Čo očakávať od malého auta? Šikovné riadenie, agilnosť, pružnosť, ľahké parkovanie a manévrovanie, nízke prevádzkové náklady a pokiaľ možno aj štýl a prijateľnú cenu. Do veľkej miery súčasné produkty, ktoré nájdeme na trhu automobilov, toto dokážu splniť, ale Dongfeng Box k tomu pridáva elektrický pohon a vnútorný priestor, aký ešte nikdy žiadne auto tejto kategórie neponúklo. Ani Honda Jazz nie.
Lacný čínsky elektromobil. Čo si pod tým predstavujete? Automobil podobný Dacii Spring alebo skôr Fiatu 500e? B je správne. Pokiaľ ide skutočne o cenu, tak Dacia Spring zatiaľ na európskom trhu nemá konkurenciu. Napriek clám (ktoré sa tohto auta dotýkajú – hoci nejde o čínsku značku, vozidlo sa vyrába v Číne) je Spring stále možné kúpiť od 16 900 € (s výbavou Essential a 45-koňovým elektromotorom), resp. od 19 900 €, čo robí väčšina zákazníkov (najvyššia výbava Extreme so 65-koňovým elektromotorom).
Ako je na tom konkurencia?
Rok 2024 mal byť ten, kedy mal prísť na trh širší výber cenovo dostupných elektromobilov. Hyundai sa rozhodol elektrifikovať model Inster, ktorý predáva na domácom juhokórejskom trhu. Citroen ešte koncom roka 2023 predstavil e-C3, ale jeho výroba naberá otáčky len veľmi pomaly. Zlomiť skepticizmus Európanov smerom k elektromobilom chce Renault 5 E-Tech a s vlastným želiezkom prišlo aj Mini – len nedávno sme jazdili s modelom Aceman. A potom ju je ešte Fiat 500e, ktorý sa však viac nevyrába ako vyrába, keďže dopyt po tomto vozidle je nízky.
Teraz aj na Slovensko prichádza konkurencia z Číny – Dongfeng Box. Model, ktorý sa na svojom domácom trhu predáva pod názvom Nammi 01, pozorne sledujeme už od jeho predstavenia, pretože ponúka veľmi atraktívny mix štýlu, “dospelej” výbavy, vnútorného priestoru, výkonu, dojazdu a ceny. Po prvých jazdách v Maďarsku a v Taliansku sme mali konečne možnosť ho vyskúšať aj na slovenských cestách.
212 cm dopredu a 194 cm dozadu
Malé vozidlo nemusí znamenať kompromis v oblasti vnútorného priestoru. Aby to však nebola len fráza, hľadali sme niekoho, kto nám naše domnienky môže potvrdiť. A kde najľahšie nájsť urasteného chlapa a posadiť ho za volant Dongfeng Box? No predsa v basketbalovom tíme. Basketbalový klub Inter Bratislava, 5-násobný majster Slovenskej republiky, hrajúci svoje domáce zápasy v krásnej Gopass Aréne na Pasienkoch, len pár dní pred našim telefonátom angažoval 25-ročného rodáka z Vranova nad Topľou a slovenského reprezentanta Maroša Zelizňáka. S výškou 212 centimetrov je pivot Interu Bratislava ideálny na to, aby potvrdil, alebo vyvrátil marketingové frázy o vnútornom priestore modelu Dongfeng Box.
Maroš, ktorý od svojich pätnástich rokov pôsobí v zahraničí, keď najprv uspel v pražskej medzinárodnej basketbalovej akadémii, kde vďaka svojim výkonom a tvrdou drinou získal štipendium na americkej univerzite Jacksonville State (ktorú úspešne vyštudoval a získal titul MBA v oblasti financií), mal doteraz skúsenosti len s vozidlami typu SUV. V USA jazdil na modeli Jeep Grand Cherokee a tu na Slovensku sa zasa vozí na Honde HR-V. Za volant Dongfengu Box sa usadí pohodlne, dokonca mám pocit, že nad hlavou má ešte rezervu. S mojimi 194 centimetrami sadám zaňho a úplná pohoda. Mohol by som takto cestovať aj celý deň. Takže nedajte sa pomýliť kompaktnosťou Dongfengu Box (s 4,03 m je rovnako dlhý ako Mini Aceman), pretože vnútorný priestor má vyriešený geniálne.
Sadnúť a jazdiť
Treba však spomenúť, že ani v najvyššej výbave E3 vozidlo nebolo vybavené plató. Obsah batožinového priestoru tak zostáva okoloidúcim zvedavcom odhalený. V tomto prípade by sme určite zvolili možnosť inštalácie tmavej fólie na zadné sklo. Opierky hláv zadných sedadiel sú pevné, ale to je snáď posledná vec, na ktorej sa v kabíne nejakým spôsobom šetrilo.
