Máloktoré kombi vám dokáže poskytnúť veľkú prepravnú kapacitu spojenú s nízkymi prevádzkovými nákladmi a komfortom priam luxusnej limuzíny. Vo svojej najnovšej generácii je však kombi BMW 520d xDrive Touring presne takým autom, prišlo však o jednu veľmi praktickú vec, ktorá bude väčšine doterajších majiteľov chýbať.
Dizajn exteriéru je elegantný, čo rozhodne platí aj o zadných proporciách. Na pomery súčasného dizajnového jazyka BMW môžeme exteriér vozidla označiť za vcelku konzervatívny. Viac vynikne za tmy, keď sa rozsvieti osvetlený rám masky chladiča. V porovnaní so sedanom sú vonkajšie rozmery totožné, medzigeneračne však prišlo k rapídnemu nárastu najmä dĺžky.
Batožinový priestor
Nový Touring je o 97 milimetrov dlhší (5 060 milimetrov), o 32 milimetrov širší (1 900 milimetrov) a o 17 milimetrov vyšší (1 515 milimetrov), takže stojí za to si skontrolovať garáž, či vám tam bavorská novinka vôbec vojde. V prípade kombi sa, pochopiteľne, najväčšie zmeny odohrali v zadnej časti. Batožinový priestor Touringu je väčší, praktickejšie využiteľný a jeho objem nie je závislý na type pohonu. Kým sedan so svojim typicky obmedzeným vstupným otvorom poskytuje 490 alebo 520 litrov (podľa zvoleného pohonu), Touring v základnom usporiadaní odvezie vždy 570 litrov.
Vstupný otvor je široký a nárast vonkajších rozmerov sme ocenili, pretože sme v aute dokázali previesť trojmetrové lišty. V batožinovom priestore sme našli aj praktické sieťky, háčiky alebo gombík na ovládanie elektricky vysúvateľného ťažného zariadenia. Povinná výbava sa zmestí pod podlahu. Chválime veľmi dobre osvetlený priestor nielen v samotnom kufri, ale aj v priestore okolo zadného nárazníka.
Novému Touringu však už chýba prvok, ktorý ho charakterizoval v podstate od začiatku. A to je absentujúca možnosť vyklopiť iba zadné okno. S nášho malého interného prieskumu medzi súčasnými majiteľmi predchádzajúcich generácií radu 5 Touring vyplýva, že túto možnosť aktívne využívajú. Jednak je nakladanie vecí do kufra cez zadné sklo rýchlejšie a taktiež sa tým menej namáha mechanizmus otvárania piatych dverí. BMW túto zmenu oficiálne odôvodňuje tým, že mnoho zákazníkov to aj tak nevyužívalo a navyše v prípade športovo strihnutého dizajnu nového modelu by dodatočný mechanizmus zmenšil základný objem batožinového priestoru. Snáď to má BMW premyslené, ale možnosť vložiť veci do kufra bez celého otvárania piatych dverí by sme rozhodne privítali.
Osvedčený pohon s dobrou spotrebou
Základná naftová motorizácia 520d, podobne ako v prípade odchádzajúcej generácie, je spojená so 48V mild-hybridnou technológiou a 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Mild-hybrid znamená, že v základnom režime jazdy nie je možné deaktivovať funkciu štart-stop. Výkon elektrickej jednotky je však veľmi malý (11 k a 25 Nm) a nedokáže s vozidlom “plachtiť.” Batéria má kapacitu len 0,9 kWh. Väčšie technické zmeny táto pohonná jednotka medzigeneračne nezaznamenala. Týka sa to aj spotreby paliva. Jednu testovaciu trasu sme absolvovali súčasne aj s BMW 520d xDrive Touring modelového roku 2022. Kým naše nové vozidlo zaznamenalo spotrebu 4,7 litra, starší model to zvládol za 4,6 litra. Tento drobný rozdiel môže ísť na vrub o 60 kg vyššej hmotnosti novej generácie a skutočnosti, že v čase testovania mal motor najazdených len niečo vyše 3000 km.
Na našej mestskej testovacej trase sme dosiahli spotrebu 5,8 litra, na diaľnici pri tachometrových 130 km/h 5,5 litra a na okreskách 4,7 l/100 km. Priemerná spotreba počas celého testu sa ustálila na 6,3 l/100 km. Len pre zopakovanie – naftový štvorvalec generuje generuje maximálny výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 400 Nm. V konfigurátore zatiaľ inú naftovú motorizáciu nenájdete, ale už počas letných prázdnin očakávame doplnenie ponuky o naftový radový šesťvalec.
Asistenčné systémy
Samozrejme, vyskúšali sme aj systémy pre poloautonómnu jazdu a parkovanie. To najlepšie, čo v novom Touringu môžete mať, je príplatkový systém Driving Assistant Professional. Ten nielenže automaticky udržiava vzdialenosť pred vpredu idúcim vozidlom a zároveň jazdí v strede jazdného pruhu, ale dokáže tiež automaticky zmeniť jazdný pruh. Táto funkcia je aktívna po zapnutí adaptívneho tempomatu. Po aktivácii príslušnej smerovky systém vyhodnotí, či je vykonanie zmeny jazdného pruhu bezpečné a ak áno, vozidlo zmení jazdí pruh.
Táto zmena je plynulá a prirodzená, no stále platí, že systém vyžaduje, aby ste na volante mali položenú aspoň jednu ruku, inak zmenu jazdného pruhu nezrealizuje. Mimochodom, v USA, Kanade a v Nemecku je pre Touring k dispozícii aj Highway Assistant, ktorý odbremení vodiča od úloh riadenia na diaľniciach so štrukturálne oddelenými jazdnými pruhmi. Pri rýchlostiach do 130 km/h môže vodič v týchto krajinách úplne zložiť ruky z volantu, stále však musí pozorne sledovať premávku.
Asistent cúvania a parkovania nie je nový, ale jeho využitie je rýchlejšie a prirodzenejšie. Príde napríklad vhod, keď zájdete do slepej uličky, na ktorej nie je možné sa otočiť. Ostatným novým funkcionalitám sme sa venovali v teste sedanu, ktorý sme otestovali v motorizáciách 520d aj i5 M60. Základné technické informácie o ostatných ponúkaných motorizáciách nájdete TU.
Cena a výbava
Základná cena BMW radu 5 Touring začína na sume 62 850 eur. V štandardnej výbave sa nachádza automatické ovládanie dverí batožinového priestoru, dvojzónová automatická klimatizácia, Driving Assistant, parkovací systém s asistentom cúvania i zakrivený displej, ktoré pod jedným čírym krycím sklom ukrýva digitálny prístrojový panel i obrazovku multimediálneho systému. Menu BMW Operating System 8.5 pripomína skôr počítače, na výber je skutočne množstvo možností a možno by stálo za úvahu umožniť vodičovi navoliť si tie najčastejšie používané funkcie ako sa to dá v niektorých iných automobiloch. K základným oblastiam ako klíma či médiá vedú osobitné tlačidlá na displeji, čo urýchľuje ich používanie.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Max. výkon | 145 kW/197 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 060 mm |
Šírka | 1 900 mm |
Výška | 1 515 mm |
Rázvor náprav | 2 995 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 970 kg |
Rozmer kolies | 245/40 R20 |
Objem batožinového priestoru | 570 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 5,8 l/100 km |
Diaľnica | 5,5 l/100 km |
Okresky | 4,7 l/100 km |
Priemer | 6,3 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 62 850 € |
Cena testovanej verzie | 92 260 € |