Domov TESTY Nové vozidlá TEST Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI – kombi GT

TEST Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI – kombi GT

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Kam až môže zájsť efektivita naftového pohonu? Presne tam, kde sa momentálne nachádza Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI.

Volkswagen svoje úsilie aj finančné prostriedky v poslednom období sústredí najmä do vývoja elektromobilov, čo je vzhľadom na dobre známe okolnosti úplne pochopiteľné. Nové spaľovacie automobily preto prechádzajú kooperáciou pri vývoji. Nová generácia Passatu tak vznikla s pomocou značky Škoda, ktorá dokonca dostala výsadu v tom, že nový Superb môže predávať aj ako liftback. V prípade Passatu to neplatí, pretože na trhu je výhradne kombi verzia Variant.

Ako prvú sme mohli vyskúšať základnú naftovú verziu 2,0 TDI. Aj keď tento motor vždy dokázal jazdiť efektívne, vo svojej najnovšej interpretácii ide ešte ďalej. Napriek svojim veľkým rozmerom, veľkorysému vnútornému priestoru, jazdí nový Passat Variant v meste so spotrebami ako hybrid a na diaľniciach či okresných cestách je ešte úspornejší. Skutočne, na okreskách jazdí bez problémov od 3,5 do 4 litrov, na diaľnici pri tempe 130 km/h do 4,5 l/100 km a v meste, ak to situácia dovolí, do 5 litrov.

Volkswagen Passat Variant
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Najvyhľadávanejší motor

Vzájomná spolupráca so značkou Škoda obom modelom prospela. Vďaka tomu má Passat vlastnosti, ktoré mu možno v predchádzajúcich generáciách chýbali. No najmä si naďalej zachováva možnosť voľby veľkého rodinného kombi s benzínovým, naftovým i plug-in hybridným motorom. Kto chce siahnuť po elektrike, pre toho je určený model ID.7 Tourer.

Volkswagen Passat Variant
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Práve dvojliter 2,0 TDI patrí medzi najvyhľadávanejšiu voľbu slovenských motoristov. Tí sa uspokoja aj s jeho slabšou výkonovou verziou so 150 koňmi. Jednou z tých zásadnejších zmien, ktoré prináša nová generácia Passatu, je absencia možnosti manuálnej prevodovky. Keďže Passat je aj so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG (s mokrými spojkami) úsporným a živým autom, to až tak neprekáža. Vo Volkswagene sa tak nemuseli zaoberať s umiestnením páky manuálnej prevodovky na stredový tunel, preto bol volič automatu presunutý na stĺpik volantu. Tým sa vytvoril užší stredový tunel s niekoľkými praktickými riešeniami. Pre vodiča aj spolujazdca tak vznikol v oblasti šírky podstatne väčší priestor, čo určite ocenia najmä pri dlhých trasách, na ktoré by mal byť práve naftový Passat určený.

Volkswagen Passat Variant
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Jedine kombi

Treba otvorene priznať, že vývoj vozidla prebiehal v réžii značky Škoda, takže veľa komponentov je spoločných. Týka sa to najmä techniky a naladenia podvozka, častí karosérie či asistenčných systémov. Jednotlivé automobilky si potom len prispôsobili dizajn exteriéru a koncepciu interiéru svojmu aktuálnemu dizajnovému štýlu. V jednej veci však predsa len Passat ťahá za kratší koniec – kým Škoda Superb sa predáva v dvoch karosárskych variantoch, Passat je k dispozícii výhradne v kombi verzii Variant. To môže byť prekážka jedine vtedy, pokiaľ vám vadia typické proporcie kombi s dlhým zadným previsom, lebo inak je vozidlo mimoriadne praktické.

Volkswagen Passat Variant
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Priestoru viac než je potrebné

Medzigeneračne sa rázvor osí kolies predĺžil o 5 centimetrov a celý tento nárast bol investovaný do priestoru na zadných sedadlách. Za seba si tak bez absolútnych problémov sadnú dvaja dvojmetroví chlapi a budú sa viezť v absolútnom pohodlí. Batožinový priestor má základný objem 690 litrov. Našli sme v ňom hneď štyri háčiky na zavesenie tašiek s nákupom, deliacu priečku, automaticky vysúvateľné plató, elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie i dojazdovú rezervu pod podlahou.

