Domov Lifestyle Toto je 7 miest na Slovensku, ktoré musíte aspoň raz za život...

Toto je 7 miest na Slovensku, ktoré musíte aspoň raz za život navštíviť

Slovensko ponúka rôzne formy turizmu, ale zamysleli ste sa niekedy nad tým, že by vašou destináciou bola cesta? Podobne ako v Amerike, aj u nás totiž máme Route 66. A ponúka skutočne strhujúce scenérie.

S akým iným autom sa vydať na slovenskú cestu 66, než so žijúcou ikonou? Ford Mustang žije už vo svojej siedmej generácii. Americká sila, ktorá má teraz ten najviac európsky ráz, aký sme u nej mohli vidieť. Ford akoby pochopil, že jeho americký konkurenti to majú spočítané, a tak si našiel nový cieľ – Porsche 911. Značku Mustang buduje prostredníctvom aktivít v motoršporte, odkazmi na minulosť, superšportovou verziou Mustang GTD, ale nové naladenia dá pocítiť aj bežný Mustang.

Teda bežný. Na Slovensku je výbava GT základom. Nad ňou sa týči variant Dark Horse. Ostrejší, rýchlejší, divokejší. Nie je to iba o nejakých plaketkách so žilnatým koňom. Výbava Dark Horse prináša ďaleko viac, čo nám cesta 66 postupne odhaľovala.

Objavili sme skryté poklady Slovenska! - Šialená jazda po Route 66

Rozruch v Hokovciach a malý offroad

Našu výpravu začíname v obci Hokovce. Nijaký humbuk okolo Route 66 tu nečakajte. Ten tu vyvolal akurát burácajúci päťlitrový osemvalec. Opúšťame teda štartovací bod a za krátko prichádzame k prvej výzve. Pri obci Lišov sa nachádzajú kamenné obydlia vytesané v skalách, v ktorých ešte na začiatku minulého storočia bývali bežní ľudia.

ssangyong-torres-evx

Dedinka Lišov je rozdelená potokom a my sme, žiaľ, viac upriamili pozornosť na navigáciu, než na malé drevené tabuľky. Tým pádom sme sa ocitli v prostredí, kde tohto žrebca príliš často nevídate. Našťastie, poľná cesta si so sebou nezobrala špeciálne aerodynamické prvky Mustangu.

A aj keď sme kvôli navigácii nenašli náš prvý cieľ, vidieť Mustang v tomto prostredí bol zážitok sám o sebe. Len by to do budúcna chcelo akýsi Mustang Mojave.

Malá dedinka, z ktorej sa cestuje ku hviezdam

Ale nie je to raketa, v akej Ivan Bella vyletel do kozmu. Rovnako ako Zem, ani jeho rodná dedinka Dolná Lehota nie je plochá. Členitý terén dediny nedáva najavo, že sa tu narodil kozmonaut. Pripomínajú si ho bežeckými pretekmi na jeho počesť. Vďaka odľahlosti dedinky je však možné krásne pozorovať hviezdy, čo zrejme inšpirovalo mladého Bellu, aby sa za nimi vybral.

Technická grácia s vŕzganím volantu

O hodinku ďalej nás čaká jedna z moderných turistických ikon Slovenska. Nádherný Chmarošský viadukt. Nachádza sa na trati Margecany-Červená skala a je súčasťou Telgártskej slučky. Meno dostal podľa potôčika, ktorý pod ním preteká a jeho stavba prebiehala počas hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia.

Dôležitý železničný uzol však poskytol prácu a na jeho stavbe sa podieľalo vyše 7-tisíc miestnych. Motiváciou neboli len peniaze, ale taktiež aj pozitívny dopad pre celý región. Dnes je to pokojné miesto v krásnej prírode a opodiaľ sa nachádza štýlová kaviareň, z ktorej je na viadukt skvelý výhľad.

