Legendárny Swift je auto, ktoré ste si dokázali kúpiť za pár tisíc eur, pričom ste dostali atraktívny dizajn a japonskú spoľahlivosť. To však už dnes neplatí, minimálne čo sa ceny týka. Oplatí sa nasťahovať si domov malého Svišťa alebo nie?
Segment malých mestských áut zažíva náročné obdobie. Nie sú príliš vhodné na elektrickú zástavbu, sú príliš malé, aby sa v ich kúpnej cene stratili náklady spojené s flotilovými emisiami a takto by sme mohli pokračovať ďalej. Suzuki sa však snaží a je malým zázrakom, že aj v roku 2024 môžeme vyskúšať novú generáciu obľúbeného modelu Swift. Aj keď sa to nezaobišlo bez kompromisov.
No poďme postupne a začnime tým, čo sa naozaj podarilo a to je bezpodmienečne dizajn. Suzuki Swift vyzeral dobre azda v každej svojej generácii s ohľadom na danú dobu. Špecificky tá posledná sa mi osobne naozaj páčila. Drobné auto s jemne dynamickým vzhľadom a vyváženými proporciami.
Stále kompaktný
Tento recept sa podarilo automobilke zachovať aj v prípade novinky, dokonca ho aj mierne vylepšiť. Swift je stále originálny, ba priam až ikonický podobne ako MINI, s ktorým ho aktuálne spája hneď niekoľko línií. Auto je naozaj atraktívne, pričom nepôsobí príliš extravagantne, vďaka čomu osloví tak mladých ako aj starších konzervatívnych vodičov.
Rozmery sa prakticky vôbec nezmenili, keďže nový Swift stojí na prakticky totožnej platforme ako jeho predchodca. Napriek tomu je vo vnútri dostatok priestoru a to platí aj pre druhý rad sedadiel. Dokonca aj ja, ktorý meriam 188 centimetrov, som si dokázal sám za seba sadnúť. Problém som nemal ani s miestom nad hlavou. Zaujímavosťou je, že v takom Peugeote 208 som sa cítil podstatne viac stiesnene.
Palubná doska prichádza s prepracovaným usporiadaním a svojim stvárnením pripomína modely Hyundai. Všetko je však vyhotovené z tvrdého plastu, pričom vo vnútri nájdeme aj archaické tlačidlá či prehistorické ovládanie palubného počítača a displeja medzi analógovými budíkmi, za pomoci plastových paličiek. Nič, čo by vás obmedzovalo v jazde, no predsa len je rok 2024.
Pochváliť však treba panel klimatizácie, ktorý ostal verný mechanickému ovládaniu, či väčší displej infotainmentu. Ten oceníte najmä ak budete používať Apple CarPlay či Android Auto, v opačnom prípade sa budete musieť pozerať na nie príliš aktuálne spracovanie menu, typické pre japonské značky.
Menej či viac?
Pod kapotou narazíme na prvý kompromis, ktorý bol jednoducho nevyhnutný. Štvorvalec nahradil trojvalec s identickým objemom. Dôležité je povedať, že ide o úplne nový agregát, bez akejkoľvek asistencie turba. Jednoducho, je to atmosféra a tak sa budete musieť uspokojiť s distingvovaným výkonom.
Motor v našom prípade spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, pričom prevody boli pomerne dlhé, explicitne práve piaty stupeň. Osobne by som uvítal aj ten šiesty, no rozhodne v kombinácii s vyšším výkonom. Ten aktuálny postačuje na jazdu v meste a po okreskách, no na diaľnici vám bude chýbať bezpečná rezerva. Pokiaľ však patríte k pomalým vodičom, motor vás nesklame. Krútiaci moment je dostupný už od pomerne nízkych otáčok, pričom stačí len podradiť. Automatickej prevodovke by som sa v prípade Swiftu rozhodne vyhol, zabila by aj tie posledné agilné vlastnosti tohto auta.
Priplatíte si
Obrovskú pochvalu si odnesú jazdné vlastnosti. Auto váži menej ako jednu tonu a je perfektne ovládateľné. V zákrutách si užijete nefalšovanú radosť z jazdy aj bez vysokého výkonu. Swift krásne kopíruje trajektóriu, ktorú mu určíte.
Okrem dobrých LED svetiel nájdete na palube aj množstvo asistenčných systémov či prvkov výbavy, ktoré potešia. Vyhrievané sedadlá, elektrické okná či adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vozidla v strede a mnoho ďalších vychytávok, ktoré sa však prejavili priamo či nepriamo na cene.
Pri pohľade na dobovú recenziu minulej generácie z roku 2018, môžeme len ticho závidieť. Základný model totiž stál len symbolických 9 990 €, dnes si musíte pripraviť viac ako 16 000 €. Rozdiel šiestich rokov so sebou priniesol rozdiel šesťtisíc eur. Podrobnejšie sme sa testu nového Suzuki Swift venovali v našej videorecenzii na YouTube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 197 cm3 |
Max. výkon | 61 kW/83 k |
Max. krútiaci moment | 112 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | prednej nápravy |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 860 mm |
Šírka | 1 735 mm |
Výška | 1 495 mm |
Rázvor náprav | 2 450 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 940 kg |
Rozmer kolies | R16 |
SPOTREBA | |
Mesto | 9,9 l/100 km |
Diaľnica | 9,3 l/100 km |
Okresky | 7,6 l/100 km |
Priemer | 9,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 16 140 € |
Cena testovanej verzie | 18 840 € |