Volkswagen Passat Variant
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Výborná aerodynamika

Dizajn je typický volkswagenovský, teda korporátne chladný, konzervatívny, bez štipky emócií, ale maximálne funkčný. Tvary karosérie sú ovplyvnené aerodynamikou a dizajnom elektromobilov radu ID. Predná maska je položená mimoriadne nízko, prednú časť kapoty tvorí veľký oblúk. To s mnohými ďalšími prvkami vytvára porovnateľný aerodynamický odpor vzduchu ako ID.7. A na diaľnici to skutočne funguje – Passat dokáže jazdiť typickým diaľničným tempom so spotrebou okolo 4,5 l nafty na 100 km a v kabíne je príjemné ticho. Aerodynamický hluk je minimálny a odhlučnenie pohonnej jednotky je takisto na veľmi vysokej úrovni. Alternatívou je silnejšia verzia 2,0 TDI s výkonom 193 koní a možnosťou pohonu všetkých kolies.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Luxusný interiér

Ovládanie vozidla je špičkové. Sedadlá su maximálne pohodlné. Vo výbave Elegance boli nastaviteľné v 12 smeroch s polohovateľnou dĺžkou sedáku a manuálnym nastavením v pozdĺžnom smere. Priznáme sa, že tu nám elektrická funkcia nechýbala, pretože manuálne posúvanie sedadla je predsa len rýchlejšie.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Volant sa príjemne drží a všetky tlačidlá na ňom sú fyzické. Žiadne toľko kritizované dotykové plochy sa tu nenachádzajú. Aj preto sme s ovládaním tempomatu, rádia či hlasitosti nemali najmenší problém. Sedadlá disponujú rozsiahlymi masážnymi funkciami – samotné masírovanie chrbta je skutočne silné a dokáže uvoľniť stuhnuté svalstvo. Informácie na stredovom displeji sú vďaka veľkosti obrazovky (uhlopriečka 15 palcov) výborne čitateľné a celé menu je prehľadné. Medzi jednotlivými položkami sa dá pohybovať rýchlo a bez toho, aby ste sa príliš odpútavali od diania na ceste. Funguje aj hlasové ovládanie, v menu však treba mať zatiaľ nastavený český alebo anglický jazyk.

Záver

Kultivovanosťou síce 2,0 TDI nedosahuje kvality naftových motorov od BMW, ale aj tak musíme prácu konštruktérov pochváliť. Reakcie na plyn sú spontánne, pružnosť motora vzhľadom na výkon je takisto chválitebná (podstatne lepšia ako v minulosti) a v spotrebe paliva sa prekonáva len veľmi ťažko. Ak hľadáte automobil s veľkým vnútorným priestorom, s naftovým motorom, ktorý je osvedčený, spoľahlivý, má dostatočný výkon a nízku spotrebu, Passat Variant je voľbou rozumu. Napokon nesmieme zabudnúť ani na vynikajúcu pasívnu bezpečnosť, ktorá bola ocenená piatimi hviezdičkami v nárazových testoch Euro NCAP.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R4
Zdvihový objem 1968 cm3
Max. výkon 110 kW / 150 k
Max. krútiaci moment 360 Nm
Palivo Nafta
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4917 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1849 mm
Výška 1484 mm
Rázvor náprav 2841 mm
Pohotovostná hmotnosť 1697 kg
Objem batožinového priestoru 690-1920 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Maximálna rýchlosť 223 km/h
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 5,5 l/100 km
Diaľnica 4,4 l/100 km
Okresky 3,8 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 32 990 eur
Základná cena testovanej verzie 44 790 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 72

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNekupujte naftovú jazdenku, vyskúšali sme najlacnejší 7-sedadlový hybrid. V meste ušetríte kopec peňazí
Nasledujúci článokPri hladkaní plynu papá 15 litrov. Na tento V12 si pripravte poriadny balík

1 COMMENT

  1. Uplna pravda, jazdim.na 4r.Superbe, 110kW/150k, CELOROCNA SPOTREBA 4.3L/100km !!!, pocitane podla blockov, pytam sa preco EV? Na nadrz sa da spravit 1640km ! Maximalna spokojnost. EV je vhodne na kratke trasy, ako 2. auto, do prace, do mesta, ale nie ako rodinne auto.

Comments are closed.