienkach, keď som sa potreboval rýchlo dostať z Bratislavy do Tepličky nad Váhom a v redakcii sme mali práve kľúčik od Mercedesu EQE 500 4MATIC SUV s akumulátorom nabitým na 75 %. Napokon som to stihol s 5-minútovým meškaním, ale riadne spoteným zadkom, pretože po príchode do cieľa mi v batérii zostalo 7 %. Teraz sa poďme pozrieť na Mercedes GLE po facelifte. Vo verzii, ktorá patrí medzi tie vôbec najlepšie, aké v súčasnosti Mercedes ponúka. Dokáže totiž jazdiť aj na elektrinu, ale pokojne sa s ním môžete ponáhľať.
Mercedes-Benz inovuje svoje modelové portfólio obrovskou rýchlosťou. Len tento rok priniesol na trh hneď niekoľko faceliftov, medzi ktorými je aj model GLE. Pochopiteľne, v Mercedese nezabúdajú ani na uvádzanie nových generácií (trieda E) či úplne nových modelov (CLE). Krok s takýmto tempom dokážu držať len v Mníchove, v Ingoldstadte pľujú krv a nevedia chytiť dych.
Vyvážená kombinácia toho najlepšieho z oboch svetov
Nebudem chodiť dlho okolo horúcej kaše. Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC (ďalej už len ako “GLE”) spája to najlepšie zo sveta spaľovacích vozidiel a elektromobilov. K tomu pridáva mohutnú karosériu, nadštandardne schopné vlastnosti mimo spevnených ciest, všestranné úžitkové schopnosti (bez problémov potiahne karavan, príves s koňmi, člnom, autom… jednoducho zvládne všetko, čo mu naložíte na plecia), obrovský vnútorný aj batožinový priestor a, samozrejme, nevyhnutnú dávku luxusu a pohodlia. A to som ešte nespomenul bezpečnosť.
Najlacnejšia mobilita je ísť po vlastných, prípadne na bicykli, ale pokiaľ máme hľadať prostriedky na najlacnejšie cestovanie autom, vždy nakoniec skončíme na domácom wallboxe a nočnom nabíjaní. Ani ten najúspornejší hybrid nedokáže konkurovať v nákladoch na 100 km jazdy plug-in hybridu alebo elektromobilu nabíjaného z domácej siete. V poriadku, ale veď plug-in hybridov je veľa, v čom je GLE výnimočné? Tak po prvé, má batériu, ktorá by sa pokojne mohla uživiť v menšom elektromobile.
31,2 kWh vám v meste vystačí na 100 km jazdy, mimo mesta zvládne okolo 75. To v drvivej väčšine prípadov stačí nielen na celý deň jazdenia, ale aj celý pracovný týždeň. No a keď k tomu príde, že potrebuje zájsť do obchoďáku, do centra mesta alebo aj do prírody, auto pichnete na nabíjačku a v prípade rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom máte batériu nabitú za 30-35 minút. Nabíjací výkon 60 kW je niečo, čo plug-in hybridy BMW zatiaľ nevideli ani z rýchlika. Keď príde čas na dlhšiu cestu, GLE s tým nemá problém, pretože má pod kapotou ešte naftový štvorvalec a hlavne normálnu, 65-litrovú nádrž, s ktorou pokojne prejdete ďalších 800-900 km.
Čo je nové?
Vzhľad sa zmenil iba decentne. Mercedes GLE má teraz novú grafiku predných aj zadných svetlometov, výplň masky chladiča zdobia desiatky malých hviezd a upravené boli aj nárazníky. Z nových funkcií stojí za zmienku tzv. transparentná kapota motora. Tá sa aktivuje po zapnutí režimu off-road a na centrálny displej sa začne premietať spod predných kolies obraz priestoru, ktorý spoza volantu nemáte šancu uvidieť. Pri parkovaní, prudkom klesaní či prejazde náročnou poľnou cestou to pomáha lepšie identifikovať prekážky ako veľké kamene či korene stromov. V prípade vybavenia vzduchovým pružením je možné zdvihnúť svetlú výšku o 3 cm a ďalej tak zlepšiť prejazdnosť auta náročnejším terénom.
