Domov TESTY Nové vozidlá Má nový motor, veľký kufor a skvelý dizajn. Má sa Octavia báť?

Má nový motor, veľký kufor a skvelý dizajn. Má sa Octavia báť?

Peugeot 308 SW a reproduktor Focal
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hoci aj ich z trhových pozícií vytláčajú čoraz preferovanejšie SUV, kombi nižšej strednej triedy stále patria k vyhľadávaným rodinným vozidlám ponúkajúcim vysokú pridanú hodnotu za prijateľnú cenu. Samozrejme, objem a využiteľnosť batožinového priestoru sú dôležitými aspektami pri výbere vozidla, ale model 308 SW od Peugeotu chce zapôsobiť aj atraktívnym dizajnom, kvalitným spracovaním a jazdnými vlastnosťami, ktoré zaujmú i náročnejších vodičov. Ide toto všetko dokopy s novou základnou motorizáciou – mild hybridným trojvalcom s objemom 1,2 litra?

Peugeot 308 SW s mild-hybridným motorom PureTech s objemom 1,2 litra patrí medzi vozidlá, ktoré sa nesnažia ohromiť surovým výkonom, ale ponúkajú sofistikovaný a vyvážený balík pre každodenné používanie. Vo verzii pre modelový rok 2025 prináša niekoľko vylepšení, z ktorých najvýraznejším je nová mild-hybridná technológia dopĺňajúca známy trojvalcový benzínový motor.

Peugeot 308 SW
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prvý dojem a dizajn

Hoci ide o praktické kombi, Peugeot 308 SW sa od väčšiny konkurencie odlišuje emotívnym dizajnom. Predná maska s novým logom značky pôsobí prémiovo, predné LED svetlá majú ostrý, až dravý výraz a dlhý profil karosérie s elegantne klesajúcou líniou strechy pripomína shooting brake. Dizajnéri Peugeotu zvládli prakticky nemožné – urobiť kombi vizuálne atraktívne bez toho, aby stratilo praktickosť.

Peugeot 308 SW
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Naživo auto pôsobí nízko a široko, čo mu dodáva športový nádych. Vysunuté blatníky, pneumatiky s nízkym profilom a ostré prelisy karosérie dopĺňajú výrazné disky kolies. V zadnej časti zaujme horizontálna svetelná línia a decentný difúzor. V celkovom dojme dizajn skutočne funguje – 308 SW pôsobí sebavedomo, no nie agresívne. Špeciálne vo verzii GT, ktorá je aj na Slovensku predajne úspešná a u zákazníkov obľúbená.

Peugeot 308 SW
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za volantom

Kabína Peugeotu 308 SW patrí k najzaujímavejším vo svojej triede. Typický i-Cockpit s malým volantom a vyvýšeným digitálnym prístrojovým panelom si síce vyžaduje istý zvyk, no po chvíli pôsobí intuitívne. Materiály v kabíne sú kvalitné. Mäkčené plasty, decentné ambientné osvetlenie a dizajnové detaily evokujú vozidlo vyššej triedy. Priestor na predných sedadlách je vyhovujúci, s dobrým bočným vedením a komfortným posedom. Sedadlá majú certifikáciu AGR a pri dlhých trasách odvádzajú veľmi dobrú robotu. Ani po stovkách kilometrov sme z vozidla nevystupovali unavení.

Peugeot 308 SW
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Telu môžete pomôcť aktivovaním masážnej funkcie či správnym nastavením bedrovej opierky. Predné sedadlá sú kompletne elektricky nastaviteľné, majú pamäťovú funkciu a dokonca aj nastaviteľnú dĺžku sedáku, čo v tejto triede rozhodne nie je samozrejmosť. Vzadu je priestor tak akurát pre dvoch dospelých. Predsa len, Octavia v tejto oblasti ponúka viac miesta.

Peugeot 308 SW zadné sedadlá
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor

Pochvalu si zaslúži batožinový priestor. V základnom usporiadaní ponúka objem 608 litrov a po sklopení sedadiel až 1634 litrov. Nakladacia hrana je nízka a rovná, čo zjednodušuje manipuláciu s väčšími predmetmi. Praktické detaily ako háčiky na tašky, dvojité dno alebo bočné priehradky zvyšujú celkovú využiteľnosť. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, takže stredné sedadlo je možné sklopiť a vo vozidle prevážať aj dlhšie predmety ako napríklad lyže. Veko batožinového priestoru sa otvára elektricky a komfortný je aj prístup do celého vozidla. Kľúčik od auta stačí mať u seba vo vrecku a auto sa automaticky odomkne, keď sa k nemu priblížite, resp. zamkne, keď od neho odstúpite.

