Domov SPRÁVY News Vyhľadávané kombi je lepšie než kedykoľvek predtým, prišlo však o zásadnú vec

Vyhľadávané kombi je lepšie než kedykoľvek predtým, prišlo však o zásadnú vec

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Máloktoré kombi vám dokáže poskytnúť veľkú prepravnú kapacitu spojenú s nízkymi prevádzkovými nákladmi a komfortom priam luxusnej limuzíny. Vo svojej najnovšej generácii je však kombi BMW 520d xDrive Touring presne takým autom, prišlo však o jednu veľmi praktickú vec, ktorá bude väčšine doterajších majiteľov chýbať.

Šiesta generácia BMW radu 5 Touring obsahuje mnoho digitálnych inovácií vrátane priekopníckych systémov pre autonómnu jazdu i parkovanie. Zároveň je dostupná aj v plne elektrických verziách, čím získava náskok pred ostatnou prémiovou konkurenciou. Stratégia BMW, ktoré uvádza svoje nové modely so všetkými druhmi pohonu, sa javí ako tá najlepšia. Mníchovská automobilka totiž predáva zďaleka najviac elektromobilov spomedzi konkurentov a zároveň tým bez nejakých väčších kompromisov dokáže vyhovieť aj publiku, ktoré ešte zatiaľ stále preferuje spaľovacie motory.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Dizajn exteriéru je elegantný, čo rozhodne platí aj o zadných proporciách. Na pomery súčasného dizajnového jazyka BMW môžeme exteriér vozidla označiť za vcelku konzervatívny. Viac vynikne za tmy, keď sa rozsvieti osvetlený rám masky chladiča. V porovnaní so sedanom sú vonkajšie rozmery totožné, medzigeneračne však prišlo k rapídnemu nárastu najmä dĺžky.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Batožinový priestor

Nový Touring je o 97 milimetrov dlhší (5 060 milimetrov), o 32 milimetrov širší (1 900 milimetrov) a o 17 milimetrov vyšší (1 515 milimetrov), takže stojí za to si skontrolovať garáž, či vám tam bavorská novinka vôbec vojde. V prípade kombi sa, pochopiteľne, najväčšie zmeny odohrali v zadnej časti. Batožinový priestor Touringu je väčší, praktickejšie využiteľný a jeho objem nie je závislý na type pohonu. Kým sedan so svojim typicky obmedzeným vstupným otvorom poskytuje 490 alebo 520 litrov (podľa zvoleného pohonu), Touring v základnom usporiadaní odvezie vždy 570 litrov.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Vstupný otvor je široký a nárast vonkajších rozmerov sme ocenili, pretože sme v aute dokázali previesť trojmetrové lišty. V batožinovom priestore sme našli aj praktické sieťky, háčiky alebo gombík na ovládanie elektricky vysúvateľného ťažného zariadenia. Povinná výbava sa zmestí pod podlahu. Chválime veľmi dobre osvetlený priestor nielen v samotnom kufri, ale aj v priestore okolo zadného nárazníka.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Novému Touringu však už chýba prvok, ktorý ho charakterizoval v podstate od začiatku. A to je absentujúca možnosť vyklopiť iba zadné okno. S nášho malého interného prieskumu medzi súčasnými majiteľmi predchádzajúcich generácií radu 5 Touring vyplýva, že túto možnosť aktívne využívajú. Jednak je nakladanie vecí do kufra cez zadné sklo rýchlejšie a taktiež sa tým menej namáha mechanizmus otvárania piatych dverí. BMW túto zmenu oficiálne odôvodňuje tým, že mnoho zákazníkov to aj tak nevyužívalo a navyše v prípade športovo strihnutého dizajnu nového modelu by dodatočný mechanizmus zmenšil základný objem batožinového priestoru. Snáď to má BMW premyslené, ale možnosť vložiť veci do kufra bez celého otvárania piatych dverí by sme rozhodne privítali.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Osvedčený pohon s dobrou spotrebou

