Domov TESTY Nové vozidlá Elektromobilom vraj stačí dojazd 400 km. S jedným takým sme jazdili a...

Elektromobilom vraj stačí dojazd 400 km. S jedným takým sme jazdili a toto je náš VERDIKT

Foto: BMW

Dojazd viac než 400 km nebude pre elektromobily v budúcnosti potrebný. Myslí si to Peter Rawlinson, šéf Lucid Motors, ktorý to povedal v rozhovore pre britský Auto Express.

Rawlinson určite nehovorí len tak do vetra. Z inžinierskeho hľadiska sa podieľal na vzniku elektromobilu Tesla Model S, v minulosti pôsobil v Lotuse či navrhol platformu pre mestský elektromobil Th!nk, ktorý nakoniec kúpil Ford. Úspešný je aj na pozícii amerického výrobcu elektrických vozidiel Lucid. Ich vôbec prvý model s názvom Air bol vyhlásený za svetové luxusné auto roka a pokiaľ jedným očkom sledujete dianie v šampionáte Formula E, isto viete, že motory Lucid poháňajú každý jeden z monopostov.

Tesla, Lucid a aj ostatní výrobcovia elektrických vozidiel sa v ďalšom vývoji budú sústreďovať na zvýšenie efektivity, zlepšenie účinnosti a zníženie spotreby energie nových elektromobilov. Samozrejme, nezabudnú ani na zdokonaľovanie technológie rýchleho nabíjania a spomalenia degradácie batérií. Ak sa im podarí dosiahnuť priemernú spotrebu energie na úrovni 10 kWh na 100 km jazdy, elektromobilom by úplne stačila inštalácia batérií s kapacitou okolo 50 kWh. To by značne prispelo k zníženiu cien aj hmotnosti, čo by privítali motoristi po celom svete. Keď sa dokončí výstavba infraštruktúry a možnosti na nabíjanie budú takpovediac na každom rohu, vláčiť so sebou obrovské batérie skutočne nebude dávať žiadny zmysel.

BMW iX1
Foto: BMW

To je však hudba blízkej budúcnosti, aj keď napríklad Peugeot už deklaroval, že jeho nová elektrická pohonná sústava, ktorá prišla na trh už tento rok, bude schopná jazdiť so spotrebou 12 kWh/100 km. V realite, aspoň čo sa týka modelu e-308 SW, je to skôr 14-15 kWh, ale aj to stačí na to, aby ste po diaľnici pohodlne prešli 300 km. Nehovoríme len tak do vetra, práve s týmto vozidlom sme absolvovali cestu na futbalový šampionát do Frankfurtu a menšia kapacita batérie nás vďaka dobre efektivite jazdy nijakým spôsobom neobmedzovala. V meste okolo hranice 12-13 kWh dokáže jazdiť napríklad Fiat 500e. My sme však týždeň jazdili na úplne inom elektromobile – BMW iX1.

Foto: BMW

4×4 nie je samozrejmosť

Elektrická X1-tka má väčšiu kapacitu akumulátora, vyššiu reálnu spotrebu energie, ale disponuje rýchlym nabíjaním a pohonom všetkých kolies. Poviete si, veď čo iné by ste od BMW radu X čakali, že? No nie je to úplná samozrejmosť, pretože prvý model radu X – iX3 disponoval iba pohonom zadných kolies.

Priemerná spotreba energie v BMW iX1 sa pohybovala na úrovni 18,3 kWh/100 km. Išlo o zdravú kombináciu jázd v meste, mimo mesta aj na diaľniciach. Taký mix, ktorý pokiaľ máte rodinu, možno veľmi dobre poznáte. Počas týždňa sme najazdili takmer 750 kilometrov, počas ktorých sme dobíjali dvakrát. Išlo o nenútené zastávky na čerpacej stanici s nabíjacími stojanmi na takých 15-20 minút. Počas tohto času si môžete vypiť kávu, prečítať správy o aktuálnom dianí vo svete alebo zatelefonovať príbuzným. Vidíte, taký čas pre seba vám spaľovacie auto nedopraje…

BMW iX1
Foto: BMW

Nabíjanie neobťažuje

BMW udáva maximálny nabíjací výkon 130 kW, naše vozidlo už krátko po zapojení konektora ukazovalo výkon 110 kW. Za 20 minút sa tak auto nabije na prejdenie vzdialenosti cca 250 km. Takéto rýchle nabíjačky však nie sú všade. Špeciálne na Slovensku je ich sieť riedka a chýbajú aj na dôležitých diaľničných ťahoch. To si uvedomuje aj Rawlinson, ktorý hovorí, že podmienkou rozvoja elektromobility a zníženia cien elektromobilov je vybudovať hustejšiu sieť rýchlo nabíjacích staníc. Ono keď sa podarí vybudovať komplexnú sieť nabíjačiek vrátane tých pomalších, v podstate všade, kde budete môcť stáť s vozidlom, bude možnosť jeho nabíjania, už to prestaneme riešiť.

