Domov TESTY Nové vozidlá Šesťvalec a dva elektromotory. Takto vyberá auto rozum s vášňou

Šesťvalec a dva elektromotory. Takto vyberá auto rozum s vášňou

Audi S5 Sedan
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Audi má v poslednom období silný ťah na bránku a svoje modelové portfólio obmieňa veľmi rýchlo. Hoci má istý časový sklz, nové modely sú predsa len tu, dostupné aj na slovenskom trhu.

Po dieselovej verzii novej generácie modelu A4, ktorá trochu kostrbato dostala meno A5, sme mali možnosť jazdiť aj na verzii S5 s preplňovaným benzínovým šesťvalcom. Audi S5 v najnovšej generácii prichádza ako dôkaz, že kompromisy nie sú nutné. Klientela v tomto segmente je náročná a každý automobil, ktorý chce v konkurencii prémiových zástupcov uspieť, musí ponúknuť atraktívny vzhľad, príjemné prostredie v kabíne a technologicky vyspelú výbavu. Samozrejme, pridanou hodnotou sú jazdné vlastnosti s temperamentnou motorizáciou a naladenie riadenia, vďaka ktorému budete aj na služobné cesty chodiť s úsmevom na perách. Nové Audi A5 neprináša len evolúciu dizajnu, ale aj viaceré podstatné zmeny pod kapotou a pod povrchom.

Audi S5 Sedan
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dizajn

Čisto subjektívne, Audi si mohlo dovoliť ešte o kúsok extravagantnejší dizajn, ktorý by mal bližšie ku konceptom z radu sphere. Ale ani výsledok, ktorý nám zaparkoval pred redakciou, nevyzerá márne. Na prvý pohľad zaujme Audi S5 svojimi proporciami. Auto pôsobí nižšie, širšie a dynamickejšie než predtým. Zadné línie majú tvar podobný predchádzajúcemu modelu A5 Sportback. A pozor, nedajte sa pomýliť oficiálnym názvom vozidla, ktoré ho pomenúva ako Sedan. V skutočnosti ide o praktický liftback. Kto potrebuje ešte všestrannejšie vozidlo, určite siahne po kombi Avant.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Predná maska má teraz modernejší šesťuholníkový tvar. Logo automobilky je iba dvojrozmerné. Svetlá sú štíhle a vďaka matrixovým LED-kám aj výborne osvetľujú cestu pred vami. Subtílne chrómové detaily na čiernom pozadí dodávajú autu decentnú agresivitu, no stále ostávajú vkusné. Vzadu pribudol prepracovaný difúzor a až štvorica skutočných koncoviek výfukového systému dáva jasne najavo, že toto nie je len obyčajná A5.

Audi S5 Sedan predná maska
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak by sme to chceli zhrnúť jednou vetou, Audi urobilo krok správnym smerom – dizajn je svieži, moderný a ľahko rozpoznateľný, no zároveň nezaprie prémiový nemecký rukopis. Svetelný podpis vpredu aj vzadu je konfigurovateľný, na výber je 8 rôznych variácií grafiky svetelných diód. Kým zliatinové disky kolies s červeno lakovanými strmeňmi bŕzd sú vizuálne mimoriadne atraktívne, čo sa týka kľučiek dverí, viac by sme preferovali klasické riešenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor a dynamika: Šesťvalec stále žije (našťastie)

Novinka sa po 6-ročnej prestávke opäť vrátila k šesťvalcovému benzínovému motoru. Naftový šesťvalec s osemstupňovou prevodovkou ZF bol nahradený benzínovým šesťvalcom s mild-hybridnou technológiou a 7-stupňovou prevodovkou DSG. Na ceste pôsobí motor neuveriteľne pružne. Je to aj zásluha novej generácie mild-hybridného 48V systému MHEV Plus. Zrýchľovanie v stredných otáčkach je okamžité, a hoci zvuková kulisa nie je tak surová ako v starších modeloch, stále vie byť návyková. V športovom režime výfuk jemne popukáva, prevodovka radí razantne a auto vás ochotne zatlačí do sedadiel.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Oficiálne údaje hovoria o kombinovanej spotrebe okolo 7,6 litra na 100 km, no v skutočnom svete sa dá pri bežnom presúvaní jazdiť za 9 – 10 litrov. Na manažérske auto s výkonom atakujúcim takmer 400 koní to je stále veľmi slušné. V diaľničnom tempe vie spotreba dokonca padnúť aj pod 8 litrov. Je to zásluha dobre fungujúceho mild-hybridu, s ktorým sa najmä počas jázd v meste dá ušetriť palivo plachtením ku križovatkám. Kapacita batérie je nezvyčajne vysoká – až 1,76 kWh, takže S5 sa na elektrinu dokáže rozbehnúť z križovatky alebo vykonať parkovací manéver.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Motor je preplňovaný jedným turbodúchadlom a má dva chladiace okruhy (jeden pre motor a druhý pre elektromotor s výkonom 18 kW a 230 Nm). Nové je aj vstrekovanie, ktoré teraz pracuje s tlakom až 350 bar. 8-stupňová meničová prevodovka od ZF bola nahradená 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Ani v prípade pohonu všetkých kolies tu neostal kameň na kameni. Torsen bol nahradený variáciou quattro ultra, ktorá dokáže poslať na zadné kolesá viac výkonu. V bežnej premávke však tiež šetrí palivo, pretože nejde o permanentnú štvorkolku – pohon zadných kolies sa pripája len v prípade potreby. Na oboch nápravách sa nachádza päťprvkové zavesenie kolies a zadná náprava je doplnená o aktívny diferenciál.