Základná naftová motorizácia 520d, podobne ako v prípade odchádzajúcej generácie, je spojená so 48V mild-hybridnou technológiou a 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Mild-hybrid znamená, že v základnom režime jazdy nie je možné deaktivovať funkciu štart-stop. Výkon elektrickej jednotky je však veľmi malý (11 k a 25 Nm) a nedokáže s vozidlom “plachtiť.” Batéria má kapacitu len 0,9 kWh. Väčšie technické zmeny táto pohonná jednotka medzigeneračne nezaznamenala. Týka sa to aj spotreby paliva. Jednu testovaciu trasu sme absolvovali súčasne aj s BMW 520d xDrive Touring modelového roku 2022. Kým naše nové vozidlo zaznamenalo spotrebu 4,7 litra, starší model to zvládol za 4,6 litra. Tento drobný rozdiel môže ísť na vrub o 60 kg vyššej hmotnosti novej generácie a skutočnosti, že v čase testovania mal motor najazdených len niečo vyše 3000 km.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Na našej mestskej testovacej trase sme dosiahli spotrebu 5,8 litra, na diaľnici pri tachometrových 130 km/h 5,5 litra a na okreskách 4,7 l/100 km. Priemerná spotreba počas celého testu sa ustálila na 6,3 l/100 km. Len pre zopakovanie – naftový štvorvalec generuje generuje maximálny výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 400 Nm. V konfigurátore zatiaľ inú naftovú motorizáciu nenájdete, ale už počas letných prázdnin očakávame doplnenie ponuky o naftový radový šesťvalec.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Asistenčné systémy

Samozrejme, vyskúšali sme aj systémy pre poloautonómnu jazdu a parkovanie. To najlepšie, čo v novom Touringu môžete mať, je príplatkový systém Driving Assistant Professional. Ten nielenže automaticky udržiava vzdialenosť pred vpredu idúcim vozidlom a zároveň jazdí v strede jazdného pruhu, ale dokáže tiež automaticky zmeniť jazdný pruh. Táto funkcia je aktívna po zapnutí adaptívneho tempomatu. Po aktivácii príslušnej smerovky systém vyhodnotí, či je vykonanie zmeny jazdného pruhu bezpečné a ak áno, vozidlo zmení jazdí pruh.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Táto zmena je plynulá a prirodzená, no stále platí, že systém vyžaduje, aby ste na volante mali položenú aspoň jednu ruku, inak zmenu jazdného pruhu nezrealizuje. Mimochodom, v USA, Kanade a v Nemecku je pre Touring k dispozícii aj Highway Assistant, ktorý odbremení vodiča od úloh riadenia na diaľniciach so štrukturálne oddelenými jazdnými pruhmi. Pri rýchlostiach do 130 km/h môže vodič v týchto krajinách úplne zložiť ruky z volantu, stále však musí pozorne sledovať premávku.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Asistent cúvania a parkovania nie je nový, ale jeho využitie je rýchlejšie a prirodzenejšie. Príde napríklad vhod, keď zájdete do slepej uličky, na ktorej nie je možné sa otočiť. Ostatným novým funkcionalitám sme sa venovali v teste sedanu, ktorý sme otestovali v motorizáciách 520d aj i5 M60. Základné technické informácie o ostatných ponúkaných motorizáciách nájdete TU.

Cena a výbava

Základná cena BMW radu 5 Touring začína na sume 62 850 eur. V štandardnej výbave sa nachádza automatické ovládanie dverí batožinového priestoru, dvojzónová automatická klimatizácia, Driving Assistant, parkovací systém s asistentom cúvania i zakrivený displej, ktoré pod jedným čírym krycím sklom ukrýva digitálny prístrojový panel i obrazovku multimediálneho systému. Menu BMW Operating System 8.5 pripomína skôr počítače, na výber je skutočne množstvo možností a možno by stálo za úvahu umožniť vodičovi navoliť si tie najčastejšie používané funkcie ako sa to dá v niektorých iných automobiloch. K základným oblastiam ako klíma či médiá vedú osobitné tlačidlá na displeji, čo urýchľuje ich používanie.

TECHNICKÉ ÚDAJE                         
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 995 cm3
Max. výkon 145 kW/197 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo diesel
Pohon 4×4
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 060 mm
Šírka 1 900 mm
Výška 1 515 mm
Rázvor náprav 2 995 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 970 kg
Rozmer kolies 245/40 R20
Objem batožinového priestoru 570 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
SPOTREBA
Mesto 5,8 l/100 km
Diaľnica 5,5 l/100 km
Okresky 4,7 l/100 km
Priemer 6,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 62 850 €
Cena testovanej verzie 92 260 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHľadáme najvýhodnejšie malé auto – Swift, Fabia alebo i20?
Nasledujúci článokK obľúbenému SUV vám pribalia skúter, ušetríte tisíce