Ale späť k samotnému BMW. Nebudeme vás dlho napínať, iX1 xDrive 30 je momentálne najlepšou x-jednotkou, akú si môžete kúpiť. Tichá, výkonná, praktická, s minimom kompromisov a takmer bez chýb. Vzhľadom sa od svojich spaľovacích rovesníkov líšiť môže, ale aj nemusí – je to na vás, akú verziu zvolíte. Daň za elektrický pohon a batérie? Zmenšenie batožinového priestoru o smiešne zanedbateľných 10 litrov – z 500 na 490 litrov. Áno, model X1 vo svojej najnovšej generácii povyrástol a s tým sa zväčšil aj kufor. Bez problémov do neho naložíte detský bicykel, dospelácku kolobežku (obyčajnú, nie elektrickú), nákup, minerálny vody a veci na kúpalisko. Pod podlahou kufra sa potom nachádza ešte priestor na uloženie všetkých káblov, ktoré chcete prenášať v aute.

interiér BMW iX1
Foto: BMW

Výkonnejšiu verziu nenájdete

Kapacita batérie je tak akurát – 64,7 kWh. Vystačí na dojazd 440 km podľa normy WLTP, no zároveň prudko nezvyšuje hmotnosť vozidla tak, ako to robia batérie s kapacitou vyššou ako 75 kWh. Keďže nejde o plug-in hybrid, štandardne dostanete BMW iX1 s palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW. Priplatiť si však môžete aj za výkonnejšiu, 22-kilowattovú.

BMW iX1 vo verzii xDrive 30e je aktuálne najvýkonnejšou x-jednotkou, akú si zo showroomu môžete odviesť. Nič na tom nemení ani príchod benzínového dvojlitra s výkonom 300 koní a označením M35i. Aj keď papierovo zvládne zrýchliť z 0 na 100 km/h o 2 desatinky rýchlejšie (5,4 vs. 5,6 sekundy), v reálnom svete vám bude dynamika iX1 stačiť na všetky potrebné manévre. Pružné zrýchlenie v priamke je skutočne ohromujúce, okamžitý prísun krútiaceho momentu vás poriadne zatlačí do sedačky. Nechápavé tváre cestujúcich, ktorí s ničím podobným nepočítali, sú naozaj zdrojom vtipných momentov.

Foto: BMW

Automobil poháňajú dva elektromotory, oba s identickým výkonom 140 kW (190 koní). Celkový kombinovaný maximálny výkon je 230 kW (313 koní), no tento údaj platí len pri aktivovaní funkcie overboost a je krátkodobý. Za normálnych okolností pracuje auto s výkonom 272 koní.

Čo sa týka rekuperácie, tu iX1 ničím neprekvapí. Používať môžete adaptívnu rekuperáciu reagujúcu na dopravnú situáciu pred vami alebo si vyberiete tri úrovne rekuperácie (nízka, stredná, vysoká) či prepnete do režimu jazdy s jedným pedálom. Pokiaľ ide o interiér, tomu sme sa podrobne venovali v prípade testu naftovej motorizácie. Nižšie si môžete pozrieť video alebo prečítať článok TU.

TEST BMW X1 23d 2023 - najlepšie kompaktné SUV?

BMW sa darí

BMW iX1 je skutočne obľúbeným autom a aj vďaka nemu nemá BMW na rozdiel od iných výrobcov problém s odbytom elektrických áut. Bavori predali od začiatku roka 2024 celkovo 266 151 elektromobilov, čo predstavuje nárast o 22,6 % v porovnaní s januárom až septembrom minulého roka. V auguste predalo BMW v Európe dokonca viac elektromobilov ako značka Tesla, čo sa stalo prvý raz v histórii.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠtát opäť rieši cyklotrasu na Vajanského. Ultimátum pre magistrát
Nasledujúci článokTesla Robotaxi – samojazdiace EV bez káblov pošle taxikárov na úrad práce