Audi S5 Sedan
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podvozok a jazdné vlastnosti

Audi S5 má prepracovaný adaptívny podvozok, ktorý dokáže meniť svoju povahu v závislosti od zvoleného režimu. V „Comforte“ si užijete plavnejšiu jazdu aj na rozbitých slovenských cestách, v „Dynamicu“ sa zasa auto priostruje a zarezáva zákruty s precíznosťou, akú by ste čakali skôr od športového kupé. Podvozok je tuhý, ale nie nepríjemne tvrdý. Tlmiče filtrujú nerovnosti s gráciou, a pritom zachovávajú skvelú spätnú väzbu. V zákrutách je auto výborne čitateľné a vďaka pohonu qauttro aj veľmi stabilné.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Audi S5 je skutočne silný stroj na rýchle prekonávanie diaľničných ciest i zakrútených okresiek, ale predsa len mu chýba istá dávka živočíšnosti. Možno to je utlmeným zvukovým prejavom, oneskorenejšou reakciou na stlačenie plynového pedálu, výbornou trakciou alebo nie až tak športovo naladenou prevodovkou, ale keď sa začal lámať chlieb, chýbala nám za volantom väčšia dávka vzrušenia. Tá sa zrejme dostaví až s príchodom modelu RS5. Audi S5 tak tvorí stabilný most medzi civilnou verziou A5 a chuligánskym RS5.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér: Digitálny svet

Kabína je presne to, čo od Audi čakáte – kvalitné materiály, perfektné dielenské spracovanie, minimalistický dizajn a moderné technológie. Dominujú dva displeje – digitálny Virtual Cockpit s nádhernou grafikou a hlavná dotyková obrazovka infotainmentu. Ovládanie je intuitívne, aj keď niektorých vodičom budú pravdepodobne chýbať klasické analógové ovládače. Hlavný displej je mierne natočený k vodičovi, takže Audi ponúka možnosť vybaviť vozidlo aj samostatným displejom pre spolujazdca. Ten počas jazdy môže sledovať videá alebo hrať hry, pričom z pozície vodiča na obraz na tomto displeji neuvidíte. Dotykové plochy sa nachádzajú nielen na stredovom tuneli, ale vo výplniach dverí, kde slúžia na ovládanie svetiel a spätných zrkadiel. Exponované miesta na volante sú potiahnuté kvalitnou perforovanou kožou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Dielenské vypracovanie kabíny je skutočne na vysokej úrovni, preto zamrzí použitie lacných plastových páčok na stĺpiku riadenia, ktoré používa napríklad aj Fabia. Takisto pádla pod volantom slúžiace na manuálne radenie prevodových stupňov mohli byť o niečo väčšie, no keďže ich softvér nedovolí ponechať motor vytočený v obmedzovači a prevodovka sama preradí na vyšší stupeň, z jazdeckého uhla pohľadu strácajú svoje opodstatnenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlá sú športové, ale veľmi pohodlné, dobre držia telo a sú vhodné aj na dlhé trasy. Priestoru vpredu je dostatok a ani vzadu to nie je zlé. Medzigeneračne má S5 podstatne viac miesta na zadných sedadlách a ani s výškou 194 cm nám klesajúca línia strechy neprekážala. Je to spôsobené aj tým, že panoramatické strešné okno nemá žiadny kryt.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rozdiely oproti predchádzajúcej generácii

Vizuálne je auto ostrejšie a modernejšie. Najväčší rozdiel však cítiť v technológiách, komforte jazdy a odozve podvozka. Nová generácia pôsobí dospelejšie, civilizovanejšie, no stále má výkonné srdce. Motor je silný, dynamika v priamke ešte rýchlejšia a celkové naladenie vozidla je kultivovanejšie.

Audi S5 Sedan
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ak teda hľadáte auto, ktoré má charizmu, silu, štýl, najmodernejšie technológie a zvláda byť pohodlným spoločníkom aj rýchlym prostriedkom z bodu A do bodu B, Audi S5 je odpoveď. Je to auto pre vodiča, ktorý má rád šoférovanie, no už nechce obetovať komfort ani eleganciu a ocení primerané prevádzkové náklady. Pokiaľ však hľadáte vo vozidle so štyrmi krúžkami viac vzrušenia, budete si pravdepodobne musieť počkať na príchod modelu RS5.

TECHNICKÉ ÚDAJE                         
Usporiadanie a počet valcov V6 + mild-hybrid 48V
Zdvihový objem 2 995 cm3
Max. výkon 270 kW/367 k
Max. krútiaci moment 550 Nm
Palivo benzín
Pohon 4×4
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 835 mm
Šírka 1 860 mm
Výška 1 429 mm
Rázvor náprav 2 896 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 044 kg
Rozmer kolies 245/35 R20
Objem batožinového priestoru 417 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,5 s
SPOTREBA
Mesto 8,8 l/100 km
Diaľnica 7,6 l/100 km
Okresky 7,1 l/100 km
Priemer 9,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 78 095 €
Cena testovanej verzie 96 260 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBritská značka z F1 chce zabojovať o titul aj vo svete vytrvalostných pretekov. Z WEC sa stáva kráľ motoršportu
Nasledujúci článokSpotreba 10 kWh/100 km pokorená. Predstavia najúspornejšie EV na svete
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.