startstop

Rýchle, úsporné a spoľahlivé auto do 15-tisíc. Ťažko nájdete niečo lepšie

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Renault Megane GT štvrtej generácie je v hľadáčiku mnohých motoristov. Jeden exemplár pristál aj v našej redakcii. Je kúpa jazdeného Renaultu Megane GT dobrým nápadom, alebo sa mu treba radšej vyhnúť?

Štvrtá generácia modelu Renault Megané prišla na trh v roku 2016. Stojí na platforme CMF-C, ktorá je výtvorom aliancie Renault-Nissan. Túto generáciu nájdete na trhu jazdených vozidiel ako hatchback, kombi a sedan. Naše testovacie vozidlo je z roku 2016, má najazdených 107 000 km a pod kapotou ukrýva vo verzii GT 200 benzínových koní.

Výborný mix športovosti a elegancie

Megané IV, podobne ako Talisman, stavil na výrazný dizajn – veľké logo, predné LED svetlá v tvare písmena C a športový dizajn diskov kolies. V zadnej časti je exteriér o čosi konzervatívnejší, no aj tak sa odlišuje od konkurenčných hatchbackov prepojenou líniou zadných svetlometov. Rozmery hatchbacku sú 4,36 m na dĺžku, 2,05 m na šírku a na výšku meria 1,44 m.

Toto auto ste si v roku 2016 vedeli zabaliť do rôznych balíkov a jeden z nich je GT-line. Keď sme pri športovosti, nedá mi nespomenúť reálnu koncovku výfuku verzie GT. Pozor, nemýľte si GT Line a GT. GT Line je iba športový balík, pričom GT je najsilnejšia civilná verzia, nad ktorou stojí už len variant RS.

Športové autá, učte sa!

Témou interiéru je modrá. Modrá na volante, palubnej doske aj v infotainmente. Keď bol Megane IV predstavený, najväčšou témou, bol vertikálne orientovaný displej. V redakcii nám to výrazne neprekáža. Takéto rozloženie využíva napríklad aj Volvo a z osobnej skúsenosti viacerých redaktorov môžeme konštatovať, že je to len otázka zvyku.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Poďme ale k športovým prvkom. Sedadlá sú výkladnou skriňou značky Renault. Perfektne držia telo v zákrutách a nebojíme sa povedať, že sú o dosť lepšie než tie vo Volkswagene Golf GTI z rovnakého obdobia.

Druhá vec, ktorá dokazuje, že na GT-čku pracovala divízia Renault Sport, sú pádla osadené na stĺpiku riadenia a nie na volante. Opäť vec, z ktorej by si mnohé iné športové hatchbacky mohli brať príklad.

Priestor na zadných sedadlách bude vhodný skôr pre pasažierov nižšieho vzrastu s kratšími nohami, nakoľko predné sedačky sú naozaj masívne a ovplyvňujú priestor v druhom rade.

Motor stvorený na denné jazdenie

Pod kapotou bolo toho naozaj mnoho. Z benzínov to bola jednotka 1,6 SCe, ktorej sa oblúkom vyhýbajte, pretože na približovanie do mesta je oveľa lepšou voľbou turbom dopovaná 1,2-ka s výkonom 130 koní a 5-stupňovým manuálom.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

My sme mali pod kapotou motor 1,6 TCe s výkonom 200 koní a krútiacim momentom 260 Nm. Výkon je prenášaný na prednú nápravu pomocou automatickej prevodovky EDC so siedmimi kvaltami. Tento motor je ideálnou strednou cestou medzi verziou RS a klasickým Megane. Je to „Warm-Hatch“ s ktorým v pohode zajazdíte spotrebu do 7 litrov a zároveň sa fantasticky povozíte na okresných cestách.

Na diaľničné jazdenie odporúčame naftový agregát a z ponuky Renault Megane IV konkrétne 1,5 dCi s výkonom 130 koní a krútiacim momentom 260 Nm. Tento motor je spárovaný so 6-stupňovým manuálnom. Opäť, zo skúseností tento motor vrelo odporúčame, nakoľko s týmto motorom nie je problémom jazdiť so spotrebou 5 litrov na 100 km.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška
Na čo si dať pozor?

Vo všeobecnosti je Renault Megané IV bezpečnou a spoľahlivou jazdenkou. Aj tak však dajte pozor na karbonizáciu a prípadne uvoľnenú reťaz rozvodov. V prípade naftových agregátov tankujte len kvalitné palivo a skráťte interval výmeny motorového oleja na 20 000 km. DPF filter vám vydrží aj 300 000 km.

 

Ak si vyberiete automat, je potrebné vymeniť prevodový olej maximálne pri 90 000 km. No a v prípade nami testovanej verzie GT odporúčame skrátiť interval výmeny motorového oleja na 10 000 km, skontrolovať systém riadenia zadnej nápravy 4Control a odporúčame pravidelnú výmenu sviečok každých 60 000 km resp. každé 4 roky.

Pre koho je a koľko stojí?

Ak vám ušiel vlak menom Renault Megane RS, ktorého výroba bola oficiálne ukončená a hlavne jeho cena sa na jazdenom trhu šplhá k astronomickým 50 000 eur, Renault Megane GT je veľmi rozumnou voľbou.

Za zlomok ceny v rozmedzí od 15 000 eur do 20 000 eur dostávate cool, zábavné a aj úsporné auto na každý deň. Nami testované vozidlo nájdete v ponuke AAA Auto za 14 990 eur s kompletnou servisnou históriou a možnosťou financovania.

Exit mobile version