Mazda 3 z roku 2019, teda štvrtá generácia, patrí k vozidlám, ktoré stále pútajú pozornosť svojím dizajnom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Načo si dať pozor pri výbere jazdeného kúsku?
Štvrtá generácia modelu Mazda 3 bola počiatočne k dispozícii len v prevedení päťdverového hatchbacku, s výberom medzi 120-koňovým 2,0-litrovým benzínovým motorom Skyactiv-G alebo 114-koňovým 1,8-litrovým dieselovým motorom Skyactiv-D. Zákazníci mali na výber z rôznych stupňov výbavy, ktoré vedeli veľmi dobre pokryť potreby spotrebiteľov. Rýchlo sa k ponuke pridal aj sedan.
Nadčasový dizajn
Exteriér tohto hatchbacku alebo sedanu je inšpirovaný filozofiou KODO, ktorý prináša športové línie a elegantné detaily. Auto meria 4,46 m na dĺžku, 1,79 m na šírku a má výšku 1,44 m, pričom rázvor kolies dosahuje 2,725 m.
Samotný exteriér Mazdy 3 je navrhnutý, aby pôsobil športovo, ale zároveň nadčasovo. Ostré línie a výrazná predná maska s LED svetlometmi dodávajú autu prémiový vzhľad. Tvar karosérie znižuje odpor vzduchu a v ponuke sú aj 18-palcové zliatinové disky, ktoré zvýrazňujú športový charakter.
Výborný a kvalitný interiér
Interiér ponúka elegantné spracovanie s dôrazom na kvalitu materiálov, ako sú mäkké plasty a kožené čalúnenie v niektorých výbavách. Prístrojová doska je prehľadná, s displejom infotainmentu, ktorý síce nie je dotykový ale ponúka Apple CarPlay aj Android Auto. Ovládanie rozhrania sa deje cez otočný volič a skratky na centrálnej konzole.
Miesta na sedenie sú pohodlné, s dostatočným priestorom pre nohy a hlavu, no to len do doby, kedy je vaša výška 170 cm. Vyšší jedinci sa budú musieť koncentrovať vpredu, ideálne za volantom. Kufor s objemom 358 litrov poskytuje dostatok priestoru na každodenné použitie, avšak treba počítať s vyššou nakladacou hranou.
Zlatá dobrá atmosféra
Na trhu jazdeniek nájdeme štvrtú generáciu najčastejšie s benzínovými motormi SkyActiv s výkonom od 90 do 132 kW (122 až 180 koní). Ide o atmosférické jednotky známe svojou vysokou spoľahlivosťou a vyššou spotrebou paliva. My sme mali na test najslabšiu verziu a treba uznať, že dynamicky pôsobila dostačujúco. Spotreba v pokojnej prevádzke neklesla pod 7,5 litra s manuálnou prevodovkou. Na výber máte aj automat, no pre nás sa javí práve 6-stupňová manuálna prevodovka tou správnou voľbou.
Ročník 2021 dostal vylepšený motor Skyactiv-X 2.0 s výkonom 183 koní a 240 Nm, ktorý by mal mať lepšiu spotrebu paliva. Je vybavená mild-hybridnou technológiou, ktorá zvyšuje efektivitu. Zároveň technológia vypínania valcov v jednotkách Skyactiv-G umožňuje motoru bežať na dva valce, a tým ešte výraznejšie znížiť spotrebu.
Načo si dať pozor?
Mazda je tradične vnímaná ako veľmi spoľahlivá značka. Pri správnej údržbe sú tieto autá schopné bezproblémovej prevádzky aj po prekročení nájazdu 100 000 km. Preto s našim nájazdom 60 000 km sa pri správnom servis neobjavili žiadne známky mechanických závad.
Štvrtá generácia si za svoju existenciu zažila 5 zvolávacích akcií. Prvé štyri v roku 2019 sa týkali softvérových problémov motora, airbagov a spätného zrkadla. Najväčšou závadou bolo nesprávne fungovanie softvéru motora, ktoré sa vyskytovalo opakovane. Posledná zvolávačka prišla v januári 2020, kedy bolo potrebné opraviť softvér na viac než 3 000 vozidlách vyrobených do septembra 2019. Tieto chyby boli odstránené aktualizáciami softvéru. Z toho nám vyplýva, že Mazda 3 je svojou technickou aj estetickou vynikajúcou voľbou pre každého začínajúceho motoristu.
Výborný pomer ceny a hodnoty za peniaze
Jazdená Mazda 3 z roku 2019 s nájazdom 60 000 km, ktorú nám poskytol predajca AAA Auto, je na predaj za 20 000 eur. Vzhľadom na výbavu, výkon a nájazd nájdete model Mazda 3 štvrtej generácie v rôznych sumách do 30 000 eur. V tejto cenovej kategórii tak Mazda 3 vyniká pomerom kvality a ceny.