Jedno z najlepších áut do skutočného sveta sa už predáva vo svojej tretej generácii. Dacia Duster opeknela, stojí teraz na novej platforme, dostala elektrifikované motory, no stále si zachováva priaznivý pomer hodnoty a ceny, robustnosť, schopnosti mimo spevnených ciest a všetko tak robí už bez naftového motora. Vyskúšali sme najdrahšiu verziu poháňanú full-hybridnou motorizáciou a automatickou prevodovkou.
Ak si za volantom modelu Dacia Duster chcete užiť komfort, ktorý poskytuje automatická prevodovka, musíte siahnuť po verzii Hybrid 140. Variant 4×4 a kúsok jazdiaci na LPG sa totiž dodávajú výhradne s manuálnou prevodovkou. Aspoň zatiaľ. Vďaka tomu však Dacia dokázala udržať cenu automobilu na prijateľnej úrovni. Veď v najvyššej výbave Extreme, úsporným hybridom a automatom zaplatíte len niečo viac ako 25-tisíc eur. Môžete brázdiť internet celý deň, výhodnejšiu ponuku fakt nenájdete.
Prekapotovaný Renault
Duster je postavený na aliančnej platforme CMF-B, ktorú používajú viaceré zvučnejšie modely ako Renault Clio, Renault Captur/Mitsubishi ASX, Renault Symbioz alebo Nissan Juke. To sa prejavuje na komforte aj jazdných vlastnostiach. Hybridný pohonný systém zase vychádza z modelu Jogger, no našli by sme ho aj v Cliu. Renault má v súčasnosti dve generácie full-hybridného systému, ktorý v automobiloch značky Renault nesie obchodné označenie E-Tech.
V nových vozidlách značky Renault nájdeme inštalovanú práve druhú generáciu, no Dacia Duster sa musí uspokojiť z tou prvou. A to je trochu kompromis, pretože druhá generácia je vyladená trochu lepšie. Nejde ani tak o celkové fungovanie pohonného systému alebo spotreby, ale skôr o dynamické parametre. Pod plným plynom má systém tendenciu posielať krútiaci moment na kolesá prerušovane, čo je ošemetné v situáciách, keď sa potrebujete rýchlo zaradiť napríklad z vedľajšej cesty.
Dizajnom zaujme
Dacia Duster je vizuálne atraktívne auto. Jednoduchý motív s písmenom Y, modernejším logom a oplastovaním karosérie robia z Dusteru moderné SUV, ktoré sa v mestských uliciach nestratí, práve naopak. Už keď sa sa zastavili pri vypuklých blatníkoch, pripomeňme, že Dacia použitý materiál vola Starkle a obsahuje až 20 % recyklovaného plastu. Jeho štruktúra pozostáva z odhalených zrniek recyklátu, čo v konečnom dôsledku pôsobí zaujímavo.
Hoci by sa zvonku mohlo zdať, že vás Duster bude vnútri rozmaznávať, nie je tomu tak. Interiér je naďalej vypracovaný účelne a funkčne. Takto, Dacia Duster by nemalo byť autom, o ktoré sa treba báť. Ktoré treba hýčkať a lamentovať nad škrabancami. Má vám slúžiť, uľahčiť život, doviezť vás do cieľa za minimálne náklady a trebárs aj na vrchol kopca nad dedinou. A toto ide Dusteru skvelo.
Funkčná kabína
To však neznamená, že by mal Duster výbavou zostať zaseknutý v minulom storočí. Pokiaľ neskončíte pri základnej výbave Essence, dostanete digitálny prístrojový štít a 10-palcovú obrazovku multimediálneho systému. Informácie sú vodičovi podávané zrozumiteľne a prehľadne. Renault ani Dacia nikdy neexperimentovali s dotykovými tlačidlami na volante ako napríklad vo Volkswagene. Tu nájdete poctivé fyzické tlačidlá, pri ovládaní ktorých sa nepomýlite. A hoci samostatný panel klimatizácie prešiel úpravami, naďalej poskytuje rýchle a prehľadné ovládanie. Samotné menu infotainmentu je taktiež zjednodušené, čo privítajú aj staršie osoby. Telefón si k systému pripojíte bezdrôtovo.
Vozidlo bolo vybavené aj kamerovým systémom pozostávajúcim zo štyroch jednotiek, takže o dianí okolo vozidla máte vždy prehľad. Rozlíšenie obrazu je však nízke, čo môže spôsobiť problémy pri daždi alebo v tme. Rovnako tragický obraz kamier používa aj podstatne luxusnejšie sa tváriaci Captur. Je nám záhadou, prečo v Renaulte a v Dacii nezainvestujú do kvalitnejších kamier, pretože v tom ohľade patria na úplný chvost segmentu.
Pokiaľ investujete do výbavy Extreme, na vaše pozadie čaká zaujímavá kombinácia čalúnenia látky a s materiálom Microcloud. Pripomína to trochu, ako keby ste si v aute “obliekli” outdoorovú bundu niekam na vysokohorskú túru. Výhodou tohto materiálu je, že je ľahko umývateľný. Nevýhodou, že sa v sedadle veľmi rýchlo spotíte. Keďže Duster nemôže byť vybavený ventilovaním sedadiel, počas trochu teplejších dní je potrebné so sebou nosiť náhradné oblečenie.
Zaobíde sa aj bez nafty
Pohonnú jednotku Hybrid 140 použila Dacia prvý raz na začiatku roka 2023 v modeli Jogger. Pozostáva z 1,6-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 koní, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k + vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky so 4 prevodovými stupňami pre spaľovací motor a ďalšími 2 pre elektromotor. Hnacia sústava tak vôbec nemá spojku, spiatočný chod obstaráva elektromotor. Batéria má kapacitu 1,2 kWh, no približne 50 % si necháva stále v rezerve, pokiaľ by ste s vozidlom potrebovali čo najrýchlejšie akcelerovať.
Batéria nie je nabíjateľne z externej elektrickej siete, ale dobíja sa pri brzdení, no najčastejšie ju dobíja spaľovací motor, ktorý pri nízkej záťaži poháňa auto a zároveň dobíja batériu. Celý tento hybridný systém je dosť komplikovaný, ale reálne funguje veľmi dobre. Spotreba paliva je prakticky konštantná v akýchkoľvek jazdných podmienkach. V rámci zákonných rýchlostných limitov jazdíte od 5 do 6 litrov v meste aj na diaľnici. Treba si tento hybrid vyskúšať, je plnohodnotnou náhradou za naftový agregát. Môže odpočívať v pokoji. Pri cestách po diaľnici treba počítať s vyššou hlučnosťou, ale medzigeneračne je Duster určite tichší.
Pokiaľ sa pravidelne nepohybujete v zasnežených oblastiach, dobre si zvážte, či vôbec potrebujete Duster s pohonom 4×4. Už totiž prevedenie s pohonom predných kolies má vďaka vysokej svetlej výške nadštandardnú priechodnosť ľahkým a stredne ťažkým terénom.
Kvality modelu Dacia Duster si všimli aj špičkoví motoristickí odborníci. Chcete vedieť, aký úspech dosiahol Duster? Čítajte na ďalšej strane.
no Dacia Duster sa musí uspokojiť z tou prvou
S kým, s čím
s tou prvou…