startstop

Šoféroval som astronomicky výkonné AMG. Pre hejterov má jasný odkaz

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT alebo Lamborghini Murcielágo. Všetko nezabudnuteľné ikony prvej dekády 21. storočia s 10, resp. 12-valcovými motormi. Prečo ich spomínam? Lebo výkonovo na Mercedes AMG C63 S E Performance, ako znie celý názov tohto auta, strácajú. A stačí mu na to štvorvalcový motor. Ten vôbec najvýkonnejší, aký sa kedy dostal do sériovo vyrábaného auta. Je práve dvojliter kameňom úrazu, prečo zástancovia AMG hovoria o spreneverení histórie?

Systémový najvyšší výkon 680 koní svet v strednej triede ešte nevidel. Historicky najbližší konkurenti, s ktorými sa Mercedes C63 AMG vždy porovnával, sú o tri kroky pozadu. Šesťvalcové BMW M3 Competition produkuje 530 koní, Audi RS4 Avant má len 450 koní. Každý z nich však má na jazdný zážitok úplne iný recept. Porovnávať by ich už preto nebolo fér.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Formula na cestách

Ak milujete motoršport, predovšetkým Formulu 1, tak práve Mercedes-AMG C63 S E Performance je práve tou cenovo najdostupnejšou možnosťou, ako pretransformovať výkon, dynamiku a technológie z kráľovnej motoršportu do osobného auta. Mercedes pri vývoji vozidla aplikoval všetky poznatky a skúsenosti z víťazných rokov v F1 a postavil v mnohých oblastiach unikátne športové vozidlo. Jeho technika je komplikovaná, napíšeme si o nej viac, ale stačí s ním prejsť zopár zákrut a všetko je jasné – to auto zatáča ako prerastený monopost, má sloniu dávku mechanického gripu, bleskové reakcie predných kolies, pričom si pomáha natáčaním zadnej nápravy, ktorej uhol sa v zákrutách mení priamo úmerne s odvahou vodiča meniť nastavenia trakčnej kontroly a stabilizačného systému.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektromotory na zadnej náprave, elektromotor v turbodúchadle, vektorovanie krútiaceho momentu – to všetko sú prvky, vďaka ktorým je C63 efektívnou okreskovou zbraňou. Vďaka dokonalosti celého systému však rýchlu jazdu dokáže bezpečne priniesť aj pre menej skúseného vodiča. Kým v BMW by ste v tempe Mercedesu pravdepodobne kričali od hrôzy, tu sa nekoná žiadna dráma. Klobúk dole pred inžinierskym majstrovstvom a úsilím konštruktérov v AMG.

Sedan alebo kombi

AMG pritom zachovalo vo svojom novom prírastku každodennú použiteľnosť a výhody vyplývajúce z plug-in hybridného systému ako je napríklad pohyb v nízko emisných zónach. To všetko s úžasnou porciou sily pod pedálom plynu. Pokiaľ chcete práve stránku praktickosti vyšperkovať na maximum, C63 je k dispozícii aj vo verzii kombi. Praktická stránka sedanu je totiž najmä v batožinovom priestore obmedzená inštaláciou 6,1 kWh batérie. Zvýšená podlaha, malý hrb či karoséria typu sedan s obmedzeným vstupným otvorom limitujú veľkosť kufra. Je to však daň za úžasné technológie, no pokiaľ práve v tejto oblasti nechcete robiť kompromisy, je možnosť siahnuť po verzii kombi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektrifikácia je na stole aj v prípade pretekárskych vozidiel. Vďaka nej sú súťažné aj produkčné automobily rýchlejšie. A keď sa podarí vyladiť ovládateľnosť, elektrifikované športiaky dokážu nechať čisto spaľovacích predchodcov ďaleko za sebou. A to napriek hendikepu vyššej hmotnosti, veď C63 je približne o 250 kg ťažšie ako M3.

Pohon

Samotný spaľovací motor má najvyšší výkon 350 kW (476 koní) a krútiaci moment 545 Nm. Už teda viete, že ide o najvýkonnejší benzínový štvorvalec použitý v sériovom aute. Priestor pod prednou kapotou však nie je jediným zdrojom energie na pohon kolies. Na zadnej náprave sa nachádza ešte elektromotor s celkovým výkonom 150 kW (204 koní). Kombinovaný výkon pohonnej sústavy E PERFORMANCE je tak 680 koní a 1020 (!) Nm.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Elektromotor na zadnej náprave prispieva k dvom výrazným zmenám. Po prvé, prvýkrát má C63 pohon všetkých kolies. To v tejto triede zase nie je nič nezvyčajné, rovnakou koncepciou pohonu si pomáha aj BMW M3 Competition xDrive či Audi RS4 Avant quattro. A po druhé, oproti svojmu predchodcovi je v disciplíne 0-100 km/h rýchlejšie o 6 desatín sekundy. Oficiálne údaje hovoria o 3,4 s. S funkciou launch control nám zabudovaná telemetria vo vozidle ukázala čas 3,5 sekundy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mimochodom, po aktivovaní systému riadeného štartu v režime Race C63 vyrazí vpred ako vystrelená guľka. Záťah je skutočne masívny, pričom pocit z rýchlosti umocňujú bezpečnostné pásy, ktoré pri aktivovaní funkcie launch control pritiahnu vaše telo k sedadlu. Ešte pôsobivejšie je však zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach. Ešte som nešoféroval žiadne auto, ktoré by sa s takou ľahkosťou a samozrejmosťou dokázalo dostať zo 150 na 250 km/h.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hybrid performance

