Očakávania, predsudky, imidž… Niekedy je dobré si iba tak sadnúť za volant a zistiť, či ste sa narodili práve pre toto auto. Alebo že by ho vyrobili priamo pre vás?
Súčasná Škoda Octavia RS je na trhu od roku 2022. Vôbec po prvýkrát bola uvedená s tromi typmi pohonu – benzínový a naftový motor doplnila plug-in hybridná sústava. Medzigeneračne však žiadny výkonový skok nenastal. Nová generácia ostrejšej Octavie nadviazala tam, kde starý model skončil, teda na výkone 245 koní. Po necelých dvoch rokoch je však situácia úplne iná. V cenníku nájdete iba Octaviu RS s benzínovým dvojlitrom TSI, sedemstupňovým automatom DSG a pohonom predných kolies.
Dizajn zabil
Variant RS sa od civilnejších súrodencov odlišuje čiernymi doplnkami na karosérii, červenými strmeňmi bŕzd, 19-palcovými kolesami či výraznejšími farbami karosérie. Konkrétne náš testovací kus pútal veľkú pozornosť. Vzhľadom zaujal skoro skutočne všetkých, až sme čakali, že sa postaví na kolesá a začne s nami komunikovať ako Bumblebee.
Veľmi dobrým dojmom pôsobí aj interiér. Experiment s dvojramenným volantom v kabíne RS nenájdete. Tu zostáva klasika – trojramenný kožený multifunkčný volant s logom RS a pádlami na manuálne radenie. Sedadlá sú štandardne látkové, no určite odporúčame priplatiť si za tieto krásne anatomické sedadlá potiahnuté kombináciou Alcantary a kože s masážnou funkciou a nastaviteľnou dĺžkou sedáku. Sedadlá, volant, lakťové opierky dverí aj palubná doska majú ozdobné červené prešívanie. Športový vzhľad kabíny dopĺňajú dekoračné lišty imitujúce karbón a pedále s hliníkom vzhľadom. Pozícia za volantom je dobrá, pretože volant aj sedadlo ponúka široký rozsah nastavení. Dobrý je aj výhľad, do priestoru nad palubnú dosku nič nevytŕča, takže sa pokojne môžete sústrediť na čítanie cesty.
Rallysport bez rally
Od prívlastku RS by človek možno čakal bezprostrednejšie správanie, viac vulgárnejší prejav, ale toto nie je charakter novodobej Octavie RS. Tá to hrá viac na slušnú, civilizovanú, kultivovanú, priateľskú a rohy vystrkuje veľmi nenápadne. Takáto špecifikácia a celkové nastavenie však má svoj zmysel, len sa jednoducho netreba pomýliť v očakávaniach. Pod kapotou sa môžete spoľahnúť na temperamentný preplňovaný štvorvalec TSI, ktorý patrí medzi to najlepšie, čo kedy koncern Volkswagen vyprodukoval. Pohrajte sa s nastavením odozvy plynového pedálu a motor sa vám odvďačí spontánnymi reakciami a silou v stredných aj vysokých otáčkach. Jeho pružnosť je rovnako pôsobivá na diaľnici ako aj na okreske, no pri dlhých presunoch dokáže pokojne jazdiť so spotrebou do 7 litrov.
Jeho zvuk je utlmený, žiadne ohňostroje nepredvádzajú ani výfuky, čo na jednu stranu môže byť sklamaním, no na tú druhú Octavia RS nie je športovým autom, ale dobre postaveným liftbackom s nadpriemerne výkonným motorom a komponentmi, vďaka ktorým dokáže prejsť zakrútenou cestou alebo horským priesmykom rýchlo a bezpečne. Nemôžeme sa tu tento raz úplne podrobne venovať priľnavosti a trakcii na suchej vozovke, pretože počas celého testu nám buď pršalo, alebo bol asfalt aspoň mokrý. Tieto podmienky však nechali viac vyniknúť elektronický predný diferenciál. Ten podstatne vylepšuje jazdný zážitok, a aj na mokrom povrchu dokážete viesť Octaviu presnejšie a s minimálnym preklzom kolies.
Toto nechajte skryté v hlbinách infotainmentu
Možno pre niekoho bude nový charakter Octavie RS málo výstredný, pretože spomedzi všetkých doterajších generácii RS je najkultivovanejšia. Ale niekomu práve tento zamatovejší a tichší prejav môže imponovať. Pretože Škoda nám tu naservírovala priestranný a praktický liftback v extrovertnom balení s potentným motorom. V ostrom kontraste s týmito vlastnosťami tak pôsobí umelý zvuk generovaný z reproduktorov po aktivovaní športového režimu. Je zvláštne, že tak nedokonalý a málo uveriteľný systém cez ľudí v Škodovke prešiel. Prvýkrát sa na tom dobre zasmejete a začnete študovať možnosti režimu Individual. Koniec koncov vždy sú tu možnosti na úpravu výfukového systému cez rôzne špecializované after market spoločnosti a prispôsobiť si zvuk svojim preferenciám. A pokiaľ sa začnete vŕtať vo veciach, ktoré je možné na Octavii RS vylepšiť, určite nazrite aj do sekcie brzdových systémov.
Keď máte jasno v charaktere Octavie RS a za volantom vás neprepadne sklamanie z prehnaných očakávaní, začnete si jazdu užívať. Užijete si ľahkosť, s akou Octavia zrýchľuje, stabilitu, ktorú poskytuje na diaľniciach, odhlučnenie, ktoré vám umožní sa rozprávať či telefonovať aj vo vysokých rýchlostiach a vyváženosť, ktorú pocítite na volante v zákrutách. Octavia RS nie je hothatch, ale skôr cenovo dostupné cestovné GT, ktoré za rozumné náklady dodá vášmu životu rýchlosť.