Pár kilometrov a Mustang si konečne môže vyskočiť na zadné. V zamotaných serpentínach 5,0-litrový motor s označením Coyote posiela na cestu 334 kW/453 koní a 540 Nm. Je to dosť na to, aby ste si ich vedeli nádherné dávkovať a stačí naozaj málo, aby ste poslali zadok do efektného šmyku. Ak by to nestačilo, Ford pripravil aj pomôcku.

Takzvanú Drift Brake, ktorá sa z bežnej elektronickej brzdy zmení na „hydraulickú“ ručnú brzdu. Po zatiahnutí zablokuje zadné kolesá a potom je to už o rýchlych rukách a dávkovaní plynu. Asi chápete, že toto nie je pre bežné cesty. Aj bez toho poskytuje Mustang skvelú odozvu riadenia, ktoré ožije pri rýchlej jazde. Mustang je naďalej auto, ktoré vás nebude vodiť za ručičku. Musíte si k nemu nájsť cestu, pomaly a s rešpektom. Vlastne, je to rovnaké ako jazdiť na koni.

V tieni Tatier

Horský priesmyk Vernár nás doslova vypľul pod Tatrami. Panoráma, ktorá vyzerá dobre v každom počasí. Ale naša cesta nevedie rovno k nim, ale do mesta, v ktorom sa rodil slovenský horský turizmus – Kežmarok. Práve odtiaľto podnikali v časoch Uhorska prvé výpravy a dokonca tu vznikla aj prvá horská záchranná služba.

Nielen poloha mesta má čo ponúknuť. Zachovalé historické centrum skrýva množstvo pamiatok, medzi inými aj drevený artikulárny evanjelický kostol. Ten je od roku 2008 zapísaný v zozname UNESCO. Vedľa neho sa nachádza nový evanjelický kostol, ktorý používa prvky typické pre mešity a synagógy.

Do tretice na tomto malom kúsku stojí aj nový gréckokatolícky kostol. Na opačnom konci historického centra nájdeme Kežmarský hrad. Keď dostanete chuť na film, alebo budete chcieť uploadovať videá z cesty, aj v Kežmarku môžete využiť 5G sieť od O2, ktoré aktuálne pracuje na historicky najväčšom vylepšovaní siete u nás.

A ak vás to všetko unaví, v samom srdci historického centra sa nachádza hotel Hviezdoslav. Ten začínal z domu, v ktorom býval samotný Pavol Országh Hviezdoslav a postupne sa rozrástol do okolitých historických domov, čím vznikol unikátny interiér. PS: Pozor na hlavu.

Dotyk s prírodou a dychberúci výhľad

My sa už vyberáme priamo pod Tatry. Krátka zastávka v Tatranskej Kotline, kde obdivujeme odvahu lezcov na miestnej ferrate v bývalom kameňolome a následne sa chceme našim veľhorám pozrieť priamo do očí. Na to však potrebujeme asistenciu.

Mustangu možno aj slza vyšla, že na tejto ceste nám nerobí garde on, ale lanovka v Bachledovej doline. Tá nás vyviezla k Chodníku korunami stromov. Okrem náučného chodníku v dotyku so špičkami stromov, sa šplháme na 32 metrov vysokú vyhliadkovú vež.

Koník má svoj štýl

Z nej máme ako na dlani Tatry, ktoré sa síce schovali do kabátu z mračien, ale občas predsa len trochu vykukli. Je to pohľad, na ktorý by sme sa mohli pozerať hodiny, keby nás vo vačku netlačil kľúč od Fordu Mustang. On totiž z ďaleka nie je dokonalý.

Miestami horšia kvalita, nie tak intuitívne ovládanie cez nový veľký dotykový displej, sedadlá s pomerne malým bočným vedením, to všetko tu je. Ale to auto má proste štýl. Výhľad na veľkú kapotu, palce hore od okolidúcich, malé rozhovory, neustála prítomnosť burácania osemvalcu. To vám jednoducho nedá každé auto, obzvlášť v dnešnej dobe.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokIndian Challenger – nie je to len motorka, je to stroj na ZÁŽITKY
Nasledujúci článokVýrobca telefónov zosmiešnil Porsche na jeho vlastnom piesočku

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here