Je to nesporná zásluha elektromotora a predovšetkým dvojrýchlostnej prevodovky, ktorou prenáša svoju silu na zadnú nápravu. Jej prácu je možné si všimnúť v zmene intenzity zrýchlenia po prekročení rýchlosti cca 140 km/h. Keď sa prepne na druhý stupeň, na posádku doľahne druhá vlna sily a zrýchlenia. Je to skutočne fascinujúce a potrebujete naozaj výkonné auto, aby ste s Mercedesom dokázali udržať tempo.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Z doterajšieho textu je snáď jasné, že hybridný systém tu nefunguje na to, aby dokázal ušetriť nejaký liter na palive, ale že tu je naprogramovaný na dosiahnutie maximálnej dynamiky auta. Hoci v prípade potreby sa dokáže pohybovať len na elektrinu, pochybujem, že to bude na vzdialenosť dlhšiu ako 10 km. Hybridný systém tu má jednoducho úplne iné úlohy a aj keď som bol doteraz zástancom toho, že plug-in hybridné auto vo svojej podstate nikdy nemôže byť športové, s takto nastavenou technikou pohonu, akú predvádza Mercedes, to možné je a funguje to skvele.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Je to dôsledok malej batérie, ktorá má kapacitu len 6,1 kWh. Je prispôsobená na rýchle nabíjanie a vybíjanie. Má 560 článkov, pričom každý z nich je chladený samostatne špeciálnou chladiacou kvapalinou, ktorá ich udržiava pri konštantnej teplote 45 stupňov Celzia. Má hmotnosť len 89 kg (z toho 30 kg váži chladiaca kvapalina), takže hmotnosť auta zvyšuje iba minimálne. Len vďaka inovatívnemu chladeniu, ktoré je tiež prevzaté z F1, dokáže C63 zrýchľovať na plný plyn opakovane, bez straty výkonu či iných problémov, ktoré sú zjavné pri bežnejších plug-in hybridných autách.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Haló, chcem preradiť

Ďalším inovatívnym technickým riešením, ktoré je prispôsobené na maximálnu dynamiku za všetkých jazdných okolností, je elektrické turbodúchadlo. Štvorvalec v C63 je vôbec prvým autom na svete, ktoré využíva takéto konštrukčné riešenie. Osadené tu bolo kvôli tomu, aby eliminovalo tzv. turbodieru. Reakcia na stlačenie plynu je tak spontánna v akýchkoľvek otáčkach a žiadne výkonové pauzy sa tu nekonajú. Celý pohonný systém je tak rýchly, až som mal niekedy pocit, že mu nestíha 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT-9G, v ktorej je menič krútiaceho momentu nahradený mokrou rozjazdovou spojkou. Vďaka nižšej zotrvačnosti hmoty optimalizuje odozvu na pokyny akceleračným pedálom, najmä pri zrýchľovaní a zmenách zaťaženia. Neraz sa mi však stalo, že aj v automatickom režime pri zrýchlení pod plným plynom motor zabrnkal na struny obmedzovača skôr, ako došlo k preradeniu prevodového stupňa. V manuálnom režime treba mať rýchle prsty, pretože otáčky letia v červenému poľu mimoriadne rýchlo.

Ak sa vám zdá, že C63 je v porovnaní s klasickou Triedou C nejaké väčšie, zrak vás neklame. Skutočne, C63 je až o 8 cm dlhšie a vyše 7 cm širšie. Opäť to je dôsledok hybridného systému a takmer dokonalého vyváženia hmotnosti, ktoré má veľmi blízko k 50:50. Po stránke dizajnu tomu matný čierny lak dodáva tú správnu športové atmosféru, chýbať nesmie ani obloženie chladiča s vertikálnymi výstuhami v štýle Panamericana či logo AMG na kapote.

Brzdy

Spoločným znakom C63 s pretekárskymi vozidlami je aj potreba poriadnou silou zatlačiť na brzdový pedál. Túto vlastnosť som opäť zistil podľa zabudovanej telemetrie, keď som pri prudkom brzdení zistil, že v skutočnosti má auto ešte rezervu 30 %. A naozaj, po vyvinutí väčšej sily auto brzdilo ako pri náraze do múru. Čo sa týka ovládateľnosti, k nej asi iba jedna poznámka. Možno sa v tomto prípade Mercedes mohol inšpirovať Peugeotom a jeho malými volantmi. Použitie menšieho volantu by možno zakamuflovalo vyššiu hmotnosť, ktorú na ceste predsa len cítiť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Mercedes sa vydal mimoriadne odvážnou cestou, ktorá je drahá, ale vytvoril naozaj podmanivý stroj. 680 koní v sedane, ktorý je možné používať každý deň, so sofistikovaným hybridným systémom, funkciami, ktoré z vás na približne sedemdesiatke okruhov spravia lepšieho vodiča a dynamikou, aká bola len nedávno výsadou tých najdrahších áut na svete, je pôsobivá po každom nastúpení a usadnutí do anatomických sedadiel. C63 už nie je taký hulvát ako v minulosti, ale výkladná skriňa technológii Mercedesu. Pokiaľ napriek všetkým tým schopnostiam je pre vás štvorvalec v aute za vyše 100-tisíc eur červenou čiarou, CLE 63 AMG sa možno predsa len vráti k osemvalcu. Nechajme sa prekvapiť.

Exit mobile version