Navigácia teraz dokáže lepšie vypočítať ideálnu trasu s prívesom. V prípade aktivovania adaptívneho tempomatu systém automaticky prispôsobuje maximálnu rýchlosť miestnym predpisom platných pre danú jazdnú súpravu. Čo sa týka ťahania jazdných súprav, pohon 4×4 a upravený prevodový pomer 9-stupňovej automatickej prevodovky umožňujú ťahať príves s hmotnosťou až 3,5 tony. Spájacie zariadenie sa spod zadného nárazníka vysúva elektricky a na jeho hlavici sa nachádzajú aj dva dodatočné čapy pre bezpečné zaistenie nosiča bicyklov. Tu je možné nainštalovať nosič s nosnosťou až 100 kg a pohodlne tak prevážať napríklad aj elektrobicykle. Manévrovateľnosti s prívesom pomáhajú aj pomocné čiary a 360-stupňový parkovací systém, na ktorom je možné zobraziť polohu vozidla z rôznych uhlov.
Pár prvkov z Maybachu
Interiér sa dočkal decentných zmien. Netreba tu čakať inštaláciu hyperscreenu alebo superscreenu. A práve to robí z kabíny GLE tú najprívetivejšiu a najpríjemnejšiu zo všetkých Mercedesov. Stále tu totiž okrem množstva digitálnych funkcií a hlasového ovládania máte aj samostatný panel na ovládanie klimatizácie a široký stredový tunel na odloženie nápojov, fliaš či mobilných telefónov. Novinkou v GLE je aplikácia najnovšej generácie volantu so snímacími plôškami na jeho ramenách volantu. Tieto dotykové prvky umožňujú ovládanie displeja vodiča aj centrálneho displeja. Ten tak je možné ovládať priamo z volantu, touchpadom na stredovom tuneli aj dotykom. Každý si tak nájde spôsob, ktorý mu bude najviac vyhovovať.
Ak sa zameriate na nové detaily v kabíne GLE, všimnete si, že sú tu aplikované prvky, ktoré sú známejšie skôr z Maybachu GLS. Reč je napríklad o ventilačných dýzach, ktorých lamely sú galvanicky pokovené alebo dekoratívnych prvkoch z čierneho klavírneho laku. Sedadlá sú potiahnuté jemnou kožou Nappa.
Ťažko nájsť niečo lepšie a univerzálnejšie
Zo všetkých vyššie uvedených dôvodov považujem Mercedes GLE za najlepší elektromobilov medzi spaľovacími autami. Je však zároveň aj najlepším spaľovákom spomedzi elektromobilov? Nie, tu je mojim favoritom stále BMW 545e s naftovým šesťvalcom. Pretože kým v BMW vyšťavenie batérie na jazdnej dynamike takmer nepostrehnete, v GLE to je cítiť okamžite. Aj keď štvorvalec vynakladá maximálne úsilie, hmotnosť takmer 2,9 tony je predsa len na neho priveľkým sústom.
Facelift priniesol do sveta GLE drobné osvieženia. Tie ale nie sú natoľko zásadné, aby presvedčili majiteľov predfaceliftového modelu o nutnosti výmeny. Ak ste však doteraz s Mercedesom GLE ešte nemali tú česť, hľadáte univerzálne vozidlo na akúkoľvek príležitosť a môžete si dovoliť zaplatiť jeho kvality, ide o jedno z najlepších rozhodnutí, aké momentálne môžete vo svete štyroch kolies urobiť.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes GLE 350de 4MATIC |
Usporiadanie a počet valcov | R4 + elektromotor |
Zdvihový objem | 1993 cm3 |
Max. výkon | 245 kW / 333 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 924 mm |
Šírka (vrátane spätných zrkadiel) | 2 157 mm |
Výška | 1 795 mm |
Rázvor náprav | 2 995 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 695 kg |
Objem batožinového priestoru | 490 – 1915 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Rozmer pneumatík | 275/45 R21 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 8,7 l/100km |
Diaľnica | 7,5 l/100km |
Okresky | 7,0 l/100km |
Dojazd | 950 km |
Maximálny nabíjací výkon | 60 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 33 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 17 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 85.080 eur |
Cena testovanej verzie | 120.786 eur |
Spotreba 9 litrov…cena 120 tisíc…do dnešnej doby drahé auto s drahou prevádzkou…pre bežného občana zbytočné…