Športiak z “Áčiek”? Vyskúšali sme jazdené BMW Z4 E89. Táto generácia sa vyrábala od roku 2009 do roku 2016 a tento model kreslili dve dámy. Treba uznať, že dizajn sa im náramne podaril. My sme mali v redakčnom teste ročník 2012, teda verziu pred faceliftom, s nájazdom iba 60 000 km. Načo si dať pozor pri kúpe tejto jazdenky?
Dizajn tohto vozidla je výsledkom tvorivosti dvoch talentovaných žien, čo sa výrazne prejavilo na jeho vizuálnej príťažlivosti. Charakterizuje ho dlhá kapota s motorom umiestneným za prednou nápravou. Roadster s pevnou strechou umožňuje jej otváranie do rýchlosti 40 km/h a zadná časť vozidla zaujme tretím brzdovým svetlom umiestneným na kufri, dvojicou koncoviek výfuku a typickou anténou rádia.
K stabilite počas jazdy a k celkovému komfortu výrazne prispieva rázvor kolies dlhý 2 495 mm. Celková dĺžka vozidla je 4 239 mm, šírka 1 790 mm a výška 1 291 mm. Tieto rozmery zabezpečujú ideálnu kombináciu športového vzhľadu a praktickosti pre každodenné použitie.
Široká škála motorov
Motorizácie modelového radu Z4 E89 začínali od základnej verzie 18i a končili pri vrcholnom označení 35i, ktoré ponúklo až 335 koní a 3,0-litrový šesťvalec N54. Náš model bol osadený motorom 20i, teda dvojlitrovým štvorvalcom s turbom a výkonom 181 koní. Pohon zabezpečuje 8-stupňový ZF automat s radením pod volantom, čo prináša plynulú a dynamickú jazdu.
Excelentný posed za volantom
Kabína modelu Z4 E89 aj napriek kompaktným rozmerom auta ponúka pohodlie za volantom aj pre vyšších ľudí. Možno sa pýtate, že ako je možné, že sa do Z4 zmestil 1,9 metra vysoký človek. Je to dané geniálne nízkym posedom za volantom, keď jednak cítite oveľa viac prejavy vozidla na ceste a tiež sa zmestíte do sedačiek aj keď meriate takmer 2 metre.
BMW s modelom Z4 E89 poskytlo vodičovi relatívne dostatok odkladacích priestorov v podobe vyklápacích boxov na dverách a praktických sieťok. Z4 má v lakťovej opierke aj dva držiaky na nápoje, no ich využitie je takmer nulové, nakoľko sú dosť plytké a lakťovka sa zvykne zatvárať samočinne. Práve preto odporúčame radšej kupovať na pumpe fľašku a využívať práve spomínané sieťky.
Z komfortných prvkov ponúkala Z4-ka v roku 2012 rádio s konektivitou bluetooth pre hlasové hovory, výstup AUX pre média a automatickú dvojzónovú klimatizáciu. Sedačky sú na nešportovú verziu sDrive dostatočne komfortné, o čo sa v chladných mesiacoch postará najme výhrevná funkcia.
Je BMW Z4 žrút peňazí?
Pri týchto vozidlách si treba dávať pozor na niektoré špecifické problémy. Zadné tlmiče často odchádzajú už pri nájazde 60-tisíc kilometrov. Skladacia strecha má tendenciu zatekať, najmä pri modeloch pred faceliftom. Dôležité je sledovať úniky oleja a pravidelne kontrolovať olejové škvrny pod autom. Taktiež je potrebné venovať pozornosť prehrievaniu auta po športovo-dynamickej jazde, aby sa predišlo vážnejším problémom spojenými s motorom.
BMW Z4 20i nedriftuje
Vozidlo má relatívne vyššiu hmotnosť, čo pri driftovaní vyžaduje buď viac výkonu alebo ľahšie auto. Na čistú stopu a svižnú športovú jazdu je však verzia 20i úplne v poriadku. Občasná nedotáčavosť, ktorú sme pozorovali pri rýchlejšom prejazde tiahlou zákrutou, môže byť spôsobená celoročnými pneumatikami.
Obujte Z4-ke 20i poriadne pneumatiky a máte výborné neutrálne a športové auto, ktoré na vlhkom či nespevnenom povrchu viete do zákruty poslať jemným powerslidom. Podvozok je príjemne tuhý, nie žiadny kostitras, ako by ste možno čakali. V aute sedím úplne na zemi, čo vodičovi výrazne dodáva pocit športovosti a lepšieho kontaktu s vozovkou.
A koľko to teda stojí?
BMW Z4 nie je síce tým úplne najlepší roadsterom, no je veľmi veľmi dobrým športovým autom, s ktorým viete pri správnej údržbe roky jazdiť na dennej báze do práce. Toto konkrétne BMW Z4 E89 nájdete u predajcu AAA Auto s nájazdom 60 000 km za skvelú sumu 19 990 eur.