S BMW radu 1 štvrtej generácie vyrábanej v nemeckom závode v Lipsku sme sa zoznámili najprv za volantom športovo orientovanej verzie M135 xDrive. Teraz sa však k nám dostala oveľa civilnejšia verzia 118d. Je to jedna z posledných alternatív na trhu, ako jazdiť s hatchbackom nižšej strednej triedy s výkonným a úsporným naftovým motorom pod kapotou.
Dizajn bol asi najdiskutovanejšou témou pri odhalení prvých fotiek tohto modelu. Pokračuje v duchu evolúcie svojim vlastným smerom. Dlhá kapota, kabína pre cestujúcich výrazne posunutá dozadu, dynamicky plynulá línia strechy a mohutná zadná časť. Rozmery päťdverového modelu sa zmenili len mierne v porovnaní s predchodcom. Vonkajšia dĺžka nového BMW radu 1 sa zvýšilo o 42 milimetrov na 4 361 milimetrov, zatiaľ čo rázvor je 2 670 milimetrov. Šírka vozidla je 1 800 milimetrov, zatiaľ čo výška sa zvýšila o 25 milimetrov na 1 459 milimetrov.
Nafta sa ešte nelúči
Naftové motory sú v cenníku dva, testovaný so slabšou konfiguráciou a výkonnejší podporený mild-hybridnou technológiou. Od výkonu 150 koní netreba čakať výkonové zázraky, no na zrýchlenie 8,3 sekundy na 100 km/h je to viac ako dosť. Zázrak sa dostavuje v podobe spotreby, ktorá vie byť naozaj nízka, či už na diaľnici alebo dokonca aj v meste. Dokonca aj s nádržou s objemom 49 litrov je reálny dojazd vyše 1000 kilometrov. Kombinácia 19-palcových kolies a nastaviteľného M podvozku vo výsledku priniesli možno až príliš tvrdé naladenie. Skôr by sme siahli po klasickom podvozku aj vzhľadom na úsporne nastavený motor.
V športovom duchu
V rámci balíka M Sport tu nechýbajú športovo tvarované sedadlá, hrubý volant a pádla pod volantom s funkciou Boost. Pridáva tiež športovejšie a tuhšie riadenie, o 18 milimetrov znížený a adekvátne tvrdší podvozok ako aj 19-palcové disky. Vo výsledku sme tak dostali duchom hothatch s naftovým motorom. Priestoru v druhom rade je možno pomenej hlavne pre vyššie postavy. Batožinový priestor s objemom 380 litrov patrí k priemeru v triede.
Všehochuť
Klasický naftový štvorvalec bez elektrifikácie sa vyznačuje mimoriadne úspornou prevádzkou, prekvapivo príjemné je aj jeho odhlučnenie. K úspornej jazde sa pridáva aj 7-stupňový automat s dvoma spojkami, ktorý sa snaží držať otáčky pri zemi, ale nie v nepríjemných zbytočne nízkych hodnotách. Rodinné ani zbytočne športové ambície tu nehľadajte, tetovaný kúsok bol poskladaný pomerne univerzálne a cena jednotlivých balíkov a príslušenstva vytlačila jeho cenu nad hranicu 50 000 eur.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW 118d |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1995 |
Max. výkon | 110 kW / 150 k |
Max. krútiaci moment | 360 Nm |
Palivo | Nafta |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 361 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 800 mm |
Výška | 1 459 mm |
Rázvor náprav | 2 760 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 540 kg |
Objem batožinového priestoru | 380 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Rozmer pneumatík | 195/45 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 5,8 l/100 km |
Diaľnica | 5,3 l/100 km |
Okresky | 4,4 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 29 450 eur |
Cena testovanej verzie | 51 349 eur |