Na trhu v dnešnej dobe je málo áut, ktoré majú dušu. Ak hľadáte nové auto, ktoré má do seba niečo viac ako ostatné a peňaženka vám prémiové vozidlo nedovolí, budete hľadať asi dlho. Uľahčíme vám to, my sme jedno také našli.
Medzi priaznivcami áut koluje, že talianske autá sú tie najkrajšie. Stačí sa pozrieť na talianske športiaky. Jednoducho, na Apeninskom polostrove to s tým dizajnom proste vedia. Z tých cenovo viac dostupných vozidiel napríklad Alfa Romeo má taktiež chytľavý dizajn nielen exteriéru, ale aj interiéru. K nám do redakcie sa dostalo auto z koncernu Stellantis, ktoré má tiež taliansky pôvod a šmrnc, ktorý budete hľadať u konkurencie za takúto cenu márne – Fiat 600.
Nafúknutá päťstovka
Napriek tomu, že ide o taliansky dizajn, nie každému sadne. Pri pohľade na Fiat 600 vidíte legendárny Fiat 500, ktorý však bol nafúknutý, aby sa nestratil ani v dnešnom svete veľkých áut. Dizajn svetlometov pripomína namaľované oči šarmantnej Talianky. Aby ste nezabudli, číslo 600 sa nachádza na prednej maske, na oboch stranách pod zadnými dverami, na zadnom nárazníku, v interiéri na volante aj na sedadlách. Vonkajší vzhľad podčiarkujú efektné dvojtónové 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin.
Interiér
Vo vnútri nájdete to, čo dnešným autám chýba. Dušu a charakter. Pochvalu si zaslúžia talianski dizajnéri za palubnú dosku, ktorá nie je monotónna bez štipky kreativity. V našom prípade išlo o zeleno-tyrkysovú dekoráciu, ktorá odkazovala na vonkajšie lakovanie karosérie. Fiat 600 je k dispozícii aj v edícii RED, ktorá má palubovú dosku červenú. Ak sa rozhodnete pre kúpu Fiatu 600 v edícii RED, prispievate na boj proti AIDS a Covid-19. Palec hore si zaslúži aj decentné ambientné osvetlenie.
Na ovládanie prevodovky si treba zvyknúť
Tlačidlá na volante, konfigurácia a grafika prístrojového štítu aj infotainment systém už jedinečné nie sú, ale nachádzajú sa v širokej škále automobilov od koncernu Stellantis. Inžinieri sa rozhodli ponechať fyzické tlačidlá na ovládanie klimatizácie. Pri fyzických tlačidlách ostaneme. Nehľadajte tu žiadnu páku alebo gombík na zaradenie smeru jazdy. Automatická prevodovka sa ovláda samostatnými tlačidlami P, R, N a D/M. Toto riešenie sme už videli aj v modeli Jeep Avenger. Rovnako ako šoféri začiatočníci majú zlozvyk pozerať sa na páku pri preradení, tak prvé dni som sa aj ja pri zaradení musel presvedčiť, či stláčam správne tlačidlo. No veľmi rýchlo som si na to zvykol a už to šlo automaticky.
Napriek tomu, že Fiat 600 patrí k tým menším autám, priestoru pre vodiča a spolujazdca je tu tak akurát. Sedadlá sú pohodlné a ponúkajú funkciu výhrevu. Šetrenie nákladov sa prejavilo v použitých tvrdých plastoch na dverách či palubovke. Dobrou správou však je, že materiály, ktorých sa v praxi vodič dotýka, sú príjemné a kvalitné. V interiéri počas nášho testu sme nezaznamenali žiadne nežiadúce zvuky vŕzgania. Medzi dvoma sedadlami zamrzela absencia lakťovej opierky, miesto ktorej sa tu nachádza dvojica držiakov na nápoje, manuálna ručná brzda a pomerne veľký úložný priestor, ktorý žiaľ, v tomto prípade nemožno nijak prekryť. V sesterskom modeli Jeep Avenger sa nachádzala skladacia roletka, ktorá okrem toho, že vám zakryje uložené veci, je aj štýlová.
Pohon a jazdné vlastnosti
O pohon sa v našom prípade staral mild-hybridný trojvalec s objemom 1,2 litra s výkonom 100 kW, teda 136 koní. K dispozícii je aj slabší variant s výkonom 100 koní. V portfóliu má zastúpenie ešte aj plne elektrické prevedenie s 54 kWh batériou a výkonom 156 koní. Dynamické schopnosti mild-hybridu sú dostačujúce do mestského prostredia, ale dostatok sily mal aj na diaľnici pri rýchlostiach okolo 130-140 km/h. Počas testu sme prešli naprieč celým Slovenskom po diaľniciach a okresných cestách ako trojčlenná posádka s batožinou. Trojvalec nemal najmenší problém ani pri takejto záťaži. Je výborne odizolovaný a pokiaľ mu nedávate naozaj zabrať prudkou akceleráciou, do interiéru preniká minimálne, respektíve vôbec. Pozoruhodný je práve mild-hybridný systém, ktorý zvláda prejsť na elektriku viac ako konkurenčné modely. Fiat oficiálne neudáva veľkosť batérie, no z koncernových modelov vieme, že ide o batériu s kapacitou 0,9 kWh, ktorú rekuperačný systém stíha dobíjať.
Spotreba
Výrobca udáva spotrebu 4,5 – 5,5 l/100 km. V praxi je možné sa dostať na hranicu piatich litrov, no treba narábať s plynovým pedálom opatrne. Kombinovaná spotreba za týždenný test sa pohybovala na úrovni 6,2 l/100 km. Ak vaše cesty nevedú každý deň po diaľnici, je vysoká pravdepodobnosť, že dosiahnete ešte priaznivejšiu spotrebu. Palivová nádrž má objem 44 litrov, čo v praxi znamená dojazd zhruba 700 kilometrov.
Cena
Fiat 600 na Slovensku môžete mať už od 22 590 €. Ak si želáte lepšiu výbavu, dostupná je výbava Dolce Komfort od 24 470 € a La Prima od 25 590 €. Náš testovaný kúsok sa s výbavou vyšplhal na 27 170 €. Cenový rozdiel medzi elektromotorom a hybridom je markantný. Za elektrický variant si Fiat pýta od 35 490 €. Základná cena je pozoruhodná, no treba brať do úvahy, že auto nie je vybavené adaptívnym tempomatom, no na druhú stranu k dispozícii je 360-stupňová kamera, bezkľúčové odomykanie vozidla a menej obľúbený snímač pozornosti vodiča, či asistent proti vybočeniu z pruhu. Ten však nedokáže udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.