Peugeot 308 SW batožinový priestor
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Menšie výhrady máme ku kvalite a rýchlosti načítania multimediálneho systému. Softvér napriek vylepšeniam v predchádzajúcich rokoch je v porovnaní s konkurenciou stále pomalší a prepínanie medzi jednotlivými položkami trvá dlhšie, než by bolo žiaduce. Kvitujeme však možnosť prispôsobenia tlačidiel i-Toggles, čím sa k jednotlivým obľúbeným položkám viete dopracovať rýchlejšie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor a hybridná technológia

Pod kapotou pracuje známy trojvalcový motor 1.2 PureTech, ktorý bol v tejto verzii doplnený o 48V mild-hybridný systém. Peugeot v oficiálnych materiáloch uvádza výkon pohonnej sústavy 136 koní, ale toto je výkon len spaľovacieho motora. Keď sa pozrieme na poslednú aktualizáciu modelu 208, ktorý používa rovnaký pohon, celkový výkon pohonnej sústavy vrátane pomoci elektromotora zabudovaného v 6-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke e-DCS6 je 145 koní. A to treba uznať, že na základnú motorizáciu kompaktného kombi segmentu C nie je vôbec málo.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aj keď čísla možno neohromia, v praxi motor pôsobí svižne a kultivovane. Hybridná jednotka pomáha najmä pri rozjazdoch a nízkych rýchlostiach, kde znižuje spotrebu a zlepšuje odozvu na plyn. Prevodovka radí hladko, a hoci nie je určená na športovú jazdu, vie sa rýchlo adaptovať na štýl vodiča. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá približne 9 sekúnd, čo je úplne postačujúce.

Dôležitejšia je však spotreba, ktorá sa pri bežnej jazde pohybuje okolo 6,5 l/100 km. Pri častejších výjazdoch na diaľnicu nám celkový priemer vyskočil jemne nad 7 litrov. Mild-hybrid má však na ceste prejav plnohodnotného full-hybridu. Systém často prepína na elektrický pohon, ktorý dokáže udržať konštantnú rýchlosť vozidla aj niekoľko stoviek metrov. Daňou za to je a ako vodič to treba strpieť, je nevypínateľná rekuperácia. Po uvoľnení plynu tak Peugeot 308 SW neplachtí, ale rekuperuje a teda intenzívnejšie znižuje rýchlosť. Režim plachtenia sa aktivuje iba v prípade, že malá batéria je dostatočne nabitá a preto by rekuperácia nedávala zmysel.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podvozok, pruženie a jazdný komfort

Peugeot 308 SW disponuje veľmi dobrou úrovňou jazdného komfortu. Podvozok je naladený komfortne, no zároveň stabilne, takže auto dobre filtruje nerovnosti, ale v zákrutách nestráca istotu. Riadenie je presné, aj keď kvôli malému volantu môže niekomu pripadať preposilované. Na diaľnici je vozidlo tiché, s minimálnym hlukom od podvozka a aerodynamiky. Tuhšia karoséria a dobre odladené tlmiče robia z modelu 308 SW výborného spoločníka aj na dlhé cesty. V meste sme ocenili dobrý výhľad a parkovacie senzory s kamerou s výbornou kvalitou obrazu, ktorá spríjemňuje každodenné manévrovanie. Peugeot 308 SW navyše disponoval ostrekovačom zadnej kamery, čo sa ukázal ako veľmi praktický detail. Počas jazdy v noci sme sa mohli spoľahnúť na kvalitné Matrix-LED svetlá s vyrezávaním protiidúcich áut, ktoré fungovalo spoľahlivo. Najmä Volkswagen však v tomto smere poskytuje o niečo lepší výkon.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vyvážený kombík pre modernú rodinu

Peugeot 308 SW Hybrid 136 je výborným kompromisom medzi dizajnom, úžitkovosťou a úspornosťou. Nepredstiera športový charakter, no ponúka svižné jazdné vlastnosti. Nepôsobí ako luxusný automobil, no interiér má prémiový nádych. A hoci ide „len“ o trojvalec, vďaka hybridnej podpore ide o veľmi vyvážený pohon.

Ak hľadáte praktické kombi so štýlom, ktoré vás nebude stáť veľa na palive, a zároveň chcete niečo, čo sa v dave nestratí, Peugeot 308 SW Hybrid 136 je veľmi silným kandidátom. Voči motoru netreba mať predsudky, pretože jeho prejav na ceste si nezaslúži negatívne hodnotenie. S bohatou výbavou, moderným infotainmentom a asistenčnými systémami ide o technicky vyspelé auto, ktoré ponúka viac, než by ste možno čakali.

2022 Peugeot 308 1,2 PureTech - Startstop.sk - TEST

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAko milovať elektromobily, keď ešte stále predávajú TOTO?
Nasledujúci článokSo superšportom najazdil 224 000 km. Servis videl, len keď chcel
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.