Peugeot s novým modelom 3008 prekonal takmer každú automobilku. Priniesol to, čo nemá ani gigantický koncern VW a nedokázal to ani Mercedes. Novinku sme vyskúšali s tým najopovrhovanejším motorom. Má zmysel ho kúpiť?
To, že Francúzi vedia robiť autá, ktoré potešia oči aj dušu, vieme. Špeciálne Peugeot lipne na emotívnom dizajne a pokrokových technológiách. Spomeňme si na predchádzajúcu generáciu obľúbeného modelu 3008. Jedinečný kokpit, famózny dizajn a solídny vnútorný priestor či príkladné jazdné vlastnosti. Peugeot 3008 nove generácie posúva všetky aspekty o level vyššie. Dizajn je naozaj vydarený a osloví takmer každého. Nenápadná zmena karosérie smerom k SUV-kupé len podčiarkla charakter, ktorým sa chce odlíšiť. Trochu nás však vyrušuje pomerne vysoko postavená zadná časť. Je to však len vec osobného názoru. Pre mnohých je však podstatnejší práve motor a pohonné ústrojenstvo samotné.
Jediný v segmente
Peugeot 3008 prichádza ako mild-hybrid, plug-in hybrid, ale aj ako elektromobil a to je dôvod na obdiv, pretože dáva svojim zákazníkom možnosť výberu. Iné automobilky totiž museli priniesť úplne nové modely, aby dokázali ponúknuť elektrický pohon. A to podľa nás nie je správna cesta. Pokiaľ ako zákazník chcete Passat v elektrickej verzii, musíte siahnuť po úplne inom aute. Nová 3008 vyzerá stále rovnako, či sa rozhodnete pre tradičnú spaľovaciu verziu alebo naopak, pre tú elektrickú.
Vráťme sa však späť k nami testovanému kúsku, ktorý mal pod kapotou jedinú dostupnú čisto spaľovaciu motorizáciu. A tou je preplňovaný trojvalec s mild-hybridným ústrojenstvom. Mnohí pri tejto informácii zatvárajú oči a odchádzajú od myšlienok nad kúpou novej 3008-čky. No naozaj sa toho treba báť?
Ani veľa, ani málo
Popravde, ani veľmi nie. Výkon 100 kW je dostatočný, pričom motor nevydáva nepríjemné zvuky ako prvé trojvalce, ktoré si mnohí pamätajú. Vďaka hybridnému systému dokáže elektromotor integrovaný priamo do prevodovky pomôcť motoru v naozaj širokom spektre situácií. Predovšetkým však v meste, pri rozbehoch z križovatiek, no napriek tomu sa nezľakne ani diaľničného tempa. Svedčí o tom aj fakt, že maximálny krútiaci moment je dostupný už pri 1 750 otáčkach.
Pri ustálenej 130-ke motor prakticky nie je počuť. Celkovo je odhlučnenie od motorového priestoru prvotriedne. Trojvalec dá o sebe vedieť iba pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu, no stále to nie je tak nepríjemné, ako by sa mohlo zdať. Počas testu sme sa v aute vozili dvaja dospelí a dve deti v detských sedačkách spoločne s batožinou, teda podobným spôsobom, akým by ho využívali mnohí zákazníci. Na pocitovej dynamike sa to žiadnym spôsobom neprejavilo.
Azda najslabšou stránkou je absencia výkonovej rezervy, ktorú pocítite pri predbiehaní na diaľnici. Zo 130 na 150 km/h to autu trvá a je cítiť, že ide mimo svojej komfortnej zóny. Akonáhle sa už dostane na vyššiu rýchlosť, otáčky sa skonsolidujú a o motore opäť neviete. Pokiaľ teda patríte medzi tých, ktorí milujú dynamickú jazdu a pravidelne brázdia diaľnice, Peugeot 3008 v tejto verzii rozhodne nebude pre vás. Ak však chcete ušetriť a väčšinu času jazdíte v meste či na okreskách, pričom cez víkend vyrazíte na výlet po diaľnici, netreba sa ničoho obávať.
Pokračovanie evolúcie
Interiér nadviazal na predchádzajúcu generáciu, pričom kopíruje súčasný trend, no zároveň kladie dôraz na šoféra. Novinkou je združený prehnutý digitálny prístrojový štít spoločne s displejom infotainmentu. Pôsobí nádherne, no čo je dôležitejšie, je prehľadný a praktický. O niečo nižšie sa nachádza ďalší displej, slúžiaci na rozloženie jednotlivých skratiek. Ikony sú masívne, vďaka čomu je ovládanie jednoduché pre kohokoľvek. Viete si sem zvoliť takmer čokoľvek a rýchlo spustiť napríklad vyhrievanie sedadiel či klimatizáciu samotnú.
Klasický panel klimatizácie to síce nenahradí, no je to prekvapivo dobré riešenie, ktoré sme prvýkrát spoznali s príchodom novej generácie modelu 308. Stredový tunel ešte viac oddeľuje vodiča od spolujazdca a až sa miestami naskytá otázka, či tu Peugeot nechce v ďalších generáciách vybudovať stenu. Humor bokom, pretože treba uznať ekonomickú stránku, ale aj vytvorený pocit kokpitu stíhačky.
Vnútorný priestor sa podľa môjho subjektívneho pocitu príliš nezmenil. Na zadných sedadlách je pocitovo o čosi viac miesta, no nárast rázvoru dopomohol najmä batožinovému priestoru. Ten je totiž aj napriek tvaru karosérie naozaj bohatý.
Peugeot 3008 Hybrid | |
Usporiadanie a počet valcov | radový 3-valec |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 230 Nm |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | predný |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 542 mm |
Šírka | 1 934 mm |
Výška | 1 641 mm |
Rázvor náprav | 2 739 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 706 kg |
Objem batožinového priestoru | 588 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Max. rýchlosť | 201 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto (Test)Diaľnica (Test)
Okresky (Test) Kombinovaná (Test) |
8,0 l/100 km7,3 l/100 km
6,8 l/100km 7,6 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 32 990 eur |
Cena testovanej verzie | 34 960 eur |