startstop

Na Teslu si ani nespomeniete. Nová Škoda zmení názor Slovákov na EV

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vedia v Škode niečo, čo vo Volkswagene nie? Otázka, ktorú sme si kládli po týždňovom teste Enyaqu takmer každý deň.

Nedávno sme vám priniesli test VW ID.7, ktorý používa rovnaký pohonný systém ako súčasný Enyaq. Test si môžete pripomenúť TU. Krátko na to zverejnil nemecký autoklub ADAC správu, podľa ktorej je ID.7 najlepšie hodnoteným automobilom v histórii tejto organizácie. To svedčí všeobecnej o pokroku v oblasti vývoja sériových elektromobilov, ale tiež pokroku v rámci koncernu Volkswagen.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Potom sa nám však na plnohodnotný týždňový test dostal do ruky aj modernizovaný Enyaq a ten všetky predpoklady a očakávania obrátil naruby. Predsa len, VW ID.7 má aerodynamicky tvarovanú karosériu. Bol vyvíjaný roky, aby vzduchom prechádzal ako nôž maslom, ale je to práve karosériou neforemný Enyaq, ktorý na diaľnici spotrebuje menej energie a tým pádom ponúkne aj dlhší dojazd.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Inovácie, inovácie, inovácie

Na jeseň minulého roka prešiel Enyaq zásadnou modernizáciou. V cenníku už nenájdete verzie 80 a 80x, ale po novom to je 85 a 85x. Písmeno x v tomto prípade znamená pohon všetkých kolies, teda dvojmotorové usporiadanie. Ich výkon aj kapacita batérie sú rovnaké, čo sa týka dynamika, verzia 4×4 je v šprinte z 0 na 100 km/h o desatinu rýchlejšia. Pokiaľ teda pravidelne nejazdíte, najmä v zime, po klzkom povrchu, prípadne nepotrebujete sa štverať niekam do kopcov, pre bežné používanie úplne stačí siahnuť po variante s pohonom jednej, teda zadnej nápravy. Elektromotor má teraz najvyšší výkon 210 kW (286 koní), čo je nárast o nezanedbateľných 60 kW. Podstatným spôsobom narástol krútiaci moment – z 310 na 545 Nm. To má mimoriadne pozitívny účinok na dynamiku a pružné zrýchlenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Po diaľnici stovky kilometrov bez obmedzovania

S Enyaqom sme absolvovali služobné cesty z Bratislavy do Jasnej aj z Bratislavy do Karlových Varov. Po ceste sme sa nechceli a z dôvodu času sme sa ani nemohli obmedzovať, takže s autom sme cestovali úplne rovnako, ako keby sme mali auto so spaľovacím motorom. Pochopiteľne, počas ciest sme museli zastaviť na odpočívadlách na dobitie batérie, ale robili sme tak výhradne v časoch, keď sme cítili hlad. Kvôli jedeniu by sme tak rovnako dlho stáli aj so spaľovacím autom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Lepšiu dynamiku nového modelu sme ocenili napríklad pri zjazde z Donovalov smerom na Ružomberok, kedy sme na rovinkách bez problémov a bezpečne predbiehali pomalšie idúce vozidlá a kamióny. Vďaka vyššiemu výkonu je Enyaq pružnejší a maximálna rýchlosť bola zvýšená zo 160 na 180 km/h. Enyaq je na diaľnici tichší ako ID.7 a to platí aj v rýchlostiach nad 150 km/h. Taktiež je efektívnejší, pretože v týchto rýchlostiach má nižšiu spotrebu energie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Vylepšený tepelný manažment batérie

Keďže všetok krútiaci moment sa prenáša na zadné kolesá, vďaka čomu je možné predné kolesá vytočiť do veľkého uhla, Enyaq má malý polomer otáčania, ale zároveň je túto veľkú masu hmotnosti možné krásne vodiť aj utiahnutými vlásenkami. Výborný pocit z jazdných vlastností podporuje automatická rekuperácia, ktorá pomocou kamier sleduje dianie pred autom a veľmi prirodzene spomaľuje vozidlo. Keď to situácia dovoľuje, necháva auto plachtiť, čo má veľmi pozitívny vplyv na spotrebu energie.

Dôležitou novinkou je možnosť predohrevu batérie. Môže sa spúšťať automaticky, keď v navigácii zadáte cestu k vysokorýchlostnej nabíjačke. Funkciu je však možné aktivovať aj manuálne v infotainmente. Nabíjací výkon je v prípade modelu s pohonom zadných kolies 135 kW.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Spotreba energie

Spotreba energie sa nám v meste pohybovala pravidelne pod 15 kWh/100 km. Priemerná spotreba energie po najazdení 1420 km sa nám ustálila na hodnote 20,3 kWh/100 km. To sme pritom 85 % z toho najazdili po diaľniciach, tempom 130-150 km/h. Len na porovnanie, VW ID.7 mal pri tachometrových 110 km/h spotrebu 22 kWh/100 km.

V Škode sa rozhodli pokračovať v koncepcii menšieho prístrojového štítu a veľkej centrálnej obrazovky. Práve displej na palubnej doske sa dočkal očakávaného vylepšenia softvéru. Jednotlivé funkcie sa načítavajú oveľa rýchlejšie. Celkovo menu je prehľadné a v spojení s klasickými tlačidlami pod obrazovkou je ovládanie multimediálneho systému rýchle a intuitívne.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Ceny a výbavy

V predaji je Škoda Enyaq 85 v dvoch výbavách – Loft a Laurin & Klement. Základná cena variantu Loft je 52 030 eur, Enyaq s pohon všetkých kolies štartuje na sume 54 300 eur. Luxusná výbava L&K je ocenená na 61 840 eur za verziu s pohonom zadných kolies a na 64 110 eur za 4×4. Nami testovaný model bol vyhotovený vo výbave Loft, ktorá sa vyznačuje látkovým čalúnením sedadiel aj mnohých častí prístrojovej dosky a panelov dverí, čo vytvára v kabíne domácku atmosféru.

O priestrannom interiéri či veľkom kufri plnom praktických riešení už snáď ani nemá zmysel písať. Praktická je aj vyššia svetlá výška vozidla. Nový Enyaq je špičkovým elektromobilom, ktorý odporcom elektromobility už prakticky nedáva žiadny priestor na kritiku.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Exit mobile version