Podobne ako mnohé iné elektromobily, ani Dongfeng Box nemá štartovacie tlačidlo. Takže stačí sadnúť za volant, volič prevodovky ukotvený na stĺpiku volantu presunúť do polohy D a vyraziť. Po aktivovaní parkovacieho režimu sa automaticky aktivuje parkovacia brzda a stačí vystúpiť k vozidla. Rozprávka. Bezkľúčový vstup však funguje len vtedy, keď k vozidlu pristúpite zo strany vodičových dverí, inak vozidlo treba odomknúť tlačidlom na kľúči. Otvoriť dvere batožinového priestoru treba manuálne. Zapustené kľučky dverí a bezrámové okná sú však štýlové. Samotný kufor je hlboký a pod podlahou má ešte praktický organizér na povinnú výbavu a náradie. Po sklopení zadných sedadiel vznikne malý schodík.
Interiér na jednotku
Spracovanie? Žiadne lacné plasty bez štipky kreativity. Keby nám niekto zakryl logo na volante, tipovali by sme, že sedíme v nejakej novinke od DS. Z ergonomickej stránky trochu mrzí, že displej pred vodičom sa nastavuje spolu s volantom, takže horné dva centimetre displeja nám zakrýval samotný veniec. Neprišli sme však o žiadne dôležité údaje, výhľad na rýchlomer sme mali bezproblémový. Head-up displej sa v ponuke nenachádza. Analógové tlačidlá sa nachádzajú prakticky iba vo výplniach dverí, na všetko ostatné slúži dotyková obrazovka v strede. Každé okno má samostatný ovládač (nie ako v prípade modelov Volvo EX30 alebo ID.3) a všetky okná majú automatické dojazdy. Aj spätné zrkadlá sa nastavujú ovládačmi. Tlačidlo výstražných svetiel si našlo miesto nezvyčajne, na strope.
Stredová opierka medzi prednými sedadlami ukrýva skutočne hlboký odkladací priestor a indukčnú nabíjačku. Pod výduchmi ventilácie sú ďalšie odkladacie priestory a dva držiaky na poháre, resp. fľaše. Sem sa zmestia aj tie 1,5-litrové, pretože priehradky vo dverách sú úzke. Z oblasti pred spolujazdcom sa vysúva štýlový šuflík. Kým sedadlo vodiča je nastaviteľné elektricky, so sedadlom spolujazdca sa dá manipulovať iba manuálne.
S digitalizáciou to zasa Dongfeng Box nepreháňa tak, ako to robila Honda e, takže vnútorné spätné zrkadlo je klasické, nie digitálne. Sedadlá sú pohodlné, potiahnuté kvalitným čalúnením, to isté môžeme konštatovať aj o čalúnení obkladov dverí a palubnej dosky. Box je vybavený 1-zónovou automatickou klimatizáciou a vynikajúcou 360-stupňovou parkovacou kamerou. Obraz z kamier je jasný, obrazovka má vysoké rozlíšenie (Renault Captur práve opustil konverzáciu). Operadlá predných sedadiel je možné sklopiť smerom dozadu priam až do úplného ľahu, čo taktiež konkurencia neponúka. Predné sedadlá majú navyše pamäťovú funkciu, sú vyhrievané aj ventilované.
Výkon a spotreba energie
Lítium-fosfátová batéria má vo verziách E2 a E3 kapacitu 42,3 kWh. So spotrebou energie okolo 12,5 – 14 kWh, čo je rozmedzie, ktoré sme dosahovali v mestskej premávke pri pokojnej jazde pri teplotách pod 5 °C, to znamená dojazd okolo 300 km. Keď opustíte mesto a budete cestovať vyššími rýchlosťami, tak dojazd sa, samozrejme, skráti, ale na cestovanie cez okresy je Box určite použiteľnejším vozidlom ako taká Dacia Spring.
Výkonom a dynamikou Box nemá ambíciu konkurovať Mini. K dispozícii je elektromotor s výkonom 95 koní a krútiacim momentom 160 Nm. To vozidlu stačí na to, aby dokázalo akcelerovať z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je dostačujúcich 140 km/h. Dongfeng Box pritom obsahuje všetky dôležité výhody a možnosti elektrických vozidiel ako funkcie V2L, V2V či predohrev batérie. Konektor na nabíjanie sa nachádza pri pravom prednom blatníku.
Dongfeng Box je momentálne veľmi silným konkurentom pre tradičnejšie značky. V top výbave je k dispozícii už za 26 490 €, základ s menšou, 31,4 kWh batériou je v predaji od 22 990 €. Cena by inak mohla byť aj o niekoľko tisíc € nižšia, keby sa Európska únia nerozhodla zaviesť clá na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne.